Jump to content
Annons

Skillnad på mastring eller mix vid olika ljudkort?

Guest prodman

Recommended Posts

Guest prodman

Hej

Jag har ett gammalt audiophile 2496 och använder mig enbart av vst instrument och Cubase, spelar inte alltså in något via ljudkorten.

Jag undrar om ett bättre ljudkort i mitt fall gör någon skillnad i kvalite när jag gör mixdowns eller för själva mixningen?

Annons

Den enda skillnaden, om än snudd på obefintliglig, är väl att du inte får en lika rättvis bild av hur det egentligen låter pga att dina DA omvandlare inte är lika bra som hos dyrare alternativ.

Det jag menar är alltså att ljudet ditt ljudkort skickar ut till dina högtalare inte återges lika detaljrikt och med samma upplösning som ett dyrare ljudkort, som t.ex RME, skulle gjort.

Guest drloop
Den enda skillnaden, om än snudd på obefintliglig, är väl att du inte får en lika rättvis bild av hur det egentligen låter pga att dina DA omvandlare inte är lika bra som hos dyrare alternativ.

Det jag menar är alltså att ljudet ditt ljudkort skickar ut till dina högtalare inte återges lika detaljrikt och med samma upplösning som ett dyrare ljudkort, som t.ex RME, skulle gjort.

Bra kommentar!