Jump to content
Annons

Effekt som "fryser" ljudet


Tubeass

Recommended Posts

Annons
Hej,

Jag har länge undrat om det finns nån effekt som "fryser" ljudet, dvs pausar ljudet... precis som om man trycker på paus mitt i en film? Fast du pausar inte ljudet utan fryser det vid avspelningspunkten typ...

Är det nån som förstår vad jag menar?

Tjena

Den här är rätt häftig.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har länge undrat om det finns nån effekt som "fryser" ljudet, dvs pausar ljudet... precis som om man trycker på paus mitt i en film? Fast du pausar inte ljudet utan fryser det vid avspelningspunkten typ...

Är det nån som förstår vad jag menar?

jag tror vi är utefter samma grejj här. jag startade precis en tråd med liknande önskemål... om det är samma grej vi talar om så lägger jag ned min tråd! (pluggar med Laggande/hackande effekt) du kan ju kolla om vi menar samma sak... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har länge undrat om det finns nån effekt som "fryser" ljudet, dvs pausar ljudet... precis som om man trycker på paus mitt i en film? Fast du pausar inte ljudet utan fryser det vid avspelningspunkten typ...

Är det nån som förstår vad jag menar?

Tjena

Den här är rätt häftig.

// Klas

Jag skall kolla in denna när jag kommer hem... det verkar som det är det jag letar efter.. 😉 tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att fixa rätt lätt med en sidechainad gate.

Hur då Emil?

Kan mycket väl ha missuppfattat vad trådskaparen är ute efter för effekt men vill man ha rytmiska hack på ett spår är det sidechainad gate som gäller. Med hack menar jag att ljudet försvinner. Lägg en gate på ljudet man vill ska hacka, på en annan kanal använder man ett ljud med snabb attack, ett snabbt klick funkar utmärkt. Sen låter man detta ljudet styra gaten på den andra kanalen. Styrljudet låter man bli att skicka till någon utgång så slipper man höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att fixa rätt lätt med en sidechainad gate.

Hur då Emil?

Kan mycket väl ha missuppfattat vad trådskaparen är ute efter för effekt men vill man ha rytmiska hack på ett spår är det sidechainad gate som gäller. Med hack menar jag att ljudet försvinner. Lägg en gate på ljudet man vill ska hacka, på en annan kanal använder man ett ljud med snabb attack, ett snabbt klick funkar utmärkt. Sen låter man detta ljudet styra gaten på den andra kanalen. Styrljudet låter man bli att skicka till någon utgång så slipper man höra det.

Automatisering???

Nä fan jag fattade det som att trådskaparen ville kunna frysa ljudet så att det ligger kvar med en ton eller brus eller vad det nu blir.

Alltså frysa det, inte stänga av det!?

Blir nog väl.

GRM Tools verkar ju kunna göra nåt åt det hela. Dyrt eller?

Vänligen.

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att fixa rätt lätt med en sidechainad gate.

Hur då Emil?

Kan mycket väl ha missuppfattat vad trådskaparen är ute efter för effekt men vill man ha rytmiska hack på ett spår är det sidechainad gate som gäller. Med hack menar jag att ljudet försvinner. Lägg en gate på ljudet man vill ska hacka, på en annan kanal använder man ett ljud med snabb attack, ett snabbt klick funkar utmärkt. Sen låter man detta ljudet styra gaten på den andra kanalen. Styrljudet låter man bli att skicka till någon utgång så slipper man höra det.

Automatisering???

Nä fan jag fattade det som att trådskaparen ville kunna frysa ljudet så att det ligger kvar med en ton eller brus eller vad det nu blir.

Alltså frysa det, inte stänga av det!?

Blir nog väl.

GRM Tools verkar ju kunna göra nåt åt det hela. Dyrt eller?

Vänligen.

/Crunch'

Med automatisering blir det svårare att manuellt "knacka" in hacken med hjälp av exempelvis en midi-klaviatur. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

för att reda ut alla frågetecken kring vad jag menar så vill jag ha ett ljud när jag fryser ljudet, det ska alltså inte vara tyst. så den här sidechainade gate grejen är inte vad jag är ute efter.

den där GRM pluggen var trevlig men dock inte riktigt vad jag sökte. den byggde på att man loopade ett litet område av filen. jag vill kunna frysa det totalt!

tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snabbt delay med lång feedback borde kunna fixa denna effekt. Eller ta in ljudet i en ljudeditor och gör en kort loop. Loopens längd och typ("ping pong", crossfadead etc) borde göra ganska stor skillnad på hur resultatet blir.

