Jump to content
Annons

Att raida eller inte raida...

Guest Hammurajen

Recommended Posts

Guest Hammurajen

Nya datorn med quad-processor och 4 gig ram har precis anlänt. I den har jag 3 st Seagate Barracuda ES hårddiskar på 250 GB och med 32 MB cacheminne.

Nu till frågan. Jag har svårt att bestämma mig om jag ska köra två av diskarna i raid0 eller inte. Är det så stora fördelar att jag definitivt ska göra det, eller blir datorn så snabb och kraftfull ändå att det inte är nödvändigt?

Det som talar för att köra i raid0 är bl.a. att så gör Frost ACM med sin Audioframe v3.0 där de har just 3 st 250 GB diskar där två körs i raid0 som en 500 GB "turbodrive". Några "kunniga" personer jag har pratat med rekommenderar också detta förfarande. I den här uppsättningen skulle OS och program ligga på en disk och samplingar och projektfiler på raid-diskarna.

Det som talar emot är bl.a. att jag inte är någon dataexpert och därigenom upplever raid-konfigurationen som ganska komplicerad. Sen lär det också finnas fördelar med att ha samplingsbibliotek på en egen disk. I det här läget skulle alltså OS och program ligga på disk 1, samplingar på disk 2 och projektfiler på disk 3.

Hur ska jag göra? Hur skulle ni ha gjort?

Annons

Så länge man har koll och lägger samplingsbibliotek på ena och ljudfilerna på andra så spelar det nog inte så stor roll. Om du däremot bara kommer att köra några enstaka spår men många stora sample-baserade VSTis samtidigt så är det nog bra att RAIDa.

Klart att RAID är snabbt men jag har aldrig haft ett problem med att diskarna skulle vara problemet vid tunga projekt. Snarare processorn och ram-minnet som tar slut. Så länge du bara kör RAID-0 så innebär det samtidigt en fördubbling av risken för diskras iom att om en disk pajar så blir du av med informationen. Jag skulle inte göra det.

Bara du är medveten om vad du gör så kan Raid 0 vara vettigt (eller inte).

På plussidan för Raid 0 är ju att du ökar läs och skrivhastigheten vilket gör att du i princip skall ha möjligheten att spela in och spela upp fler spår samtidigt om du gör detta på din audiodisk.

Till nackdelen skall man säga att du fördubblar risken för en diskkrasch på audiodisken i din konfiguration. Ju fler diskar man har i en raid 0-konfiguration desto större risk är det att systemet krashar och att du tappar infon på alla dessa diskar. Du bör alltså se till att göra backuper oftare om du kör Raid 0.

/H.

Så länge man har koll och lägger samplingsbibliotek på ena och ljudfilerna på andra så spelar det nog inte så stor roll. Om du däremot bara kommer att köra några enstaka spår men många stora sample-baserade VSTis samtidigt så är det nog bra att RAIDa.

Raid 5 blir ju långsammare på skrivning, men sanabbare på läsning.

Raid 1 (mirror) skriver lika snabbt, men läser snabbare. Raid 0 blir snabbare på både läsning och skrivning.

Raid 10 (d.v.s. 1 + 0, striped mirror) är väl det snabbaste men blir ganska dyrt eftersom du behöver minst 4 diskar och då tappar du hälften av utrymmet.

Jag kör med 60+ spår utan några som helst problem på 2 vanliga SATA diskar utan raid. Lägg OS och applikationer på en disk och data på en annan bara. Skall du strema 32 kanaler gigastudio med orkesterbibliotek är det en annan sak - då behöver du tyngre grejer.

Dessutom kan du optimera dina projekt. Loopa klipp, klipp bort tomma partier o.s.v. för att hålla ned disk I/O.

Kraschar raiden (t.ex. på grund av logiska fel eller hårdvarufel i kontrollern - det händer) är du i praktiken helt rökt med raid.

Dont fix it if it aint broken eller hur var det

Guest Tripfighter
Nu till frågan. Jag har svårt att bestämma mig om jag ska köra två av diskarna i raid0 eller inte. Är det så stora fördelar att jag definitivt ska göra det, eller blir datorn så snabb och kraftfull ändå att det inte är nödvändigt?

Ska köpa ny data till sommaren och då ska den göras så snabb o säker som möjligt för både musik (lyssna o skapa), film, internet, nöje osv. Dvs jag ska ha den till allt, men viktigast e musikskapandet!

