Jump to content
Annons

Sånginspelning


stupelfrasse (oregistrerad)

Recommended Posts

för att få till riktigt feta körer eller sångspår brukar jag använda mig av följande tekniker:

* Dubba spåret 2 ggr, klipp upp dubbarna och lägg dem så tajt som möjligt mot orginalet. Du hör när du gjort rätt.

(Voc Align om du kör Pro Tools)

* Spela in 3 st supertajta Visk-spår där sångaren bara viskar texten men med mycket luft i. skärbort all bas/mellandiskant.

* Panorera ut till max. jag brukar alltid ha orginalet i mitten och två dubbar utpanorerade.

* Dubbarna brukar jag skära rätt mycket bas i, lägga en rätt kraftig deesser på och sedan KOMPRIMERA JÄRNET!!

Viktigt att komprimera som satan för jag tycker inte om när dubbarna/körerna är ojämna. Gruppera gärna kör/dubb/viskningar och vidare komprimera.

* Melodyna dubbarna, körerna om kören känns rörig melodimässigt.

* Kopiera sångspåret till 2 dubbar och panorera, Lägg sedan en pitch transformer (logic, vad heter den nu igen) och ändra formant till +1 på höger och -1 på vänster till exempel. kanske även förskjuta med sample delay

Viktigt att tänka på är De-esser, komprimering samt att alla dubbar/körer är extremt tajta in i minsta transient mot orginalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lägga nån form av förstärkar/högtalar-simulering svagt på kör/dubb-paketet brukar även kunna göra susen.

Jag använder oftast bara Reverb om det ska vara något superlitet träigt rum för känslans skull. Delay fungerar mycket bättre än långa reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Om det var det dummaste du hört på länge så kan du inte ha hört mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Om det var det dummaste du hört på länge så kan du inte ha hört mycket!

vad dumt sagt av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Om det var det dummaste du hört på länge så kan du inte ha hört mycket!

vad dumt sagt av dig.

Vad dum du är!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Om det var det dummaste du hört på länge så kan du inte ha hört mycket!

vad dumt sagt av dig.

Vad dum du är!

men jag är söt.

Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

Då har du inte hört mycket!

vad menar du med det?

Om det var det dummaste du hört på länge så kan du inte ha hört mycket!

vad dumt sagt av dig.

Vad dum du är!

men jag är söt.

Jo iofs 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

för att få till riktigt feta körer eller sångspår brukar jag använda mig av följande tekniker:

mycket jobb, men intressant

har du nåt ljudexempel man kan höra?

Kul att trådens intressanta ämne togs fram till slut... 😛

Sitter på jobb nu men kan kanske bounca ut något senare..

Egentligen brukar mina produktioner inte innehålla så mycket kör:) iaf inte dem som är släppta/klara.

Givetvis menar jag inte att man ska använda alla de stegen efter varandra, utan det är mer alla olika sätt jag kommer på att jag någonsin använt för att få dem låta bra:)

Man kan ju spela in hur mycket kör/dubb som helst och tycker det låter jättebra men sen lyssnar på någon amerikansk RnBlåt och så låter det jätteklent i jämförelse. Då får man gå in och leka lite:)

som vanligt handlar det mest om RÄTT tagning/tagningar. Alltså en erfaren sångare/sångerska som är riktigt grym på frasering och sätta lika dana tagningar om och om igen, är det absolut bästa tipste på att få en fet dubbad sång/kör. Dubba och mixa. Själv brukar jag bara klippa runt orden/transienterna tills alla dubbar blir supertajta.

hoppas det framgår vad jag menar, känns som jag svamlar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis menar jag inte att man ska använda alla de stegen efter varandra, utan det är mer alla olika sätt jag kommer på att jag någonsin använt för att få dem låta bra:)
ok jag trodde faktiskt att du menade hela paketet 😄
som vanligt handlar det mest om RÄTT tagning/tagningar. Alltså en erfaren sångare/sångerska som är riktigt grym på frasering och sätta lika dana tagningar om och om igen, är det absolut bästa tipste på att få en fet dubbad sång/kör.

helt helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

ignu, det verkar som om du har en del koll på det där med feta sångspår.. kan du i så fall förklara hela grejen med dom där fräsande diskantljuden som tycks ligga på alla rn'b-låtar? särksilt ballader, jag tror du vet vad jag menar.. är det viskspåren som skapar dom ljuden eller?

jag är lite kluven till den sortens mixning, på ett sätt låter det ju karakteristiskt och najs men å andra sidan, om man lyssnar noga låter det ju ganska artificiellt, typ som om nån hade en kanal med brus, med en gate som öppnar sig när sången spelar.. när (och varför) började man mixa så?