EDIT: Att helt frysa ett ljud går inte. Ljud bygger på att det finns en förändring i lufttryck. Fryser du ett ljud så har du ingen svängning = inget ljud. Tror ju dock att du är ute efter att loopa de sista millisekunderna i ett ljud.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snabbt delay med lång feedback borde kunna fixa denna effekt. Eller ta in ljudet i en ljudeditor och gör en kort loop. Loopens längd och typ("ping pong", crossfadead etc) borde göra ganska stor skillnad på hur resultatet blir.

EDIT: Att helt frysa ett ljud går inte. Ljud bygger på att det finns en förändring i lufttryck. Fryser du ett ljud så har du ingen svängning = inget ljud. Tror ju dock att du är ute efter att loopa de sista millisekunderna i ett ljud.

Det trådskaparen (sannolikt) letar efter är något i stil med

Time Freezer

http://www.timefreezer.net/

En vääääldigt lång tidssträckning ger samma effekt, om man nu har tillgång till en sådan funktion i sitt inspelningsprogram eller som fristående program.

/Mvh

/Draft

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det fanns ju en plugin som var med på en studio-cd för läääääänge sen. Men jag kommer inte ihåg vad den hette. Lånade ut cd:n och tidningen till en kompis som tappade bort den.

Det var en effekt som kunde få till Aphex Twin likande ljud, har jag för mig. Är det någon som kommer ihåg vad den effekten heter? Det låg även ett delay (till mac tror jag) på den cd:n. Tänkte att den kunde kanske passa trådskaparen.

Det håller även på att driva mig till vansinne att jag inte kommer på det.

*edit*Hmmm Kan det vara Tobybear's MadShifta? Men det känns inte som att det var den, den hade midilearn och lite mer lull så man kunde styra signalen man skickade in i VST:n. Förvränga, hacka upp och leka med det.

[...]Det trådskaparen (sannolikt) letar efter är något i stil med

Time Freezer

http://www.timefreezer.net/[...]

Det där var ju hur mäktigt som helst speciellt VSTi:n. Blev sugen på att köpa dom, vet inte om jag skulle få användning för någon av dom, men ändå. Dom var ju så grymt cleana. Tack för länken.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snabbt delay med lång feedback borde kunna fixa denna effekt. Eller ta in ljudet i en ljudeditor och gör en kort loop. Loopens längd och typ("ping pong", crossfadead etc) borde göra ganska stor skillnad på hur resultatet blir.

EDIT: Att helt frysa ett ljud går inte. Ljud bygger på att det finns en förändring i lufttryck. Fryser du ett ljud så har du ingen svängning = inget ljud. Tror ju dock att du är ute efter att loopa de sista millisekunderna i ett ljud.

Det trådskaparen (sannolikt) letar efter är något i stil med

Time Freezer

http://www.timefreezer.net/

En vääääldigt lång tidssträckning ger samma effekt, om man nu har tillgång till en sådan funktion i sitt inspelningsprogram eller som fristående program.

/Mvh

/Draft

ja, nu börjar det likna nåt!

tack för alla svar förresten.

timefreezer verkar jätteintressant för mig när jag kollar på videosen på hemsidan, men är det nån som vet vart man kan ladda ner en demo? om man nu tycker det verkar användbart och funderar på att köpa så vill man ju ha en chans att prova på det innan man skickar iväg 99 dollar som den fattiga människa man är...

och för att svara BozoB:

jag är med på det där du förklarade om ljud, och jag förstår också att för att försöka simulera nån sorts "stillestånd" i ett ljud så är nog en repetering av de sista millisekunderna i ett ljud det närmsta man kan komma, men det känns väldigt pilligt att göra det rent manuellt. därför startade jag tråden, för att se om det finns en plugg el program som gör det åt en på ett bra sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

och för att svara BozoB:

jag är med på det där du förklarade om ljud, och jag förstår också att för att försöka simulera nån sorts "stillestånd" i ett ljud så är nog en repetering av de sista millisekunderna i ett ljud det närmsta man kan komma, men det känns väldigt pilligt att göra det rent manuellt. därför startade jag tråden, för att se om det finns en plugg el program som gör det åt en på ett bra sätt!