Har liknande uppbyggnad nu, fast i föråldrad prestanda. Datan e ju snart 4,5 år gammal men ändå fortfarande "riktigt snabb" (förutom till spel som ändå inte e nått för mig! Har varken tid eller lust!)! 🤪

Skriver inte ner allt i datan, utan bara hårddiskarna som du frågar efter. O detta är vad jag kommit fram till är bäst för MINA behov efter dessa år av egenbygge o massa pillande i datan, både inuti (hårdvaran) och mjukvaran. Sen får du göra din egen bedömning på det hela! 😄

Detta e alltså vad min nya datan ska innehålla:

Disk 1 - 1st Raptor 76GB (Systemdisk med enbart Windows och vanliga program)

Disk 2 - 2st Raptor 150GB RAID1 (Enbart musikprogram o ljud)

Disk 3 - 2st Barracuda 750GB RAID1 (Länkad till Utforskaren o innehåller allt viktigt som musik osv)

Disk 4 - 1st Barracuda 250GB (Diverse osorterat skräp och stora tillfälliga filer)

Alltså totalt 6st hårddiskar!

En 10000 varvare till Windows och diverse nödvändiga program som lätt kan formateras om nått skulle hända utan att det påverkar nått annat i datan. Behövs alltså ingen säkerhet för där e inget viktigt på den. Ska enbart vara snabb!

Två 10000 varvare till musikskapandet för säkerhet och snabbhet. Man vill ju inte förlora sitt fina ljudarkiv och låtar som man håller på med och har klara!

Två vanliga 7500 varvare för säkerhet, men inte viktigt att de ska vara snabba. Bara innehålla mycket utrymme.

Och så tillsist en vanlig skräpdisk på 7500 varv som varken behöver vara snabb eller säker för där samlas bara osorterat material och annat tillfälligt skit som inte är så viktigt...

Detta e som sagt vad jag kommit fram till efter dessa år som dataintresserad o musikskapare! 🙂

Sen har givetvis allt annat också stor betydelse för slutresultatet såsom moderkort, minne, processor, ljudkort, grafikkort, mjukvara osv...

Men även hur du sköter och vårdar din data spelar stor roll såsom regelbunden "städning" i minne, hårddiskar, tempfiler, defragmentering, spyware/virus rensning osv...

Hoppas du blev nått klokare! 🙂

Ska köpa ny data till sommaren och då ska den göras så snabb o säker som möjligt för både musik (lyssna o skapa), film, internet, nöje osv. Dvs jag ska ha den till allt, men viktigast e musikskapandet!

Har liknande uppbyggnad nu, fast i föråldrad prestanda. Datan e ju snart 4,5 år gammal men ändå fortfarande "riktigt snabb" (förutom till spel som ändå inte e nått för mig! Har varken tid eller lust!)! 🤪

Skriver inte ner allt i datan, utan bara hårddiskarna som du frågar efter. O detta är vad jag kommit fram till är bäst för MINA behov efter dessa år av egenbygge o massa pillande i datan, både inuti (hårdvaran) och mjukvaran. Sen får du göra din egen bedömning på det hela! 😄

Detta e alltså vad min nya datan ska innehålla:

Disk 1 - 1st Raptor 76GB (Systemdisk med enbart Windows och vanliga program)

Disk 2 - 2st Raptor 150GB RAID1 (Enbart musikprogram o ljud)

Disk 3 - 2st Barracuda 750GB RAID1 (Länkad till Utforskaren o innehåller allt viktigt som musik osv)

Disk 4 - 1st Barracuda 250GB (Diverse osorterat skräp och stora tillfälliga filer)

Alltså totalt 6st hårddiskar!

En 10000 varvare till Windows och diverse nödvändiga program som lätt kan formateras om nått skulle hända utan att det påverkar nått annat i datan. Behövs alltså ingen säkerhet för där e inget viktigt på den. Ska enbart vara snabb!

Två 10000 varvare till musikskapandet för säkerhet och snabbhet. Man vill ju inte förlora sitt fina ljudarkiv och låtar som man håller på med och har klara!

Två vanliga 7500 varvare för säkerhet, men inte viktigt att de ska vara snabba. Bara innehålla mycket utrymme.

Och så tillsist en vanlig skräpdisk på 7500 varv som varken behöver vara snabb eller säker för där samlas bara osorterat material och annat tillfälligt skit som inte är så viktigt...