Link to comment
Dela på andra sajter

ignu, det verkar som om du har en del koll på det där med feta sångspår.. kan du i så fall förklara hela grejen med dom där fräsande diskantljuden som tycks ligga på alla rn'b-låtar? särksilt ballader, jag tror du vet vad jag menar.. är det viskspåren som skapar dom ljuden eller?

jag är lite kluven till den sortens mixning, på ett sätt låter det ju karakteristiskt och najs men å andra sidan, om man lyssnar noga låter det ju ganska artificiellt, typ som om nån hade en kanal med brus, med en gate som öppnar sig när sången spelar.. när (och varför) började man mixa så?

Exakt! Visst det finns säkert många tekniker men många perfekt synkade viskspår brukar fixa det.

Annars kan du dubba tagningen med fler spår än du brukar.. säg 6 spår per stämma och sedan klippa ihop orden så de synkar perfekt.. efter det så måste du antingen autotuna dem eller melodyna dem. Inte 100% rena toner men kanske 90% om du förstår vad jag menar.. Alltså ska det vara minimalt liten (men ändå liten) tonal skillnad mellan stämmorna så får du det där artificiella soundet.

En bra liknelse är när man har två ocillatorer med sågtansvågform och snedställer den ena med ca 10 cent.

Givetvis handlar det om själva rösten hos sångaren med. Vissa sjunger med mycket luft i andningen och det går ju bra att göra stämmorna ännu luftigare. de behöver ju inte vara lika höga i volym utan kan vara lite tystare (mer gain istället givetvis) och mer utluft när man sjunger. svårt att förklara men väldigt enkelt i praktiken:)

Be sångaren sjunga med mindre ton och mer luft:) spela sedan in typ 8 klockrena stämmor och melodyna dem så tonerna är NÄSTAN spikraka, sedan komprimera järnet och panorera ut snyggt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så kan man experimentera med en kopia av Lead-kanalen som går genom en Vocoder vars carrier är en hipass-skuren brusvåg. Isf kanske två varianter som är utpanorerade och med ett sample delay på den ena?

kanske så borde vi slänga ihop en guide med lite ljudklipp och lägga upp på nätet?

någon annan som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så kan man experimentera med en kopia av Lead-kanalen som går genom en Vocoder vars carrier är en hipass-skuren brusvåg. Isf kanske två varianter som är utpanorerade och med ett sample delay på den ena?

kanske så borde vi slänga ihop en guide med lite ljudklipp och lägga upp på nätet?

någon annan som har några tips?

sweet, ska testa allt detta, även om jag kanske inte gillar det så är det ju alltid bra att kunna göra, om inte annat en kul effekt.. undras vad den första som använde effekten tänkte?

-"hmm, för att få det så naturligt som möjligt ska jag slänga in ett väsljud! eureka!"

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag skulle säga att dubbning är väldigt vanligt, framförallt i refrängen.

Jag brukar ha en eller två dubbar på leaden. Antingen placera dem bakom leaden eller en lätt panorering.

Då kan det bli ett ganska "fett" sound.

Mycket kompression är förstås bra.

Stora körer: 4 st av varje stämma utpanorerat på var sin plats i mixen.

Inspelning: extremt dämpat rum, använd material för dämpa ifall rummet ej duger,

sjung nära micken(förutsatt att sångaren har bra mickteknik),

Självklart är utrustningen viktig. En mick som passar sångaren omfångmässigt.

Men med rätt teknik och kunskap behöver man inte dyr utrustning för en lyckad inspelning!

/niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...