Jump to content
Annons

Snygga, "exotiska" ackordföljder


west113

Recommended Posts

Om du vill ha exotiskt sound kan du ju alltid ta en exotisk skala och harmonisera den.

Kolla t ex upp några arabiska skalor på www.looknohands.com (som förövrigt är den bästa sidan för gitarr) harmonisera ut ackord pröva runt dom lite. Kanske kan ge några bra idéer.

Mvh frej

Hej!

Jag är ung och har börjat djupdyka i låtskriveriet. Jag försöker vara så analytisk som möjligt när jag lyssnar på musik, och kan dra över en kam att det finns tydliga regler. Vissa, "standard" ackordföljder kan vem som helst använda, och de ingår i de flesta låtar. Detta gäller såklart dominant, subdominant, parallelltonarter osv. Andra vanliga följder kan vara t ex C - D - em i en låt i C - dur.

Oftast gäller, tyvärr, att de låtar med enklaste ackordföljder når långt, och det stör jag mej på. 😑

Hur resonerar ni andra när ni lägger ackord bakom riff och melodier? Är jag på fel spår eller har ni något att tillägga, eller kanske någon snygg och användbar och inte uttjatat ackordföljd att tillägga? :rolleyes:

Tacksam för svar// Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

WOW sjukt bra låt. kör hon ackord på sin röst genom en vocoder eller?

Jaa, inte så inne på just den delen... men jag har härt att det ska vara någon slags 'talkbox' eller vocoderliknande.

Kolla även in Just for now också av Imogen Heap och upplev na' live ;-)

Hide and Seek är fet!

Tror det är typ nån form av backingvocal enhet som skapar körer samt en vocoder.

Ruggigt skön harmonik i alla fall.

Nope, det är en Harmonizer hon använder

Är detta något som finns som VST eller snackar vi baara hårdvara?

Nightstream

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...