Detta e som sagt vad jag kommit fram till efter dessa år som dataintresserad o musikskapare! 🙂

Sen har givetvis allt annat också stor betydelse för slutresultatet såsom moderkort, minne, processor, ljudkort, grafikkort, mjukvara osv...

Men även hur du sköter och vårdar din data spelar stor roll såsom regelbunden "städning" i minne, hårddiskar, tempfiler, defragmentering, spyware/virus rensning osv...

Hoppas du blev nått klokare! 🙂

6 diskar låter rätt mycket och alstrar dessutom en del värme, nåt att tänka på.

Guest Tripfighter

Har 5st diskar i denna datan varav 3st är gamla o alstrar mer värme än dem nya kommer göra. Dessutom en gammal processor som alstrar betydligt mer värme än den nya kommer göra som är klockad från 3,0 till 3,3HT på dessutom! Slutligen har jag ett passivt kylt grafikkort som alstrar mer än det nya kommer göra. O vad vill jag då komma fram till?!

Jo, jag har ett anpassat skal Antec P180 och mina 3 fläktar på det lägsta. Dessutom är processorfläkten nerställd på lägsta möjliga inne i BIOS. Ändå är temperaturen i datan under det normala och har fungerat finfint dem senaste åren och är helt tyst! Minsta lilla annat ljud i lägenheten och man lägger inte märke till datan!

Inte för att vara sån, men jag kan mina grejor! 🤪

Edited by Tripfighter

Jag kör med 4 interna diskar:

1st till systemet och program

1st till audioinspelningar

2st i Raid0 till streamande ljudbibliotek

Detta är ett mycket bra upplägg, tycker jag. Jag kör aldrig så många audiospår att audiodisken får problem, men när det gäller ljudbiblioteken, så vill jag kunna köra så många röster som möjligt samtidigt - och då krävs det hastighet. Jag har alla originalskivor till ljudbiblioteken - så att Raid0 innebär större risk för krascher än en ensam disk, spelar mindre roll. Jag skulle däremot inte köra Raid0 till audioinspelningarna, om jag inte körde backup kontinuerligt - och det vill man inte eftersom det stjäl kraft...

Med ca 3-4 veckors mellanrum kör jag en komplett image-backup på systemdisken och audiodisken, till en extern S-ATA disk som bara är inkopplad när jag kör backup. Efter dagens slut (varje dag som jag har gjort något viktigt) så kör jag backup av valda bibliotek till en LAN-disk som har 2st diskar i Raid1.

Har 5st diskar i denna datan varav 3st är gamla o alstrar mer värme än dem nya kommer göra. Dessutom en gammal processor som alstrar betydligt mer värme än den nya kommer göra som är klockad från 3,0 till 3,3HT på dessutom! Slutligen har jag ett passivt kylt grafikkort som alstrar mer än det nya kommer göra. O vad vill jag då komma fram till?!

Jo, jag har ett anpassat skal Antec P180 och mina 3 fläktar på det lägsta. Dessutom är processorfläkten nerställd på lägsta möjliga inne i BIOS. Ändå är temperaturen i datan under det normala och har fungerat finfint dem senaste åren och är helt tyst! Minsta lilla annat ljud i lägenheten och man lägger inte märke till datan!

Inte för att vara sån, men jag kan mina grejor! 😎

Utmärkt, tänkte bara att du skulle vara medveten om det (vilket du var 😉 ). Inte alla som har full koll. Själv har jag tre interna diskar i min nya Mac Pro, ska skaffa ytterligare en att använda för spel med Windows.

Guest Hammurajen

Det finns helt klart fördelar med båda sätten så svaret är dessvärre fortfarande inte självklart. Jag tyckte dessutom att jag tog i ganska bra som beställde 3 hårddiskar till datorn, men frågan är om jag inte borde i alla fall haft 4.

Det märks att många av er kör individuella lösningar som passar era behov bäst. Eftersom jag egentligen inte har kommit igång med mitt datoriserade musikskapande än så vet jag ju ännu inte vad som är bäst för mig. Jag tror att tyngdpunkten mer kommer att ligga på att jobba med VST´s och samplingsspår än med audiospår, vilket talar för att köra RAID(0). Men å andra sidan blir det högre säkerhet och mindre datorpillande om jag inte gör det, vilket trots allt kanske passar mig bättre.

Hm... Svårt! Men jag tror att jag skippar RAID till att börja med. Skulle det visa sig att det inte funkar får jag väl ändra på det längre fram. Det viktigaste nu är ju att komma igång.

Stort tack för alla svar!