Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
ekur

Få sång att funka bra tillsammans med elgitarr

Recommended Posts

Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Låter som att du har mattor av gitarrer?

Du kan göra lite plats i gitarrerna mellan 700 - 1200 Hz.

Där har du en hel del nasalt ljud i sången och med det en hel del av karaktären i rösten.

Knepigt men än dock viktigt att veta att mer än stämbanden påverkar karaktären på rösten.

Hela skallen är en resonanslåda som hjälper till.

Försök att svepa över din röst med ett ganska snävt EQ värde.

Dom ställen som uppfattas starkare, är viktiga grundtoner för just din röst.

Använd med fördel detta på alla instrument för att hitta det man kallar för "stomme" och övertoner.

När du är klar med det såkan du göra två olika sorters komprimering med fördel.

Inserta en kompressor på ditt sångspår och ratta utifrån vad du hör! Inte vad du ser!!!

Nummer två:

Kopiera ditt sångspår så att du har två identiska kanaler med samma ljufil på din sång.

På det ena spåret så tar du ett hi-passfilter och skär bort allt under 1000Hz.

Inserta en kompressor och kör den extremt hårt så att du verkligen limmar ihop sången på detta spåret.

Allt ska höras!! Andningar, näshårsfladdringar, you name it!

Mixa sedan ljudet mellan ditt orginalspår och addera det hårt komprimerade spåret för att skapa luftig känsla men samtidigt närhet och dynamik.

Begränsad, additativ komprimering!

Lycka till!!

/Cruncharn'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur pannorerar du gitarrerna då.

Om du undviker att lägga gitarrer i mitten så bör sången enklare få plats.

Gitarr L Sång C Gitarr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det brukar funka rätt bra att lägga en kompressor på gitarrerna med sidechain från sångkanalen, då smälter de in mer i varann.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Låter som att du har mattor av gitarrer?

Du kan göra lite plats i gitarrerna mellan 700 - 1200 Hz.

Där har du en hel del nasalt ljud i sången och med det en hel del av karaktären i rösten.

Knepigt men än dock viktigt att veta att mer än stämbanden påverkar karaktären på rösten.

Hela skallen är en resonanslåda som hjälper till.

Försök att svepa över din röst med ett ganska snävt EQ värde.

Dom ställen som uppfattas starkare, är viktiga grundtoner för just din röst.

Använd med fördel detta på alla instrument för att hitta det man kallar för "stomme" och övertoner.

När du är klar med det såkan du göra två olika sorters komprimering med fördel.

Inserta en kompressor på ditt sångspår och ratta utifrån vad du hör! Inte vad du ser!!!

Nummer två:

Kopiera ditt sångspår så att du har två identiska kanaler med samma ljufil på din sång.

På det ena spåret så tar du ett hi-passfilter och skär bort allt under 1000Hz.

Inserta en kompressor och kör den extremt hårt så att du verkligen limmar ihop sången på detta spåret.

Allt ska höras!! Andningar, näshårsfladdringar, you name it!

Mixa sedan ljudet mellan ditt orginalspår och addera det hårt komprimerade spåret för att skapa luftig känsla men samtidigt närhet och dynamik.

Begränsad, additativ komprimering!

Lycka till!!

/Cruncharn'

Tack för tipsen!

Ja, mattor av gitarrerna är väl en bra beskrivning på hur det lät innan. Jag har dragit bort en del nu kring de frekvenser där sången är viktig. Har även provat att lägga in SideChain. Använder db audioware's SideChain Compressor, väldigt lätt att ställa in och komma igång med.

Kör vanligt reverb på sången, tycker det låter bättre än ett delay och lättare att ställa in. Vilket typ av delay brukar ni använda på sången?

Jag ska posta låten här när jag spelat in sången också så får ni höra hur det låter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reverb brukar ju vanligtvis flytta sången bakåt i ljudbilden, så testa

att lägga ett delay istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reverb brukar ju vanligtvis flytta sången bakåt i ljudbilden, så testa

att lägga ett delay istället.

Tycker inte resultatet blir bra när jag använder delay, har du tips på någon delay-plug som är bra? jag har kört med Mod Delay som kommer med Cubase men jag antar att det finns bättre grejer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reverb brukar ju vanligtvis flytta sången bakåt i ljudbilden, så testa

att lägga ett delay istället.

