Jump to content
Annons
  • 0

Spela live med Ableton Live!


iHz

Fråga

Tjena. Är verkligen sugen på att införskaffa Live. Har surfat runt på Abletons hemsida,

sett alla filmer dom lagt upp där, och nu är jag verkligen sugen! 😉

Syftet med mitt Live-inköp kommer i så fall vara att spela musik live.

Är det någon som har erfarenhet av att mixa i Live live?

Nån som vill dela med sig av upplevelser med detta fantastiska program? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

det har jag gjort, men jag har inte fått chans att testa det i "live"-läge! Har ingen midi-controller, vilket är hyfsat nödvändigt om man ska lira live!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ah, ska försöka dra till musiklagret i helgen nån gång eller nästa vecka. Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det någon som har erfarenhet av att mixa i Live live?

Nån som vill dela med sig av upplevelser med detta fantastiska program?  😎

Har precis haft mitt fösta Ableton-gig! Vi spelade medeltidsinfluerad musik med moraharpa och mandola vid ruinerna i Gamla Vasa till stadens 400-års jubileum. Vi använde inte programmet till att mixa, utan till att trigga förinspelade bakgrunder med en FCB1010 pedal som vi spelade över. Allt gick som smort, och trots min lite trötta Ibook å var det inga ljudproblem över huvud taget! Ableton Live ger i mitt tycke en fantastisk frihet i att arrangera i stunden (gentemot att ha ett helt spår på CD), reagera mot oväntade felspel eller plötsliga ingivelser!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Silkwood: kan du inte utveckla hur du gör då? Jag är lite pepp på att köra ableton live, har haft förinspelat på ipod innan. Hur funkar det med olika låtar, med cubase tar det ju rätt lång tid att starta olika project. Hur kan du styra delar av låtar med fotpedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Silkwood: kan du inte utveckla hur du gör då? Jag är lite pepp på att köra ableton live, har haft förinspelat på ipod innan. Hur funkar det med olika låtar, med cubase tar det ju rätt lång tid att starta olika project. Hur kan du styra delar av låtar med fotpedal?

Jag använder en pedal som heter FCB1010 och när man väl konfigurerat pedalen att skicka rätt signaler så är det bara att mappa ut pedalerna till olika scener eller clips.

Vanligtvis använde vi 6-7 scener per låt.

Ex: pedal1=Grundriff P2=Grundriff+perc P3=Grundriff+perc+flöjter P4=Ref P5=Ref+perc P6=fett mellanspel P7=outro . Och kanske pedal 8 användes för att toggla en melodistämma på och av.

Så var det bara att växla mellan dem som det känns bra, och spela till.

FCBns två expression pedaler kan också mappas till ex. effekter, crossfade eller volym.

Hur kul som helst!

😆

Mellan olika låtar tar dock det lite tid - man får helt enkelt öppna ett nytt projekt. Men så lång tid tog det inte, knappt att min kompanjon han presentera låten färdigt. Jag såg till att ha genvägar till varje projekt supertydligt uppradade i rätt ordning i en mapp på skrivbordet. Jag vet att live looparen Kid Beyond (kolla in videorna på Abletons hemsida!) använder ett program som heter Quick Keyes för att byta projekt med hjälp av midipedalen, så det ska gå men är nog rätt krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Programmet heter inte Quick Keys utan Bome's Midi Translator har jag för mig. Är grymt kraftfullt men jobbigt att komma igång med verkar det som... Själv har jag en Novation Zero SL med fot- och expressionpedal som styr lite allt möjligt. Live är grymt skönt just på midimappningsfronten.

Man kan ju även lägga upp flera låtar efter varandra i samma projekt om man inte vill hålla på och byta under spelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Programmet heter inte Quick Keys utan Bome's Midi Translator har jag för mig. Är grymt kraftfullt men jobbigt att komma igång med verkar det som... Själv har jag en Novation Zero SL med fot- och expressionpedal som styr lite allt möjligt. Live är grymt skönt just på midimappningsfronten.

Man kan ju även lägga upp flera låtar efter varandra i samma projekt om man inte vill hålla på och byta under spelningen.

Bomes använder han väl för att göra om midisignaler till tangenttryckningar om jag fattat det rätt. Quick Keys är för att kunna utföra uppgifter som inte går att göra med vanliga kortkommandon, somt. ex kräver musrörelser, eller just öppna ett projekt typ öppna>mapp>mapp>"klicka på rätt projekt".

Det där med flera låtar efter varann har jag tänkt på men aldrig testat (eftersom det skulle bli för jobbigt för min dator med så stort projekt), men det borde ju funka! Då behöver man ju bara byta patch på midipedalen för varje låt.

EDIT: Kanske ska lägga till, så inte mörn bilr alltför avkräckt, att vare sig Bomes eller Quick Keys behövs för att köra live live. En midipedal är dock bra om man vill ha händerna fria till att spela...

/Daniel

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nä, det är lugnt, jag är inte avskräckt ännu. Men man vill ju kunna dra på låtar direkt på varandra. Det är delvis därför jag dragit mig för att använda cubase live.

