Jump to content
Annons

Snygga, "exotiska" ackordföljder


west113

Recommended Posts

Hej!

Jag är ung och har börjat djupdyka i låtskriveriet. Jag försöker vara så analytisk som möjligt när jag lyssnar på musik, och kan dra över en kam att det finns tydliga regler. Vissa, "standard" ackordföljder kan vem som helst använda, och de ingår i de flesta låtar. Detta gäller såklart dominant, subdominant, parallelltonarter osv. Andra vanliga följder kan vara t ex C - D - em i en låt i C - dur.

Oftast gäller, tyvärr, att de låtar med enklaste ackordföljder når långt, och det stör jag mej på. 🙂

Hur resonerar ni andra när ni lägger ackord bakom riff och melodier? Är jag på fel spår eller har ni något att tillägga, eller kanske någon snygg och användbar och inte uttjatat ackordföljd att tillägga? 🙂

Tacksam för svar// Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om nåt är exotiskt eller ej beror ju på vilken sida man befinner sig på...

Min åsikt är att ackorden skapar en atmosfär.

Lär dig ackorden till dina favoritlåtar, och där har du nog vad du söker!

Redigerat av amateur
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är ung och har börjat djupdyka i låtskriveriet. Jag försöker vara så analytisk som möjligt när jag lyssnar på musik, och kan dra över en kam att det finns tydliga regler. Vissa, "standard" ackordföljder kan vem som helst använda, och de ingår i de flesta låtar. Detta gäller såklart dominant, subdominant, parallelltonarter osv. Andra vanliga följder kan vara t ex C - D - em i en låt i C - dur.

Oftast gäller, tyvärr, att de låtar med enklaste ackordföljder når långt, och det stör jag mej på. 😄

Hur resonerar ni andra när ni lägger ackord bakom riff och melodier? Är jag på fel spår eller har ni något att tillägga, eller kanske någon snygg och användbar och inte uttjatat ackordföljd att tillägga? 😛

Tacksam för svar// Johannes

Hej!

Kände mig tvungen att vara den jobbiga killen som märker småfel.. 🙂

Ackorden C - D - em är inte C-dur. Det är G eller em. (altvernativt C-lydiskt där tonen F# är med)

Exotiska ackordföljder som inte låter uttjatade.. Ett ganska enkelt sätt att komma ifrån huvudackorden i en tonart skulle kunna vara att ersätta dominant ackorden med ett dominant ackord ett tritonus intervall (sänkt 5/höjd kvart) upp. Det brukar ge snygga kromatiska linjer mellan ackorden.

EX: Dm7 Db7 Cmaj7 istället för Dm7 G7 Cmaj7

MVH

Eric

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är ung och har börjat djupdyka i låtskriveriet. Jag försöker vara så analytisk som möjligt när jag lyssnar på musik, och kan dra över en kam att det finns tydliga regler. Vissa, "standard" ackordföljder kan vem som helst använda, och de ingår i de flesta låtar. Detta gäller såklart dominant, subdominant, parallelltonarter osv. Andra vanliga följder kan vara t ex C - D - em i en låt i C - dur.

Oftast gäller, tyvärr, att de låtar med enklaste ackordföljder når långt, och det stör jag mej på. 😑

Hur resonerar ni andra när ni lägger ackord bakom riff och melodier? Är jag på fel spår eller har ni något att tillägga, eller kanske någon snygg och användbar och inte uttjatat ackordföljd att tillägga? 😆

Tacksam för svar// Johannes

Hej!

Kände mig tvungen att vara den jobbiga killen som märker småfel.. 😄

Ackorden C - D - em är inte C-dur. Det är G eller em. (altvernativt C-lydiskt där tonen F# är med)

Exotiska ackordföljder som inte låter uttjatade.. Ett ganska enkelt sätt att komma ifrån huvudackorden i en tonart skulle kunna vara att ersätta dominant ackorden med ett dominant ackord ett tritonus intervall (sänkt 5/höjd kvart) upp. Det brukar ge snygga kromatiska linjer mellan ackorden.

EX: Dm7 Db7 Cmaj7 istället för Dm7 G7 Cmaj7

MVH

Eric

Josh, jag tänkte väl fel någonstans. Annars verkar det som om tipsen rinner in : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid det enkal som blir bäst! Det gäller allt här i livet! ;-)

nä du, det där får jag ta o katigorisera som en smaksak. ☺️

edit: kan ju smyga in här att ackordföljden i Queen - Don't Stop Me Now är nånting att beundra och beakta, men det visste du mycket möjligt redan.

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För att välja en favorit så är

min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

WOW sjukt bra låt. kör hon ackord på sin röst genom en vocoder eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

WOW sjukt bra låt. kör hon ackord på sin röst genom en vocoder eller?

Jaa, inte så inne på just den delen... men jag har härt att det ska vara någon slags 'talkbox' eller vocoderliknande.

Kolla även in Just for now också av Imogen Heap och upplev na' live ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

WOW sjukt bra låt. kör hon ackord på sin röst genom en vocoder eller?

Jaa, inte så inne på just den delen... men jag har härt att det ska vara någon slags 'talkbox' eller vocoderliknande.

Kolla även in Just for now också av Imogen Heap och upplev na' live ;-)

Hide and Seek är fet!

Tror det är typ nån form av backingvocal enhet som skapar körer samt en vocoder.

Ruggigt skön harmonik i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan.. Man kan inte annat än älska vocoder när man hör detta!

Tror dock inte att det är så mycket körer bakom, kanske nån liten kanon variant på slutet.