Tycker inte resultatet blir bra när jag använder delay, har du tips på någon delay-plug som är bra? jag har kört med Mod Delay som kommer med Cubase men jag antar att det finns bättre grejer?

Har inte testat detta själv utan bara spånar lite nu, tänkte testa det nästa gång jag spelar in gitarr och sång. Men iaf, min idé är att du tar gitarrerna och panorerar åt L och åt R som DrHans skrev, samt att du har en sångtagning i C. Samma som DrHans ännu, men sedan är min idé att du även tar och dubbar sången två gånger och lägger dessa lite lägre i volym och panorerar L respektive R. Dessa spår som är L och R nu med både gitarr och sång skickar du till en gemensam AUX och lägger en kompressor, med rätt nivåinställningar sedan så borde du kunna uppnå en mix där sången har gott om plats, men inte känns helt separerad från musiken och på det sättet ge en mer tajt mix. Men som sagt, detta är bara saker jag hör i huvudet nu, och i huvudet blir det mycket bra! Med panorering så hoppas jag du förstår att jag inte snackar om 100% åt edena hållet, utan hur mycket panorering får du testa dig fram lite. :)

MVH

Anders

EDIT: Dealy: Tänk på att ditt delay inte ska låta delay i mixen, inte överdriva det, om det är det som kanske ställer till det för dig.

Edited by Gizmozis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar använda mig av Cubases inbyggda double-delay, funkar skitbra.

Skapa ett FX-track, lägg på en delay på det, se till att delaytiden är synkat

med tempot (finns tabeller för det på internet). Använd (enligt mig) ganska

lite feedback och dra ner mix reglaget en bit.

Sen går du till sångspåret, klickar på send och väljer FX-tracket

som send-spår. Kom ihåg att markera "on" knappen och dra upp reglaget

efter behag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest creel

Lägg upp ljudklipp så man kan ge korrekt hjälp.

"sänk mellanregistret på gitarren" kan man ju inte säga eftersom vi inte har en aning om hur pass mycket mid det redan finns.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Vore tacksam om någon kunde ge lite feedback :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Vore tacksam om någon kunde ge lite feedback :P

Japp... jag tror att du har för mycket naturligt "eko" från rummet som du spelar in ifrån. Är det tillräckligt dämpat? Om jag inte dämpar detta i mitt inspelningsrum så blir det skitsvpårt att få styrsel på sången.

Kolin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Vore tacksam om någon kunde ge lite feedback B)

Japp... jag tror att du har för mycket naturligt "eko" från rummet som du spelar in ifrån. Är det tillräckligt dämpat? Om jag inte dämpar detta i mitt inspelningsrum så blir det skitsvpårt att få styrsel på sången.

Kolin

Jag håller med om att problemet ligger här. Sången saknar närhet. Antingen så spelar du in sången i en ishockeyhall eller så står du för långt från micken. Försök att spela in sången ca 10-15cm från micken samt att spela in på så hög nivå du kan (utan att få det att dista såklart).

Angående övriga mixen så ligger trummorna långt bak också. Mer närhet i dom också. Dra ner "room" kanalen i EZdrum pluggen så kommer dom närmare. Fixa mer tryck i kaggen och fixa fram ett litet klick runt ca 3000hz. (tryck fås genom att komprimera och höja i det låga registret en smula.

Höj också trummorna massor. :)

Soft gitarrljud annars!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Vore tacksam om någon kunde ge lite feedback ;)

Japp... jag tror att du har för mycket naturligt "eko" från rummet som du spelar in ifrån. Är det tillräckligt dämpat? Om jag inte dämpar detta i mitt inspelningsrum så blir det skitsvpårt att få styrsel på sången.

Kolin

Jag håller med om att problemet ligger här. Sången saknar närhet. Antingen så spelar du in sången i en ishockeyhall eller så står du för långt från micken. Försök att spela in sången ca 10-15cm från micken samt att spela in på så hög nivå du kan (utan att få det att dista såklart).

Angående övriga mixen så ligger trummorna långt bak också. Mer närhet i dom också. Dra ner "room" kanalen i EZdrum pluggen så kommer dom närmare. Fixa mer tryck i kaggen och fixa fram ett litet klick runt ca 3000hz. (tryck fås genom att komprimera och höja i det låga registret en smula.

