Jump to content
Annons

4000 kr/par för monitorer?


Hitmanslim

Recommended Posts

Enligt en säljare som jag talade med så bör man lägga minst 4000 kr/par för monitorer för att de ska vara vettiga.

Jo man ska provlyssna o välja efter vad man själv tycker etc men ändå....

Vad är era synpunkter?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "Håller ni med?"
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Enligt en säljare som jag talade med så bör man lägga minst 4000 kr/par för monitorer för att de ska vara vettiga.

Jo man ska provlyssna o välja efter vad man själv tycker etc men ändå....

Vad är era synpunkter?

Du kan i princip köpa ett par högtalare på loppis så länge du har stenkoll på hur de låter och hur de uppför sig i frekvensregisterna. Vad som låter bäst och snyggast är inte alltid det bästa när det gäller monitorer. Men ett tips är att ta med en refernsskiva till musikaffären (gärna något du mixat själv), eller att be om öppet köp så att du kan testa högtalarna hemma i lugn och ro.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Enligt en säljare som jag talade med så bör man lägga minst 4000 kr/par för monitorer för att de ska vara vettiga.

Jo man ska provlyssna o välja efter vad man själv tycker etc men ändå....

Vad är era synpunkter?

Min synpunkt är att högtalarna är verktyg som visar hur källan låter och hur den ändras. Jag vill jämföra med att vara beroende av en tolk för att få den rätta innebörden i ett främmande språk. Ju mer felfri tolken är desto lättare är det att nå fram till precisa resultat via dialogen.

Eller en karta över ett område som är halvbra detaljerad. Den kan ge information som leder till endast halvsäkra beslut. Är den superdetaljerad så blir besluten perfekt gjorda.

Så länge det finns negativa detaljer i ljudbilden som inte kan höras vid mixningen borde ju dessa inte gå att arbeta bort...? Jag vet en inspelning som har för lite lågfrekvent information på grund av att högtalarna i mixningstillfället har en överdriven basinformation.

Så om nu dessa högtalare är bra verktyg vid mixning så är det bara att köpa, men det tar ca 200 timmar innan de låter som de egentligen är byggda för att låta. Kööparen vill uppenbarligen hänvisa dig till högre komponent-kvalitet och bättre konstruktionslösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en säljare som jag talade med så bör man lägga minst 4000 kr/par för monitorer för att de ska vara vettiga.

Jo man ska provlyssna o välja efter vad man själv tycker etc men ändå....

Vad är era synpunkter?

När det gäller begagnat, så kan jag kanske hålla med. I annat fall ska man nog helst upp på minst det dubbla, om man vill ha en monitor värd namnet. Allt beror på hur kinkig man är med att det ska vara lättjobbat och detaljerat. Billiga "monitorer" brister i upplösningen - något som gör att närliggande saker lätt kamufleras, så att man tar fel beslut vid mixen. Man kan som sagt lära sig mixa i de flesta högtalare - men om man har ett par bra monitorer så förkortar man inlärningsperioden och slipper riskera att det finns detaljer som man aldrig kommer att kunna få fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tycker du kan försöka få provlyssna ett par Ino Audio piP. De är utvecklade ursprungligen av Ingvar Öhman för att kunna användas i portabla studios.

De ligger nog på drygt 4000:- för omålade och omonterde, och man kan bara köpa dem direkt av Öhman hellst efter en demo/provlyssnig.

Utdrag ur Öhmans "katalog/manifest"

"Den lilla piP (uttal: pi-pee) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga.

Sistnämnda är en mycket viktig egenskap (men sällsynt hos små högtalare) hos en monitor för användning vid inspelning av akustisk musik, eftersom man som inspelningstekniker måste kunna höra och därmed undvika att lågfrekventa störljud hamnar på inspelningarna."

Ing Öhman hittar man kanske på faktiskt.se 😄

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...pic&t=18853

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...