Jump to content
Annons

Att fylla ut i bakgrunden

Guest magnusson

Recommended Posts

Guest magnusson

Hej allesammans. Har precis kommit igång med inspelning med lite nybörjargrejjor. Så spelade in en gitarrslinga som jag kommit på, la på en halvknackig trummasking och spelade lite rytmiskt till detta. (Akustiskt och plockat)

Men allt lät jävligt torrt, så jag testade och lägga på lite piano och sånt fast utan midikeyboard, så det var ju inte jätteskoj. Allt lät helt "platt", vet inte hur jag ska beskriva det.. Men ni förstår säkert vad jag menar, 2 gitarrer och trumma..

Är det mina gratispluggar som är kassa? eller blir det bättre om man köper en midikeyboard och spelar till?

Så om någon har tips på mjukvaruinstrument som är gratis vore det toppen! (Bas och Piano)

Iaf så svävar jag ut som vanligt när jag ska skriva något.

Jag lät min fantasi flöda och följde basgången till låten fast några oktaver högre och spelade in den.. Sänkte ner den till rätt låg volym och lade på massa flanger och reverb på den. Och det lät faktiskt riktigt bra, och botade torrheten i min låt. Så nu svingar det runt lite toner där i bakgrunden.

Någon som har några andra tips på liknande grejjer man kan göra? Kan ju inte lägga ett sånt bakgrundsljud på varenda låt jag spelar in. .Planerar ju att spela in mera!

Magnusson

Annons
Är det mina gratispluggar som är kassa?

Det tror jag inte. Att arrangera texturer är en konst i sig!

Kan ju inte lägga ett sånt bakgrundsljud på varenda låt jag spelar in.

Varför inte? Det som låter bra är värt att upprepa. Men det finns väl också en gräns när man upprepat sig för många gånger. Var den ligger är upp till var och en.

Edited by amateur

Testa att jobba med dubbar, panoreringar och ljup med hjälp av reverb, delay eller äkta rumsklang.

Tex två gitarer som spelar samma sak och panorera dem höger vänster

Stämmor på sång längre bak i mixen än leaden ( blötare och lägre volym ). Brukar ibland dubba stämmor. Chorus kan användas på stämmor.