Qbert Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Hej! Jag har en Ibm T42, 1.7 Ghz, 1 Gb ram, 80 Gb hdd 5400 rpm, 32 mb delat videominne, usb 2.0, Windows XP och är väldigt nära att köpa ett TASCAM US-144 usb-interface som kör Cubase LE. Jag funderar även på att ansluta en till skärm när jag spelar in så att jag får extra utrymme. Kommer datorn att fungera bra för detta ändamål? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilbert Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 IBM brukar vara bra men det enda sättet att veta säkert är att prova. När det gäller ljudkortsval så finns det många trådar i ämnet; https://www.studio.se/index.php?showtopic=4061 är bara en i mängden. Just US-144 är testad av SOS och testet hittas här: http://www.soundonsound.com/sos/jul07/arti...us144us122l.htm EMU 0404 USB är ett alternativ som brukar få fina recensioner: http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/emu0404.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaptenKresh Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Borde väl inte vara något problem om du inte ska göra allt för stora inspelningar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qbert Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Tack för svaret. Vad det gäller ljudkortsvalet är jag rätt säker på min sak. (Har övervägt EMU 0404 USB men en hel del människor verkar ha haft problem med det. Dessutom så kostar US-144 500 spänn mindre, men det hör inte till den här delen av forumet) Problemet är bara att jag hade tänkt beställa ifrån thomann och jag vet inte hur mycket prestanda ljudkort och Cubase i allmänhet kräver. Det vore ju jobbigt att köpa ett ljudkort och sen komma fram till att jag borde köpa ny dator också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilbert Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Har du läst om de gömda buffrarna (som är ovanligt väl tilltagna och därmed bidrar till hög latency) i US-144, i SOS-testet? Att folk har problem med ljudkort beror väldigt sällan på ljudkorten utan oftast beror det på att vissa (ganska många) datorer helt enkelt inte har rätt kombination av kretsar (har inte direkt med prestanda att göra) för att fungera optimalt med musikljudkort. Sök i forumet på: ”moderkort”, ”chipset”, ”nforce”, ”nvidia”, ”Texas Instrument”, ”NEC”, "Agere" o s v för mer info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qbert Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Har du läst om de gömda buffrarna (som är ovanligt väl tilltagna och därmed bidrar till hög latency) i US-144, i SOS-testet? Att folk har problem med ljudkort beror väldigt sällan på ljudkorten utan oftast beror det på att vissa (ganska många) datorer helt enkelt inte har rätt kombination av kretsar (har inte direkt med prestanda att göra) för att fungera optimalt med musikljudkort. Sök i forumet på: ”moderkort”, ”chipset”, ”nforce”, ”nvidia”, ”Texas Instrument”, ”NEC”, "Agere" o s v för mer info. Men borde inte datorkomponenterna vara viktigare om man använder ett PCI-kort än om man kör via usb? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilbert Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Då USB (eller FW) innebär ytterligare en "process" och en dataström via en gränssnitt sätts datorn under mer stress än om strömmen går via PCI-bussen (därav de extra buffrarna för att säkerställa en stabil överföring utan avbrott). FW har dedikerade styrkretsar som avlastar CPUn en del och man kan då generellt ha mindre buffar utan att stressa CPUn för mycket och det är därför FW är snäppet bättre i musikljudkortsammanhang. PCI är förstås bäst då man slipper extern överföring och allt vad det innebär. Allt detta gäller förstås bara om låg fördröjning är viktigt… Däremot så kan vissa datorer (med olämpliga kretsar) strejka oavsett latency om man har otur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qbert Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Har du läst om de gömda buffrarna (som är ovanligt väl tilltagna och därmed bidrar till hög latency) i US-144, i SOS-testet? Det står i nästa stycke i sos-testet om hur man kan få ner latencyn. Jag vet att det inte riktigt hör till den här delen av forumet, men: bör jag avstå från US-144 av den anledningen och satsa på EMU 0404 USB i stället? Då åtgärden som görs i sos-testet tycks ställa högre krav på datorprestandan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilbert Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Så resonerar jag iallafall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts