Jump to content
Annons

Inspelning med mic. Och preamp?

AlexLi

Recommended Posts

Hej svejj.

När man spelar in tex. elgitarr från förstärkare eller akustisk gitarr in i en mic som är kopplat direkt till ljudkortet blir det ganska låg volym(Micken har XLRsladd).

samtidigt om jag maxxar ljudet på ljudkortet(det är ett externtljudkort, M-audio fasttrack), så distar det ut.

Är det möjligt med hjälp av en preamp att få till bra ljud (framför allt högre) utan att det distar ur vid inspelning?

och isf. tror du att en VTB-1 kan fixa detta?

Föresten en till fråga när vi ändå håller på:

Micen ska den kopplas med XLR eller Linein för bäst ljud?

mvh

Alex

Edited by AlexLi

Annons

Fasttrack ser ut att bara ha möjlighet till 45dB Gain - något som är ganska lite. Har du dessutom en mic med svag output (t ex en dynamisk), så blir det ingen bra kombination. Eftersom Fasttrack ser ut att sakna fantommatning, så måste det förresten vara en dynamisk mic du använder om du får ljud alls...

Studio Projects VTB1 (som jag misstänker att du menade...) kan ge 60dB Gain och vid behov boosta utsignalen ytterligare (under förutsättning att ljudkortets lineingång klarar nivån... 😉 ), så en sådan kommer helt klart att hjälpa dig.

Vad har du för någon mic? Det kan kanske vara läge att fundera på att byta den samtidigt...?

Fasttrack ser ut att bara ha möjlighet till 45dB Gain - något som är ganska lite. Har du dessutom en mic med svag output (t ex en dynamisk), så blir det ingen bra kombination. Eftersom Fasttrack ser ut att sakna fantommatning, så måste det förresten vara en dynamisk mic du använder om du får ljud alls...

Studio Projects VTB1 (som jag misstänker att du menade...) kan ge 60dB Gain och vid behov boosta utsignalen ytterligare (under förutsättning att ljudkortets lineingång klarar nivån... 😉 ), så en sådan kommer helt klart att hjälpa dig.

Vad har du för någon mic? Det kan kanske vara läge att fundera på att byta den samtidigt...?

Okej, tack. Jo micen är så skitig så jag tror fan inte ens den har något namn. xD

Men så du säger om jag köper tex VTB1an och en mic(minns att dem säljer ngn paketsak med vtb1an och ngn mic), tror du jag kan nå högre ljudnivåer? Kommer det vara tillräkligt högt för att slippa skruva upp ljudet "digitalt" och få ett helt bajsigt sound?

mvh

Alex

Okej, tack. Jo micen är så skitig så jag tror fan inte ens den har något namn. xD

Men så du säger om jag köper tex VTB1an och en mic(minns att dem säljer ngn paketsak med vtb1an och ngn mic), tror du jag kan nå högre ljudnivåer? Kommer det vara tillräkligt högt för att slippa skruva upp ljudet "digitalt" och få ett helt bajsigt sound?

mvh

Alex

Absolut!

Undertecknad (och säkert vissa andra också...) har ett paketpris på VTB1 (preamp) och B1 (kondensatormic). Vad du behöver förutom det paketet, är mickabel (XLR-XLR i lagom längd), balanserad telekabel från preampens utgång till ljudkortets lineingång och puffskydd att placera mellan micen och munnen. Jag antar att du redan har ett micstativ...?