Jump to content
Annons

Sånginspelning


stupelfrasse (oregistrerad)

Recommended Posts

stupelfrasse (oregistrerad)

Eftersom jag vet att en del proffs rör sig i dessa forum skulle jag gärna vilja att någon av er svarar på dessa frågor angående sånginspelning:

Är det vanligt att man dubbar sång och i så fall hur många likadana kanaler brukar man lägga?

Om man inte dubbar, hur gör man då för att få sången att låta stor och mäktig liksom, bortsett från delay,reverb och EQ?

Jag hoppas ni förstår min något röriga fråga 😛

Tips i största allmänhet om sång/röstinspelning tas tacksamt också emot men särskilt tacksam för proffs-svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är en personlig uppfattning... Så hoppa inte på mig nu :-).

Se till att inte hamna i reverb träsket!!!! Jag hade ett helvete när jag började med att mixa min egen musik och min mentor var en kille "som hade koll". Han visade mig att ett reverb botar vilken kass inspelning som helst.. Nu år efter att jag fick denna instruktion så är jag benägen att säga.. Reverb fuckar upp vilken bra inspelning som helst.. Jag instämmer helt med ovan nämnda punkter.. Dock så brukar jag krydda med en liten nypa delay.. Det brukar få sången att lägga sig som ett tryggt barn i famnen på mamma i mixen.. Det förutsätter ju förstås att själva inspelningen och sången är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vanligt att man dubbar sång och i så fall hur många likadana kanaler brukar man lägga?

Ja det är rätt vanligt , och beroende på låt och sångare/sångerska som brukar verserna ha en lead oftast dubbad två ggr med ytterligare 2 kanaler ads , om det är körer i verserna blir det oftast tre till fem kanaler per stämma.Sedan i vissa låtar vill man ett speciellt spår med karaktär så som viskningar eller enstaka ord.

I refrängen brukar oftast kanalerna bli det dubbla både på lead och stämmor , och sedan i mixning/arragering blir det ytterligare ett par kanaler där man hr effekter på enstaka ord eller fraser , leaden kanske lite ostämt för att få ett lite bredare ljud. Dock bör man inte sikta på för brett sound i verserna har jag märk för man får inte samma " Smäll " av stereobredd i refrängerna då.

Om man inte dubbar, hur gör man då för att få sången att låta stor och mäktig liksom, bortsett från delay,reverb och EQ?

Om man bara skulle ha tillgång till ett spår sång , som jag hade på den senaste låten jag fick från USA får man manipulera spåret lite för att det ska kännas mäktigt. I Detta fall var det tyvärr även piano och stråkar i filen så sången gick inte att få till optimalt med blev bra ändock. Det jag gjorde var att ta bort i stortsett all bas och mycket av diskanten , upp med mellaregistret lite , Kopierade spåret till en ny kanal där jag även la på stereobreddning och mixade nivåerna så att breddning var knappt märkbar men mutade man kanalen kändes som om npgot fattades.Sedan la jag även på ett par egna dubbar på spåret för att få körerna lite större.

I Verser är dubbarna inte lika nödvändiga som i refränger som sagt , och att ta ett och samma spår och förkjuta det lite före , lite efter och sedan panorera ut dom är en nödlösning och kan göra lite för bredden men oftast är det bättre att dubba eller spela in sången på nytt.

Som det sagts förut

" Skit in = Skit Ut " "Man kan polera en bajskorv hur mycket man vill men det är fortfarande en bajskorv."

Och givetvis Sångaren/Sångarens prestation/känsla är A-O för att få ett Proffesionellt sound , oavsett om man har U47 med SSL Preamp eller en JJ Labs med Behringer Preamp.

Se till att inte hamna i reverb träsket!!!!