Bra... :rolleyes: Testa som Jonas föreslog, alltså att lägga upp låtarna i samma projekt, så blir det nog bra om du har en hyfsad dator och inte alltför mycket effekter. Och gärna ungefär samma instrument på låtarna så blir det inte tusen kanaler... Det funkar ju också utmärkt att bounca ner/ihop clips med effekter på till rena audiofiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Pyntade just för en Macbook Pro och är lite sugen på att köpa Live, faktiskt. Dock ett strålande exempel på något jag nog vill testköra en sväng först (plus att jag inte har en aning om ifall det stöder intel.macar än).

=)

Tänkte bara på det du sa Silk, att bounca ner och köra audiofiler... det måste väl ändå vara basen så fort man använder sig av digital hårdvada för backtracks? Konstnärlig frihet är bra, men det allra mesta av backtracket hänger väl ändå ihop så pass att man kan bounca ihop det till ett gemensamt stereospår..? Eller hur gör ni? Kör ni kompletta arr med stämma för stämma av någon anledning..?

*nyfiken*

//Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Tänkte bara på det du sa Silk, att bounca ner och köra audiofiler... det måste väl ändå vara basen så fort man använder sig av digital hårdvada för backtracks? Konstnärlig frihet är bra, men det allra mesta av backtracket hänger väl ändå ihop så pass att man kan bounca ihop det till ett gemensamt stereospår..? Eller hur gör ni? Kör ni kompletta arr med stämma för stämma av någon anledning..?

*nyfiken*

//Petter

Vi har ju bara haft ett gig hittils med den här riggen. Då hade vi de flesta clipsen "lösa", men bouncade ihop vissa spår och de flesta effekter. En poäng med att ha clipsen löst är ju att man kan göra lite sista-minuten EQ eller panorering anpassat till vilket PA/scen man kör på. För oss var det extra viktigt eftersom vi inte visste hur det skulle funka i ett stort PA. En annan är att kunna tweaka effekter på enskilda instrument i realtid (vilket vi dock inte gör). En tredje är att kunna toggla enskilda instrument av och på.

Nackdelen är förstås att det blir tyngre för datorn, men som sagt har vi inte märkt av några problem hittils. Det ska sägas att vi inte hade så himla många kanaler - eftersom vi spelar till så behövde vi utrymme i ljudbilden så vi strippade arren ganska rejält sista två repen/inspelningstillfällena.

Inför nästa gig kommer vi sannolikt att bounca ner fler kanaler till enskilda stereospår, men lämna de clip som är lite osäkra eq-mässigt eller som vi vill ha full kontroll över när och hur de ska låta...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nä, det är lugnt, jag är inte avskräckt ännu. Men man vill ju kunna dra på låtar direkt på varandra. Det är delvis därför jag dragit mig för att använda cubase live.

Kan du beskriva lite mer utförligt hur du använder Cubase live? Vad använder du för setup? Hur går du tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bättre och bättre, det är ett trevligare upplägg i mitt tycke, och live skulle jag nog inte våga använda cubase, det är för instabilt. ableton live är inte lika påfrestande för hårdvaran och mycket stabilare.

Vad jag har funderat på är om man skulle testa köra reason synth ljud live, är det någon som testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har inte testat att köra detta live. Men Rewire funktionen till Reason fungerar klockrent. Man måste då skapa ett extra audiospår för att spela upp ljudet i Live. Alltså ett MIDI spår som skickar iväg midi information till reason och ettt ljudspår som spelar upp ljudet från reason. Detta fungerar klockrent. Men i en livesituation skulle jag nog föredra att resampla eller göra om spåret till audio istället.

Men som sagt testa kan man ju alltid göra dock inte i ett skarpt läge som en konsert.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det här hamnar säkert fel men jag hittar ingen tråd som känns vettigare.

Jag använder bärbar PC och midi-klaviatur när jag spelar live, brukar

behöva installera asio4all så det blir vettig latency om jag inte har tillgång

till extern ljudkort.

Men jag är rädd för att skiten ska hänga sig varje gång jag spelar.

Skulle uppskatta lite tips och råd från er som också spelar live vad ni använder

för hård/mjukvara för att få rent ljud och låg latency?

Sist jag spelade användes 2ghz HP laptop, Asio4all, Ableton 6.9 och externt

m-audio 24/96 firewire.

*ljudet och latencyn var suverän men jag spelade så högt att ljudkortet

hoppade ner från bordet och blue screen var ett faktum*

Känns som jag råkat ut för allt nu men det vore skönt med en spelning

utan att annat än jag ska vara den felande länken.

Mycket tacksam för svar =)

Redigerat av Leenuz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det här hamnar säkert fel men jag hittar ingen tråd som känns vettigare.

Jag använder bärbar PC och midi-klaviatur när jag spelar live, brukar

behöva installera asio4all så det blir vettig latency om jag inte har tillgång

till extern ljudkort.