Kort fråga: Vilket OS och inspelningsprogram kör du?

/Mvh

/Draft

Link to comment
Dela på andra sajter

den där GRM pluggen var trevlig men dock inte riktigt vad jag sökte. den byggde på att man loopade ett litet område av filen. jag vill kunna frysa det totalt!

tack för alla svar!

Har precis testat copyshop av shuriken eftersom jag redan använt GRMfreeze några år med bra resultat. copyshop var skoj men gör kanske inte riktigt det jobbet du tänkt dig. de andra effekterna som nämns i tråden har jag inte haft möjlighet att prova men GRMfreeze borde verkligen göra precis det du tänkt dig. testa öka "nr of loops" och experimentera med "random dur" samt ställ "loopen" med den lilla vita blippen så att det blir lagom längd på kalaset. jag har inte stött på någon annan plugg som fryser ljudet lika bra om man vill behålla originalkaraktären någorlunda. finns även en patch i Max/MSP som gör en liknande grej, kommer inte ihåg vad den heter just nu.

tror inte riktigt på att repetera de sista millisekunderna i ljudet. då blir det lite som när du ställer copyshop på högsta lägena dvs ungefär samma resultat med alla ljud. nån form av överlappande (väldigt kort) loop som fångar karaktären på det du vill åt är nog the shit här.

lycka till med experimenterandet!

/mattias

EDIT: hittade lite ljudexempel av tillverkaren på vad man kan göra med TimeFreezer.

http://castroller.com/episode/1126049

verkar mäktigt. kan tyvärr inte hitta någon demo, vill liksom du testa en produkt innan jag köper den.

Redigerat av mattson
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]LiveCut[...]
Tackar, den ska jag testa.
Black Water Reverb är en gratis plugg som kan frysa reverbet, inte helt vad du söker men rätt tufft ändå. Tryck på ansiktet och ljudet fryses.
Den var inte längre tillgänglig.

Ingen som har koll på vilken effekt det var som var med på Studio cd:n som jag nämde tidigare i tråden? Tror att den påminnde ganska mycket om LiveCut som Implasticyde tipsade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
[...]LiveCut[...]
Tackar, den ska jag testa.
Black Water Reverb är en gratis plugg som kan frysa reverbet, inte helt vad du söker men rätt tufft ändå. Tryck på ansiktet och ljudet fryses.
Den var inte längre tillgänglig.

Ingen som har koll på vilken effekt det var som var med på Studio cd:n som jag nämde tidigare i tråden? Tror att den påminnde ganska mycket om LiveCut som Implasticyde tipsade om.

Är det processandet av ljud, främst trummor, som bland Squarepusher, Aphex Twin och BT använder sig av som du vill åt?

Om du/ni inte redan vet hur de låter så använd www.allmusic.com och sök så får ni både smakprov och information 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]LiveCut[...]
Tackar, den ska jag testa.
Black Water Reverb är en gratis plugg som kan frysa reverbet, inte helt vad du söker men rätt tufft ändå. Tryck på ansiktet och ljudet fryses.
Den var inte längre tillgänglig.

Ingen som har koll på vilken effekt det var som var med på Studio cd:n som jag nämde tidigare i tråden? Tror att den påminnde ganska mycket om LiveCut som Implasticyde tipsade om.

Är det processandet av ljud, främst trummor, som bland Squarepusher, Aphex Twin och BT använder sig av som du vill åt?

Om du/ni inte redan vet hur de låter så använd www.allmusic.com och sök så får ni både smakprov och information 😛

Jag hittade den i en annan tråd. Det var ju DFX Buffer Override som jag sökte. Har inte hunnit testa den än. Men nu vet jag iallafall vilken plugg det är.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Vet inte om någon tipsat om KTGranulator

läste inte alla inlägg.

Med pluggen går det att lagga och hacka och även trycka på knappen "freeze" så pausas ljudet (fast det fortsätter låta liksom...)

KTGranulator

Ser intressant ut. Ska testa detta också!

Tack så mycket! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...