Jump to content
Annons

Studio i Nashville


rocket

Recommended Posts

Tja!

Kommer förmodligen att åka till Tennessee till hösten för att studera ett år. Tänkte då passa på att spela in en demo i Nashville, bara för att ha nåt att visa upp för barnbarnen när man nu får sådana.

Tänkte därför höra om någon varit där och har någon studio att rekommendera, eller hört på annat håll.

Tänkte mig en demo med ca 8 låtar, och undrar då om någon har den vidaste aning om vad det kan kosta.

Skulle då behöva "låna" musiker från studion, och undrar om de tar betalt för det?

Har inte några större krav på ljudkvalitet, bara musiken är bra. Dvs jag är inte i behov av den grymmaste utrustning, utan lite analog vintagekänsla kan snarare vara att föredra. Är alltså ute efter det billigaste alternativet praktiskt taget.

Min musikstil är country/folkrock, typ Ryan Adams sound på hans första skiva Heartbreaker.

Alla tips eller kommentarer uppskattas!

Mvh //Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Det finns nog ganska gott om så kallade demohouses där så googla på det. Känner till ett som heter Gatorhole studios eller nåt men är lite osäker på om det ligger i Nashville. Priserna är inte så jäkliga ändå för en demo, typ ett par tusen för en låt beroende på hur många som ska lira och sjunga och bra brukar det låta. Obs! då gör dom allt åt dig till och med melodin så du behöver bara hålla med texten och luta dig tillbaka. Men det kanske inte riktigt en sån demo du är ute efter utan att du vill sjunga själv och det borde ju bli billigare tycker man. Lycka till

A1

Hittade länken och priserna är helt ok bättre än här hemma

http://bellsouthpwp.net/g/a/galenbreen/html/GatorHole.html

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog ganska gott om så kallade demohouses där så googla på det. Känner till ett som heter Gatorhole studios eller nåt men är lite osäker på om det ligger i Nashville. Priserna är inte så jäkliga ändå för en demo, typ ett par tusen för en låt beroende på hur många som ska lira och sjunga och bra brukar det låta. Obs! då gör dom allt åt dig till och med melodin så du behöver bara hålla med texten och luta dig tillbaka. Men det kanske inte riktigt en sån demo du är ute efter utan att du vill sjunga själv och det borde ju bli billigare tycker man. Lycka till

A1

Ok, tack för det.

Jag har redan egna låtar, allt är klart osv, men skulle vilja ha ett band som spelar med mig när jag spelar in. Drygt/dyrt att flyga in folk från sverige att spela med:) Men tack iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det finns nog säkert ett helt gäng sådana studios i Nashville så det ska nog inte vara omöjligt, dom jobbar nog på tim debitering där som här ex. löner till musiker som du nog får räkna med att det tillkommer. Lycka till glöm inte att lägga upp några av låtarna här sen

A1

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dvs jag är inte i behov av den grymmaste utrustning, utan lite analog vintagekänsla kan snarare vara att föredra."

"Analog vintagekänsla" är det nog bara de dyrare studiorna som kan erbjuda. Om det inte sitter nån tjomme med en 4-kanalsporta i nån vrå. Jag menar alltså att "den grymmaste utrustningen" ofta är analog och sådan hittar man oftare i den dyra storstudion än i budgetalternativen.

"Skulle då behöva "låna" musiker från studion, och undrar om de tar betalt för det?"

Det är klart de tar betalt. (med all rätt!).

Hur mycket skulle DU ta för att lära dig 8 låtar, repa på 8 låtar ett antal gånger och sedan spela in 8 låtar? Ta den summan, dubbla den och multiplicera den sedan med antalet musiker du behöver.

Är alltså ute efter det billigaste alternativet praktiskt taget.

Dina önskemål och behov rimmar illa med vad du är beredd att betala tror jag.

Jag tror det bästa du kan göra är att långt i förväg kontakta ett antal producenter over there och förklara vad du vill ha och hur mycket du är villig att betala. Det kan ju hända att det sitter någon toksafe multiinstrumentalist som lägger alla grunder, spelar in din sång, mixar och mastrar för en spottstyver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som basshole sa "Dina önskemål och behov rimmar illa med vad du är beredd att betala tror jag"

Har du inte mycket pengar så kan du försöka att skaffa dig lite "kompisar" som är därifrån. Du har ca. 6 månader innan du åker ditt. Du kan tex. försöka hitta musiker eller kanske ett helt band på Myspace.com som kan tänka sig att ställa upp. Men något måste du ändå betala, det behöver inte vara mycket men du måste visa att du uppskatar det de gör (var inte snål).

Du kommer ju att vara där 1 år så försök träffa några musiker direkt när du kommer ditt.

Men glöm inte, Mycket pengar = Mycket musik. Lite pengar = Lite musik

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...