Jump to content
Annons

Brus - ljudkort eller mic?

beedee

Recommended Posts

Hej!

Sitter just nu med en TSM MT87S mic och TonePort UX2 som ljudkort. Jag använder inte GearBox (programvaran med effekter till TonePort) utan kör endast rena signaler till Logic Pro, detta då jag föredrar att kunna justera allt på efterhand samt att jag tycker det blir bättre ljudkvalitet.

Min huvudsakliga fråga rör det brus jag hör då jag ökar mic gain på TonePort-lådan, det är bara märkbart vid högre gain (skalan är 0-10, brus märks vid 8-10). Är det mest troligt att detta brus är orsakat av mikrofon eller ljudkort?

Sen har jag tänkt byta ut min TonePort UX-2 mot en Apogee Duet då jag läst mycket gott om den. Någon som använt båda och kan ge mig lite information om vad jag har att vänta? På Apogees hemsida står det att mikrofon-ingångarna på Duet har upp till 75dB gain, men hittar ingen information om vad TonePort har.

Slutligen då, allt eller delar av bruset mest troligt beror på mikrofonen, vilken mikrofon kan vara en bra ersättare i prisklassen <3000kr?

Tackar på förhand för alla svar!

/Johan

Annons

Många enklare preamps brusar ganska rejält när man går upp på hög gain, men det är ju också så, att om insignalen är brusig, så förstärks bruset lika mycket som signalen när man drar på med gain... Det är alltså inte så lätt att avgöra utan att testa med en annan mic och annan preamp.

Jag hittade inget specifikt för din UX2 - men i manualen stod det på en annan modell att det var upp till 45dB gain (ganska lite gain; de flesta preampar kan ge åtminstone 50, men i många fall 60dB eller mer) - och eftersom det är samma manual till flera modeller, så är det kanske rimligt att anta att det är samma preamp i UX2...?

En annan mic runt 3000:-? Kolla t ex på Violet Design Black Knight, Line Audio SM3i eller sE Electronics 2200a.

Hämta gärna smakprov på olika micar på min testsite, så kan du jämföra och avgöra själv vilka du gillar. 🙂

Många enklare preamps brusar ganska rejält när man går upp på hög gain, men det är ju också så, att om insignalen är brusig, så förstärks bruset lika mycket som signalen när man drar på med gain... Det är alltså inte så lätt att avgöra utan att testa med en annan mic och annan preamp.

Jag hittade inget specifikt för din UX2 - men i manualen stod det på en annan modell att det var upp till 45dB gain (ganska lite gain; de flesta preampar kan ge åtminstone 50, men i många fall 60dB eller mer) - och eftersom det är samma manual till flera modeller, så är det kanske rimligt att anta att det är samma preamp i UX2...?

En annan mic runt 3000:-? Kolla t ex på Violet Design Black Knight, Line Audio SM3i eller sE Electronics 2200a.

Hämta gärna smakprov på olika micar på min testsite, så kan du jämföra och avgöra själv vilka du gillar. 🙂

Tack för svaret!

Jag testade att lyssna till skillnad i brus genom att öka gain samtidigt som jag miskade volymen på ljudutgången så att jag hela tiden hörde min röst lika högt. Bruset var mycket tydligare/högre vid hög gain och således borde det vara preampen som är största boven. Inte sant?

Såg också att det stog 45dB gain i manualen till TonePort UX8, och då den modellen är den dyrare i TonePort-serien antar jag att jag inte har bättre i min. Jag har sen jag köpte min toneport irriterat mig på att välja mellan att ha högt gain och således få med brus eller stå nära mikrofonen (några få centimeter) och således få sämre ljud.