Håller med till 110 % . Om det låter bra INNAN effekter kommer det låta makalöst med MEN låter det skit innan effekter låter det skit efter oxå.Så jag eftersträvar alltid när jag mixar att få låten att låta som jag vill med i stort sett inga effekter överhuvudtaget. När detta ostadkommits börjar jag med EQ , Kompressor , Delay , Reverb , Dist och vad mer jag känner att låten kan behöva.Och oftast är det väldigt lite av varje grej.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I motsats till vad många verkar tycka, måste jag faktiskt säga att många av mina favoritproduktioner har rätt mycket reverb (jag talar inte om dansband). Sen kan man ju diskutera var gränsen går, men många verkar tycka om mer eller mindre torr sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e inget proffs men jag brukar vilja ha så lite reverb som möjligt på sången, för att den ska kännas nära o så orörd som möjligt. Skulle jag känna att jag behöver dämpa något med massa reverb då betyder det för mig bara att sången inte är tillräckligt bra o därmed lägger om den. Jag använder mer reverb på instrumenten istället. Men nu generaliserar jag en del oxå . Jag "jobbar" bara med eget material.

Link to comment
Dela på andra sajter

huruvida man arbetar med reverb och/eller delay handlar helt och hållet om vilken låt det är.. en del låtar som jag arbetat med har KRÄVT ett stort jädra plåtreverb för att få den känsla som låtskrivaren/artisten varit ute efter, och även för att det passar så jävla bra. medan andra låtar ska vara helt torra. och vissa ska vara sjukt mkt modulationseffekter på.. som sagt är det olika för olika låtar, och olika låtdelar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick, rätt preamp, rätt rum. Allt du behöver. 😎

Det här är ju ett ganska dåligt svar måste jag säga. Speciellt med tanke på att man faktiskt behöver EQ, reverb, kompression och inte minst dubbar för att uppnå en del sound.

för att uppnå en del sound behöver du flanger, gate, dist, vocoder, munspel å plåthink

frågan handlade mer om inspelning av sång - inte vad du sen gör av sången i mixen

osiris svar glömde i stort bara rätt sångare

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick, rätt preamp, rätt rum. Allt du behöver. 😎

Det här är ju ett ganska dåligt svar måste jag säga. Speciellt med tanke på att man faktiskt behöver EQ, reverb, kompression och inte minst dubbar för att uppnå en del sound.

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

Sen har jag hos en polare provat Autotune ( lol, nu verkar jag ungefär som om ja inte kan sjunga alls ;P ) men bara för att "fina till" lite småmissar, men då låter man som nån jäkla robot eller som "Cher" i hennes "Believe".

Det är förmodligen bara mina kunskaper som inte räcker till men har suttit ett par timmar i autotune utan att lyckas få till nåt bra 😉

Nån som har en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick, rätt preamp, rätt rum. Allt du behöver. 😎

Det här är ju ett ganska dåligt svar måste jag säga. Speciellt med tanke på att man faktiskt behöver EQ, reverb, kompression och inte minst dubbar för att uppnå en del sound.

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

Sen har jag hos en polare provat Autotune ( lol, nu verkar jag ungefär som om ja inte kan sjunga alls ;P ) men bara för att "fina till" lite småmissar, men då låter man som nån jäkla robot eller som "Cher" i hennes "Believe".

Det är förmodligen bara mina kunskaper som inte räcker till men har suttit ett par timmar i autotune utan att lyckas få till nåt bra 😉

Nån som har en idé?

antingen tar du många tagningar, eller så prövar du melodyne ist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

beror nog på att dagsformen är sämre på scen än den var i studion - där man dessutom kan ta om alla soptagningar som man kan kosta på sig när ingen utom den stackars teknikerns får höra dom

man safear då hellre på scen med en falsett än att riskera en svår normal hög ton man troligen missar 7ggr av 10

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

beror nog på att dagsformen är sämre på scen än den var i studion - där man dessutom kan ta om alla soptagningar som man kan kosta på sig när ingen utom den stackars teknikerns får höra dom

man safear då hellre på scen med en falsett än att riskera en svår normal hög ton man troligen missar 7ggr av 10

Jag har varit musikalartist och skall man sjunga fem-sex föreställningar i veckan får man fega och köra lite halvfalsett ibland för att rösten skall hålla alla dar månad in och månad ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick, rätt preamp, rätt rum. Allt du behöver. 😉

Det här är ju ett ganska dåligt svar måste jag säga. Speciellt med tanke på att man faktiskt behöver EQ, reverb, kompression och inte minst dubbar för att uppnå en del sound.

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

Sen har jag hos en polare provat Autotune ( lol, nu verkar jag ungefär som om ja inte kan sjunga alls ;P ) men bara för att "fina till" lite småmissar, men då låter man som nån jäkla robot eller som "Cher" i hennes "Believe".

Det är förmodligen bara mina kunskaper som inte räcker till men har suttit ett par timmar i autotune utan att lyckas få till nåt bra 😄

Nån som har en idé?

Hej! Autotune behöver ju inte alls vara en plug-in man använder bara för att "man inte kan sjunga".

Och om man inte kan sjunga så kan man använda autotune till att få en att låta som Måns Zelmerlöv endå. Med tanke på att jag inte kan sjunga och har använt autotune till min senaste produktion och fick det att låta bra utan att det blev en "roboteffekt". Skulle gladeligen posta låten men det är en cover och det strider mot forumets regler så vad sägs om att du emailar mig eller lägger till mig på msn så ska vi kunna råda bot på både ditt autotune problem och mixnings/inspelnings problem. Kolla efter msn i min Profil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska bortse från EQ och dylikt som du efterfrågar i tråden så tycker jag att sångarens position vid micken kan vara värt att laborera med en stund.

Kanske låter en aning fördummande, men jag vet ju inte riktigt vilken nivå du ligger på i inspelingsväg.

Men det jag brukar försöka tänka på är att hitta ett mellan läge där sången varken låter för mättad i micken eller för avlägsen.

Man strävar ju alltid efter ett sound där sången hörs klart och tydligt utan att man får för mycket onaturlig bas tack vare att sångaren står för nära mikrofonen.

Trots att du inte efterfrågar några EQ-tips så skulle jag ändå vilja lägga med några snabba pointers som brukar vara ganska universala oberoende av sångstil och musikstil.

Alltså, när det kommer till EQ så tycker jag att det är väldigt viktigt att leta upp de starka egenskaperna i sångernens röst och filtrera bort sånt som bara låter slem och slask. Kanske kan låta självklart i de flesta fall, men jag skriver det ändå iom att det kan ligga i fleras intresse. ☺️

Redigerat av DrMeanRed
Link to comment
Dela på andra sajter

Vagaband (oregistrerad)
Rätt mick, rätt preamp, rätt rum. Allt du behöver. ☺️

Det här är ju ett ganska dåligt svar måste jag säga. Speciellt med tanke på att man faktiskt behöver EQ, reverb, kompression och inte minst dubbar för att uppnå en del sound.

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

Sen har jag hos en polare provat Autotune ( lol, nu verkar jag ungefär som om ja inte kan sjunga alls ;P ) men bara för att "fina till" lite småmissar, men då låter man som nån jäkla robot eller som "Cher" i hennes "Believe".

Det är förmodligen bara mina kunskaper som inte räcker till men har suttit ett par timmar i autotune utan att lyckas få till nåt bra 🙂

Nån som har en idé?

Hej! Autotune behöver ju inte alls vara en plug-in man använder bara för att "man inte kan sjunga".

Och om man inte kan sjunga så kan man använda autotune till att få en att låta som Måns Zelmerlöv endå. Med tanke på att jag inte kan sjunga och har använt autotune till min senaste produktion och fick det att låta bra utan att det blev en "roboteffekt". Skulle gladeligen posta låten men det är en cover och det strider mot forumets regler så vad sägs om att du emailar mig eller lägger till mig på msn så ska vi kunna råda bot på både ditt autotune problem och mixnings/inspelnings problem. Kolla efter msn i min Profil.

Hej!

Behöver massor av tips beträffande autotune! Tacksam för allt.

Vagaband

Link to comment
Dela på andra sajter

I motsats till vad många verkar tycka, måste jag faktiskt säga att många av mina favoritproduktioner har rätt mycket reverb (jag talar inte om dansband). Sen kan man ju diskutera var gränsen går, men många verkar tycka om mer eller mindre torr sång.

Pröva med att öka predelayet till kanske över 100ms, då kan du dra på mer utan att sången åker in i ljudbilden

Link to comment
Dela på andra sajter

I motsats till vad många verkar tycka, måste jag faktiskt säga att många av mina favoritproduktioner har rätt mycket reverb (jag talar inte om dansband). Sen kan man ju diskutera var gränsen går, men många verkar tycka om mer eller mindre torr sång.

Håller med. Vad vore alla härliga sextiotalsproduktioner utan sina enorma reverb? Men det är ju såklart en smaksak. Torrt kan vara jäkligt snyggt på mycket det med.

Det där med reverb kan dock vara väldigt svårt att få till. Man får inte glömma att man nästan alltid måste eq:a lite på själva reverbet för att det inte skall ta för stor plats. Det är ofta det som gör att det låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

beror nog på att dagsformen är sämre på scen än den var i studion - där man dessutom kan ta om alla soptagningar som man kan kosta på sig när ingen utom den stackars teknikerns får höra dom

man safear då hellre på scen med en falsett än att riskera en svår normal hög ton man troligen missar 7ggr av 10

Jag har varit musikalartist och skall man sjunga fem-sex föreställningar i veckan får man fega och köra lite halvfalsett ibland för att rösten skall hålla alla dar månad in och månad ut!

Vad menar ni med falsettsång? Jag borde veta det, men jag håller på att testa olika musik och sångtekniker, och efter några år av mer klassisk skolning i unga år blir jag lite förvirrad av detta, trots att jag tagit några lektioner, så har jag inte fått riktigt kläm på det. Jag har en jobbig skarv nånstans där mellan vad jag tolkar som bröstklang och falsett. Det blir ju helt klart olika sound när jag ä ute och spelar mer country än när jag pillar hemma i min "studio".

Lisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller reverb (som verkar diskuteras flitigt). Mitt tips, mindre reverb låter oftast mer. Om du förstår vad jag menar. Gränsen för reverb är helt och hållet unik, men tänkt på att det ska låta naturligt. Det är den "magiska gränsen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på vid ett flertal tillfällen att artister på skiva låter hur bra som helst, kan ta riktigt höga toner osv.

Sen när dom ställer sig live så sjunger dom falsett halva koncerten...

Frågan är, spelar man in även i falsett och editerar man om den eller gör man på nåt annat sätt?

beror nog på att dagsformen är sämre på scen än den var i studion - där man dessutom kan ta om alla soptagningar som man kan kosta på sig när ingen utom den stackars teknikerns får höra dom

man safear då hellre på scen med en falsett än att riskera en svår normal hög ton man troligen missar 7ggr av 10

Jag har varit musikalartist och skall man sjunga fem-sex föreställningar i veckan får man fega och köra lite halvfalsett ibland för att rösten skall hålla alla dar månad in och månad ut!

Vad menar ni med falsettsång? Jag borde veta det, men jag håller på att testa olika musik och sångtekniker, och efter några år av mer klassisk skolning i unga år blir jag lite förvirrad av detta, trots att jag tagit några lektioner, så har jag inte fått riktigt kläm på det. Jag har en jobbig skarv nånstans där mellan vad jag tolkar som bröstklang och falsett. Det blir ju helt klart olika sound när jag ä ute och spelar mer country än när jag pillar hemma i min "studio".

Lisa

Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia!