Höj också trummorna massor. :P

Soft gitarrljud annars!

Tack för tipsen!

Jag har gjort en hel del ändringar med låten sen jag postade det här inlägget, lyssna gärna på hela här: http://www.erikjonasson.com/musik/Eka-My_Morals.mp3

//Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Analogfreak

Då hela skallen är med som resonanslåda skulle jag kunna rekommendera kotkompression samt en liten fraktur. ;)

Nä nu ska jag inte göra livet surt för er utan gå och lägga mig istället där jag gör mest nytta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag håller på att mixa en rocklåt där jag har mycket elgitarrer. Jag tycker det är svårt att få sången att lägga sig bra mellan gitarrerna. När jag lyssnar på liknande låtar (proffsigt mixade alltså) så är det precis som att sången har ett eget utrymmet i mixen och det är lätt att urskilja den från gitarrerna och den är tydlig utan att den har för hög volym i mixen.

När jag försöker mixa blir inte sången lika tydlig och det blir ofta att jag höjer volymen på sången men det slutar ofta med att den lägger sig ovanpå allting och det låter som den inte alls passar in i sången.

Vad har ni för tips till detta? Hur bör jag EQa gitarrerna för att öppna upp för sången bättre?

Är det vanligt att man blåser på fullt med gitarrerna så länge det inte är sång och sen när det är verse eller refräng så skär man bort vissa frekvenser på gitarrerna för att släppa in sången?

I EQn på sången skär jag bort allt under 200Hz, höjer lite vid 250Hz och sänker vid 450Hz, samt höjer vid 3000Hz. Lägger även på ett ModDelay på sången.

Skulle gärna vilja ha tips på en bra compressor, just nu kör jag med den som kommer med Cubase men tycker det är svårt att höra om det blir bättre eller ej.

Micen jag har är en MXL990 och preampen en Studio Projects VTB1

Mvh Erik

Jag har lagt upp ett ljudklipp på:

http://www.punkrocks.se/design/demo.mp3

Om man jämfört med andra låtar tycker jag det är svårt få rösten tydlig i låten utan att höja volymen på sången för mycket, så att den lägger sig ovanpå allting. Jag kör med sidechain compressor där gitarrerna dras ned med upp till 3dB under sång. Kör även med ganska mycket compressor på sång. Skulle vara tacksam för tips på hur man få till det bättre i mixen, kanske är sången som är för kass helt enkelt, säg det gärna det i så fall.

Vore tacksam om någon kunde ge lite feedback ;)

Japp... jag tror att du har för mycket naturligt "eko" från rummet som du spelar in ifrån. Är det tillräckligt dämpat? Om jag inte dämpar detta i mitt inspelningsrum så blir det skitsvpårt att få styrsel på sången.

Kolin

Jag håller med om att problemet ligger här. Sången saknar närhet. Antingen så spelar du in sången i en ishockeyhall eller så står du för långt från micken. Försök att spela in sången ca 10-15cm från micken samt att spela in på så hög nivå du kan (utan att få det att dista såklart).

Angående övriga mixen så ligger trummorna långt bak också. Mer närhet i dom också. Dra ner "room" kanalen i EZdrum pluggen så kommer dom närmare. Fixa mer tryck i kaggen och fixa fram ett litet klick runt ca 3000hz. (tryck fås genom att komprimera och höja i det låga registret en smula.

Höj också trummorna massor. :P

Soft gitarrljud annars!

Tack för tipsen!

Jag har gjort en hel del ändringar med låten sen jag postade det här inlägget, lyssna gärna på hela här: http://www.erikjonasson.com/musik/Eka-My_Morals.mp3

//Erik

Problemet just nu med mixen är inte att sången inte passar in, utan att allting låter kanongrötigt. Börja med att plocka bort MASSOR UTAV room på trummorna. EQ fram virveln. Mer diskant behövs. SEn lägg på en svag kompressor eventuellt. Hård kompressor på kaggen och EQa fram mer tryck i den. Sen måste du höja diskanten på cymbaler/hihat/ride ganska mycket också.