Detta är super enkelt att utföra rent tekniskt.. om man bortser från att få ihop det rent musikaliskt.. :rolleyes:

Tror att vocodern är Waves "Morphoder"

//F

För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mitt tips är att inte bry sig så mycket om ackordföljder hit och dit, visst, nåt exotiskt ackord här å där kan va sjukt snyggt och det använder jag mig av ibland men jag tycker det viktiga är att skapa en atmosfär i låten som är någorlunda originell och känns egen, och då är bästa knepet, tycker jag, att inte ha något instrument (förutom trummor) som kompar överhuvudtaget, exempelvis att på versen bara ha trummor, bas, sång och lite slingor och krummilurer från tex en gitarr eller ett piano.... Man liksom döljer dom simplaste och tråkigaste ackordföljderna i lite lull-lull... På refrängen kan man ju börja kompa och då gör det inget heller om det är en klassisk tråkig ackordföljd sålänge texten och sångmelodin sitter som en smäck och känns fräscha, då är det snarare en fördel att ackordföljden är simpel, tycker jag.

Så resonerar jag för det mesta 😉

mvh peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, har inget med körer att göra, snarare att hon lägger ackorden i händerna och sjunger in det i vocodern. Det går även att se live.

Youtube is your friend right? 🙂

/OT/Måste bara lägga upp den

då jag tycker att den här versionen nästan klår inspelningen./OT/

Sen vet jag inte om jag tycker att ackordföljden är sådär jätteexotisk i "Hide and Seek" det är väl ganska mycket "tårtbit" i kvintcirkeln, eller? Men snygg är den.

*edit* glömde ett "M" och länken.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att inte bry sig så mycket om ackordföljder hit och dit, visst, nåt exotiskt ackord här å där kan va sjukt snyggt och det använder jag mig av ibland men jag tycker det viktiga är att skapa en atmosfär i låten som är någorlunda originell och känns egen, och då är bästa knepet, tycker jag, att inte ha något instrument (förutom trummor) som kompar överhuvudtaget, exempelvis att på versen bara ha trummor, bas, sång och lite slingor och krummilurer från tex en gitarr eller ett piano.... Man liksom döljer dom simplaste och tråkigaste ackordföljderna i lite lull-lull... På refrängen kan man ju börja kompa och då gör det inget heller om det är en klassisk tråkig ackordföljd sålänge texten och sångmelodin sitter som en smäck och känns fräscha, då är det snarare en fördel att ackordföljden är simpel, tycker jag.

Så resonerar jag för det mesta 😉

mvh peter

Jag tror å andra sidan det är enormt viktigt vilka ackordföljder man använder. Att du använder de 'simpla' beror nog helt på stil och smak. Du får fram den atmosfär du vill ha med dessa ackord.

Det är omöjligt att göra en låt typ Steely Dans Babylon Sisters om man endast har tillgång till de vanligaste popackorden och ackordföljderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra det enkla knepet emellanåt att spela moll där det traditionellt skulle varit ett dur i stället, eller vice versa.

T.ex spela Am - Cm istället för Am - C och Am - C#m istället för A - C#m.

Sen är det mycket melodin som färgar ackorden tycker jag. Spelar du vanliga ackord och ackordföljder, men har en udda melodi, så kan ju ackorden+meloditonen för stunden = en udda eller exotisk harmoni.

U2 har ju enkla traditionella ackordföljder, men färgar dessa udda med the Edges gitarrslingor o riff - också en möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ceedigh (oregistrerad)
Jag tror å andra sidan det är enormt viktigt vilka ackordföljder man använder. Att du använder de 'simpla' beror nog helt på stil och smak. Du får fram den atmosfär du vill ha med dessa ackord.

Det är omöjligt att göra en låt typ Steely Dans Babylon Sisters om man endast har tillgång till de vanligaste popackorden och ackordföljderna.

Jag håller verkligen med. Även om det givetvis är en smaksak till viss del så tror jag att många med mig

uppskattar låtar som lyckas förmedla en känsla och som kan vara lättillgängliga och samtidigt ha någorlunda

originella ackordföljder och harmonier. Steely Dan är ju ett lysande exempel på detta. Lyssna t.ex. på låten

"Peg" som är ganska "trallvänlig" men samtidigt har både snygga och originella ackordföljder.

Här finns för övrigt en mycket bra sajt där man kan lära sig alla tänkbara ackord för både gitarr och piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

I am the walrus

Tror Lennon använder alla ackord ur C-durskalan om jag inte minns fel.

Nja, han använder C durskalans toner, men gör dessa till grundtoner i durackord från olika tonarter.

BTW Idén till melodin fick han när en ambulans (eller polis) åkte förbi med sirenen påslagen! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

A, E ,F#m, D (med diatoniska färgningar) är väl iofs inte speciellt spännande?

Det är en hysteriskt snygg produktion å andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara flika in med att jag själv fascineras över enkelhet i musiken. När man t.ex. lyckas skriva en odödlig låt med kanske bara tre av dom enklaste ackorden, det tycker jag är häftigt. 😉

nån särskild du tänker på?

bone: tack för imogen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
För att välja en favorit så är
min favorit. Hennes modulationer på ackorden överträffar allt annat. Ett mästerverk i mina öron. Titta gärna in hennes andra verk om ni inte hört dom, riktigt duktig.

Annars tycker jag Coldplay brukar kunna variera sig rejält från den vanliga pop följden.

Nightstream

WOW sjukt bra låt. kör hon ackord på sin röst genom en vocoder eller?

Jaa, inte så inne på just den delen... men jag har härt att det ska vara någon slags 'talkbox' eller vocoderliknande.

Kolla även in Just for now också av Imogen Heap och upplev na' live ;-)

Hide and Seek är fet!

Tror det är typ nån form av backingvocal enhet som skapar körer samt en vocoder.

Ruggigt skön harmonik i alla fall.

Nope, det är en Harmonizer hon använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...