Jump to content
Annons

Angående två partitioner med varsitt operativsystem

Guest Shii

Recommended Posts

Efter att ha läst i Studio 2003-05 om hur man optimerar sin dator tänkte jag att det kunde vara en bra idé att ha två partitioner på min interna hårddisk med var sitt windows xp. Men..

Min tanke var att jag skulle göra en partition på kanske 10-15 gb där jag har mitt musik-operativ och sen ha alla program och pluggar på den andra partitionen där jag har operativsystem nr2 (som då dessutom har betydligt mer utrymme än den första).

Är detta en bra ide eller måste program och pluggar ligga på samma partition som musik-operativet? Hur mycket utrymme bör man lämna åt partitionen för musik-operativet, vad kommer man att behöva installera där mer? Tänker lite på drivrutiner för olika saker, tex externt ljudkort, midicontroller osv.

Anledningen till att jag vill göra den ena partitionen mindre är för att det känns onödigt att ha två partitioner som är lika stora, om utrymmet tar slut på den ena. Så då är det väl bättre att ha en partition som i stort sett bara rymmer det ena operativsystemet? Men ska det operativsystemet som ligger där vara för musikskapandet eller för det övriga arbetet?

En extern hårddisk för samplingar osv ska införskaffas men pluggar och program har jag hellst på den interna disken.

Tack på förhand!

Annons
Efter att ha läst i Studio 2003-05 om hur man optimerar sin dator tänkte jag att det kunde vara en bra idé att ha två partitioner på min interna hårddisk med var sitt windows xp. Men..

Min tanke var att jag skulle göra en partition på kanske 10-15 gb där jag har mitt musik-operativ och sen ha alla program och pluggar på den andra partitionen där jag har operativsystem nr2 (som då dessutom har betydligt mer utrymme än den första).

Är detta en bra ide eller måste program och pluggar ligga på samma partition som musik-operativet? Hur mycket utrymme bör man lämna åt partitionen för musik-operativet, vad kommer man att behöva installera där mer? Tänker lite på drivrutiner för olika saker, tex externt ljudkort, midicontroller osv.

Anledningen till att jag vill göra den ena partitionen mindre är för att det känns onödigt att ha två partitioner som är lika stora, om utrymmet tar slut på den ena. Så då är det väl bättre att ha en partition som i stort sett bara rymmer det ena operativsystemet? Men ska det operativsystemet som ligger där vara för musikskapandet eller för det övriga arbetet?

En extern hårddisk för samplingar osv ska införskaffas men pluggar och program har jag hellst på den interna disken.

Tack på förhand!

Jag vill minnas att det är att rekomendera att inte köra på partination när det gäller musikdatorer.

Bättre är att ha två hdd.

Om du skall partionera din hdd, så borde du läggaupp det som:

c: - System, med pluggar os, och progra,

d: - Samplingar och audiofiler

Hm okej. Anledningen till partinationen är att jag vill ha två operativsystem, ett som är anpassat för musik, där trådlöst internet och andra onödiga funktioner i windows är avstängda och ett operativ för studier, surfande och annan media. Som jag har förstått det måste man ha en egen partination för varje operativ om man kör win xp?

Så jag hade tänkt mig typ:

C: Musik-operativ

D: Operativ 2, pluggar och program, allt annat som inte har med musikskapandet att göra

E: Extern hårddisk med samplingar och audiofiler

Var kanske inte så tydlig i min frågeställning 🙂

Jag har även övervägt att bara ha två olika användarkonton på ett windows xp. Ett för musik och ett för övrigt arbete. Vad jag dock inte har någon koll på alls är hur mycket systemändringar man kan göra mellan konton i windows xp, mer än att typ ändra visuella effekter och skrivbordet 😛

Kan jag inaktivera internet och ta bort autostart på program (tex virusprogrammet) för endast ena användarkontot? Och kan jag fiffla i systemegenskaperna med grejer som "schemaläggning av processor" och virtuellt minne så att det bara ändras för ena kontot?

Se gamla trådar om separata maskinvaruprofiler, en ekonomisk variant som funkar bra. Där kan du ändra mycket mellan profilerna, framförallt i tjänster. Om du däremot vill ha största möjliga kontroll över alla inställningar finns bara ett

alternativ - två separata installationer.

Om det vore lagligt, så skulle jag föreslå OSX som "nöjes"-operativ, till glädje för Macälskarna här.

Det finns åtminstone 2 alternativ till om du vill ha ett "rent" musikdatorsystem och ett

lite skitigare system för internet etc.

Alt.1

Kör en VMWare Player - ett virtuellt operativtsystem,

Läs mer:

http://www.vmware.com/products/player/

Alt.2

Ladda ner en LiveCD på någon av alla de förträffliga linuxsystem som finns nu,

och kör den när du behöver surfa. Filer kan sparas på hd eller usbpinne.

I de flesta finns allt du behöver för surfning, ordbehandling och till och med

enkla spel.

Fördelarna med de här 2 alternativen är, förutom den ekonomiska, att du

slipper rota i datorn, och den ev. extra hårddisken kan du använda till ditt musiksystem.

Skulle "surfsystemet" bli infekterat av virus är det bara att stänga ner det och starta

om det så är det rent igen.

mvh

TompaD

Tack för alla tips!

Det där med maskinvaruprofiler låter faktiskt mest lockande hittils eftersom jag har massa andra program som inte hör till musikskapandet som jag tror enbart fungerar till windows.

LiveCD är ju klart ett alternativ annars, har några stycken faktiskt, nån version av Ubuntu bland andra tror jag. Man kanske skulle köra det med en USB-pinne så ofta man kan i alla fall för att hålla windows så rent som möjligt.