Men jag är rädd för att skiten ska hänga sig varje gång jag spelar.

Skulle uppskatta lite tips och råd från er som också spelar live vad ni använder

för hård/mjukvara för att få rent ljud och låg latency?

Sist jag spelade användes 2ghz HP laptop, Asio4all, Ableton 6.9 och externt

m-audio 24/96 firewire.

*ljudet och latencyn var suverän men jag spelade så högt att ljudkortet

hoppade ner från bordet och blue screen var ett faktum*

Känns som jag råkat ut för allt nu men det vore skönt med en spelning

utan att annat än jag ska vara den felande länken.

Mycket tacksam för svar =)

jag har en hp laptop från sent 1800tal ett echo indigo ljudkort korg microkontrol eller en m audio uc 33 och live 7

spelar nån slags salgs dansmusik och det har aldrig varit nå problem för mig. Gäller väl att lägga upp livesetten på sånt sätt så det inte drar så mycket processorkraft bara, så gör iaf jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det här hamnar säkert fel men jag hittar ingen tråd som känns vettigare.

Jag använder bärbar PC och midi-klaviatur när jag spelar live, brukar

behöva installera asio4all så det blir vettig latency om jag inte har tillgång

till extern ljudkort.

Men jag är rädd för att skiten ska hänga sig varje gång jag spelar.

Skulle uppskatta lite tips och råd från er som också spelar live vad ni använder

för hård/mjukvara för att få rent ljud och låg latency?

Sist jag spelade användes 2ghz HP laptop, Asio4all, Ableton 6.9 och externt

m-audio 24/96 firewire.

*ljudet och latencyn var suverän men jag spelade så högt att ljudkortet

hoppade ner från bordet och blue screen var ett faktum*

Känns som jag råkat ut för allt nu men det vore skönt med en spelning

utan att annat än jag ska vara den felande länken.

Mycket tacksam för svar =)

jag har en hp laptop från sent 1800tal ett echo indigo ljudkort korg microkontrol eller en m audio uc 33 och live 7

spelar nån slags salgs dansmusik och det har aldrig varit nå problem för mig. Gäller väl att lägga upp livesetten på sånt sätt så det inte drar så mycket processorkraft bara, så gör iaf jag 😑

Var brukar du spela?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
petermidnight (oregistrerad)
Det här hamnar säkert fel men jag hittar ingen tråd som känns vettigare.

Jag använder bärbar PC och midi-klaviatur när jag spelar live, brukar

behöva installera asio4all så det blir vettig latency om jag inte har tillgång

till extern ljudkort.

Men jag är rädd för att skiten ska hänga sig varje gång jag spelar.

Skulle uppskatta lite tips och råd från er som också spelar live vad ni använder

för hård/mjukvara för att få rent ljud och låg latency?

Sist jag spelade användes 2ghz HP laptop, Asio4all, Ableton 6.9 och externt

m-audio 24/96 firewire.

*ljudet och latencyn var suverän men jag spelade så högt att ljudkortet

hoppade ner från bordet och blue screen var ett faktum*

Känns som jag råkat ut för allt nu men det vore skönt med en spelning

utan att annat än jag ska vara den felande länken.

Mycket tacksam för svar =)

jag har en hp laptop från sent 1800tal ett echo indigo ljudkort korg microkontrol eller en m audio uc 33 och live 7

spelar nån slags salgs dansmusik och det har aldrig varit nå problem för mig. Gäller väl att lägga upp livesetten på sånt sätt så det inte drar så mycket processorkraft bara, så gör iaf jag 😉

Var brukar du spela?

har använt live i teater i ett år nu den har aldrig varit den felande länken har en gamal oxygen8 för triggning. har pressat systemet hårt med både triggning och kört live mikar med vst effekt på en gång och detta i en pc laptop med ett gigg i ram. har testat live i pc samt en gamal G4 mac book senasy körde jag på en ny intel mac har inte haft någraproblem än (oxygen8 i alla konsalitioner). du kan trigga den med keyborden med det funkar bra i många fall skall testa ett trådlöst nästa gigg från scen hade jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har hållt på och experimenterat med live till livbruk nu i några månader on/off.

Först testade jag genom att bounca alla "loopar" för varje ljud som varje låt innehåller. t.ex. Trummor-ref, trummor-vers, bas-ref, bas-vers.

Kom dock fram till att det inte gav så fria händer som jag ville. Så då kom jag på system #2.

Att ha reason rewirat och "bara" använda ableton som sequencer att styra reason.

Har en stoor reasonfil med alla ljud till alla låtar. Sen i ableton har jag ett sett med alla midiloopar i alla låtar. I pricnip bytt ut ljudklipp mot midiklipp.

Har en padKONTROL som styra alla klippen i ableton och en Novation Remote 25 sl för att styra alla enheter i reason, och på så vis kunna styra alla ljud som jag vill.

Hitills har det funkat helt okej. Det jag isf kan ändra är hur jag lägger upp alla midiklipp i själva ableton sequencern. Men de gör man efter smak 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...