Börja med endast trummorna och få dom att låta hårdare. lägg sedan på basen och EQa bort gröten som blir mellan kagge och basen. Gör lite plats för båda. Lägg sedan på gitarrerna och se till att dom inte heller krockar med bas eller trummor. När du tycker att det låter bra så är det dags att lägga på sång. Men just nu så är mixen oerhört grötig så det är inte så konstigt att sången inte passar in :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen!

Jag har gjort en hel del ändringar med låten sen jag postade det här inlägget, lyssna gärna på hela här: http://www.erikjonasson.com/musik/Eka-My_Morals.mp3

//Erik

Problemet just nu med mixen är inte att sången inte passar in, utan att allting låter kanongrötigt. Börja med att plocka bort MASSOR UTAV room på trummorna. EQ fram virveln. Mer diskant behövs. SEn lägg på en svag kompressor eventuellt. Hård kompressor på kaggen och EQa fram mer tryck i den. Sen måste du höja diskanten på cymbaler/hihat/ride ganska mycket också.

Börja med endast trummorna och få dom att låta hårdare. lägg sedan på basen och EQa bort gröten som blir mellan kagge och basen. Gör lite plats för båda. Lägg sedan på gitarrerna och se till att dom inte heller krockar med bas eller trummor. När du tycker att det låter bra så är det dags att lägga på sång. Men just nu så är mixen oerhört grötig så det är inte så konstigt att sången inte passar in ;)

Bra förklarat! jag börjar förstå vad du menar. Jag la upp en ny version på http://www.erikjonasson.com/musik/Eka-My_M...(new_drums).mp3

När du skriver att basen och kaggen inte ska krocka med varann, menar du att t.ex. höja frekvenser kring 60Hz och sänka kring 100Hz för kaggen och göra tvärtom för basen (sänka kring 60Hz och höja kring 100Hz)?

Det är lite dumt med EZdrummer att om du drar bort "room" från trummorna så tappar du volymen på symbalerna eftersom de inte är micade separat i programmet. Vet du någon lösning på det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Analogfreak

Om man tar bort OH-micarna så är det ganska naturligt att man inte får nån signal från cymbalerna. Om man amputerar båda benen så kan man inte gå heller. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man tar bort OH-micarna så är det ganska naturligt att man inte får nån signal från cymbalerna. Om man amputerar båda benen så kan man inte gå heller. :)

Eh...nej så idiotiskt dum är jag inte (tror jag inte), men har du något förslag på lösning på själva frågan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar gå in i midi-spåren till trummorna och jobba lite med velocityn på de olika slagen; En sjysst trummis (jämtemot studio-killen) håller ju igen på sina cymbal-slag så att dom inte ska bli för framträdande i OH-och rums-mickarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man tar bort OH-micarna så är det ganska naturligt att man inte får nån signal från cymbalerna. Om man amputerar båda benen så kan man inte gå heller. :)

Eh...nej så idiotiskt dum är jag inte (tror jag inte), men har du något förslag på lösning på själva frågan?

Sitt till att du har läckage till OH (default) dra ner övrigt och ställ in OH separat först (i din daw). I själv EZ så kommer du att behöva ha regeln högt och istället, som sagts, korrigera velocityn på cymbalerna på ditt midispår istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Analogfreak
Om man tar bort OH-micarna så är det ganska naturligt att man inte får nån signal från cymbalerna. Om man amputerar båda benen så kan man inte gå heller. :)

Eh...nej så idiotiskt dum är jag inte (tror jag inte), men har du något förslag på lösning på själva frågan?

Varför vill du ha torrt trumljud?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man tar bort OH-micarna så är det ganska naturligt att man inte får nån signal från cymbalerna. Om man amputerar båda benen så kan man inte gå heller. :blink:

Eh...nej så idiotiskt dum är jag inte (tror jag inte), men har du något förslag på lösning på själva frågan?

Varför vill du ha torrt trumljud?

Jag vill inte ha för torrt trumljud men det blev som ni skrev så grötigt tidigare och när drog jag ner room och overhead så tappade cymbalerna i kraft tyckte jag, men det blev bättre när jag maxade velocityn för cymbalslagen.

Vilka är grundtipsen för att få baskaggen att fungera bra tillsammans med basen? alltså vilka frekvenser bör man förstärka resp. sänka för de två för att de ska få varsin plats i ljudbilden? jag förstår att varierar från fall till fall beroende på hur man vill att det ska låta men hur brukar man gå tillväga generellt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.