Jump to content
Annons

Yamaha GO46 + Windows XP genom Boot Camp = problem

The_CyBorg

Recommended Posts

Hej!

Ny här på forumet, men hoppas att ni kan hjälpa mig iaf!

Köpte för ett tag sedan ett Yamaha GO46 för att använda till min 24" iMac (2.8 GHz Core 2 Extreme, 4Gb minne, 750 Gb HDD osv).

Jag installerade drivrutinerna i Mac OS och allt funkade klockrent.

Sedan tänkte jag att, eftersom jag har Windows XP på datorn också, det vore trevligt att kunna använda det även där. Så jag Bootar om till WinXP och installerar drivisarna där. Det går bra, installationsprogrammet hittar ljudkortet och en del grejer installeras. Jag ombeds därefter att starta om datorn, vilket jag gör.

Då ser jag ett stort problem. Det enda som installerats för GO46 är en "enhetsklass 61883", men ingen ljudenhet!

Jag installerar om drivrutinerna, samma sak. Jag installerar om Windows och sedan drivrutinerna, samma sak. Jag laddar ner drivrutiner från www.yamahasynth.com och testar dem (både de för XP och Vista), samma sak.

Så nu vänder jag mig till er, har ni här på forumet några erfarenheter av kombinationen GO46 + winXP i boot camp och eventuella problem där?

Förresten, jag sökte på forumet först, men hittade inget bra svar...

Annons

Uppdatering:

Jag lyckades till sist, efter många veckors slit!

Kan ju vara fler som har eller kommer stöta på samma problem, så jag kan ju dela med mig av lösningen 😄

Här finns en buggfix hos Microsoft som har med problemet att göra. När man installerar SP2 till WinXP ställs tydligen hastigheten på FireWire-porten ner till ett minimum, något som t.ex. ett ljudkort inte klarar av. Så om man följer guiden och sedan laddar ner och installerar filen som finns länkad till på sidan, så löser det sig 😄

Dock brusade ljudet ganska mycket, precis som om all information inte passades på ett bra sätt mellan ljudkortet och datorn, vilket jag löste genom att höja latencyn till 25 ms. Detta är kanske iofs inte så bra, men det fungerar iaf nu.

Hoppas detta hjälper någon 🙂