Jump to content
Annons

"Flippa" eller spegelvända ljudbilden på en MP3:a


nillefix (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Någon som vet hur man lättast "flippar" eller spegelvänder en MP3 låt, dvs gör left till right och right till left?

Ingen?!

Panorera left till right och right till left 😛

Kan du göra i ditt daw, säkert i de flesta enklare musikprogram också. Om du inte har ett DAW så kan du kika på audacity som är gratis. Borde gå att göra där.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade i audacity och det verkar inte fungera där.

men i de mer avancerade editeringspogrammen wavlab och audition borde det inte vara några problem.

länge sedan jag jobbade i wavelab men där kan du markera endast det högra spåret och sen klistra in som vänsterkanal på ett nytt spår.

i cubase eller logic(funkar säkert i fler program men inte i live):

importera filen och exportera(bounca) direkt igen som två filer alltså inte interleaved utan split.

importera båda dessa monofiler nu igen i programmet

panorera vilket ljud du vill ha till vilken kanal

exportera igen men denna gång som en fil(interleaved)

och då har du en ny fil där du flippat höger/vänster...

Link to comment
Dela på andra sajter

om du kan skapa monobussar i din daw kan du även göra så här:

importera ljudfilen 2ggr på 2olika stereospår.

panorera det ena till höger och det andra till vänster.

skicka till varsin bus vilka du panorerar som du vill ha det.

sen kan du exportera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går visst i Audacity. Du går in under labeln på spåret där filnamnet står, klicka där så kommer det upp en meny där du kan välja "Split stereo track". Du får då två monospår som står angivna som left resp right, byt plats på dessa, ändra right till left och tvärtom, och använd sedan "Make stereo track" från samma meny.

Link to comment
Dela på andra sajter

nillefix (oregistrerad)
Går visst i Audacity. Du går in under labeln på spåret där filnamnet står, klicka där så kommer det upp en meny där du kan välja "Split stereo track". Du får då två monospår som står angivna som left resp right, byt plats på dessa, ändra right till left och tvärtom, och använd sedan "Make stereo track" från samma meny.

Tackar tbruce! Funkade utmärkt!! Tack för alla svar!

Nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 12 år senare...
On 2008-02-28 at 11:33 sa tbruce:

Går visst i Audacity. Du går in under labeln på spåret där filnamnet står, klicka där så kommer det upp en meny där du kan välja "Split stereo track". Du får då två monospår som står angivna som left resp right, byt plats på dessa, ändra right till left och tvärtom, och använd sedan "Make stereo track" från samma meny.

12,5 år senare hjälpte detta inlägg mig! 👍

Fantastiskt att Audacity står sig så bra. I mitt fall behövde jag vända på kanalerna för att alarmljudet på min mobil ska höras optimalt. Det svaga ljudet kommer annars ur den klena högtalaren och det starka ljudet ur den kraftiga högtalaren, vilket blir pannkaka. Inte idealiskt att förvanska ljud på detta sätt, men för att uppnå en rimlig balans måste man det ibland.

Tack för din hjälp (fast jag ser att det var länge sedan du var aktiv på ditt konto)! 🙏🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...