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, falsett är ju mer en teknik än vad det är "fusk", menmen, det är inte det jag vill diskutera!

min fundering är, eftersom det nämndes ovan, hur får man eg. till en bra sångdubbning?

gäller det att sätta alltb extremt tajt eller handlar det om att trycka på effekter på dubbarna så att det inte låter stökigt?

de gånger jag försökt dubba mycket på ett sångspår så har det förvisso låtit fett men också ganska onatruligt. Lyssnade runt på lite olika mixar nyligen, och på ett par som jag tyckte lät najs verkade det som om mycket av botten i dubbarna var bortskalad, kan detta stämma? berätta gärna hur ni gör, vore kul att se om folk tänker olika..!

Link to comment
Dela på andra sajter

min fundering är, eftersom det nämndes ovan, hur får man eg. till en bra sångdubbning?

gäller det att sätta alltb extremt tajt eller handlar det om att trycka på effekter på dubbarna så att det inte låter stökigt?

de gånger jag försökt dubba mycket på ett sångspår så har det förvisso låtit fett men också ganska onatruligt.

svårt å veta vad du tycker låter onaturligt

i övrigt kan man ju säga att ju tajtare å bättre du sätter saker från början desto mindre behöver du trixa med effekter för att få det å funka

då kan du använda effekter som krydda istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar ni med falsettsång? Jag borde veta det, men jag håller på att testa olika musik och sångtekniker, och efter några år av mer klassisk skolning i unga år blir jag lite förvirrad av detta, trots att jag tagit några lektioner, så har jag inte fått riktigt kläm på det. Jag har en jobbig skarv nånstans där mellan vad jag tolkar som bröstklang och falsett. Det blir ju helt klart olika sound när jag ä ute och spelar mer country än när jag pillar hemma i min "studio".

Lisa

Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia!

Oj, ju kände jag att jag måste opponera mig. Det finns en mängd olika benämningar på sångsätt som är mer eller mindre väldefinierade. Man brukar huvudsakligen tala om huvudklang respektive bröströst. Ordet falsett används ofta istället för "huvudklang" när man pratar om manliga sångare. Både mäns och kvinnors huvudklangsregister är (vanligtvis) förskjutet uppåt jämfört med bröstklangen, men det innebär inte att det är "fusk" att sjunga i falsett/huvudklang, precis lika lite som det är fusk för en operasopran att gå över i bröströsten när huvudklangsregistret inte räcker till nedåt. Att det däremot inte låter likadant som om man håller bröströsten är ju en annan sak, och har man vant sina lyssnare vid en speciell röstklang på sina skivor blir det förstås konstigt om man sedan låter helt annorlunda på scen. En parallell är kontrabas som kan spelas med stråke eller knäppas med fingrarna. Båda sätten är lika "rätta" men lika uppenbart ger det olika resultat och används för olika stilar.

Här finns kanske lite mer att läsa om saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar ni med falsettsång? Jag borde veta det, men jag håller på att testa olika musik och sångtekniker, och efter några år av mer klassisk skolning i unga år blir jag lite förvirrad av detta, trots att jag tagit några lektioner, så har jag inte fått riktigt kläm på det. Jag har en jobbig skarv nånstans där mellan vad jag tolkar som bröstklang och falsett. Det blir ju helt klart olika sound när jag ä ute och spelar mer country än när jag pillar hemma i min "studio".

Lisa

Bröstklang är det man skall använda (om man är en "riktig" sångare), falsett tar man till för att spara rösten, sen så finns ju sådana som Eric Gadd, Prince, Bee Gees som gjort falsettsång till en hipp innegrej men det är en annan historia!

Oj, ju kände jag att jag måste opponera mig. Det finns en mängd olika benämningar på sångsätt som är mer eller mindre väldefinierade. Man brukar huvudsakligen tala om huvudklang respektive bröströst. Ordet falsett används ofta istället för "huvudklang" när man pratar om manliga sångare. Både mäns och kvinnors huvudklangsregister är (vanligtvis) förskjutet uppåt jämfört med bröstklangen, men det innebär inte att det är "fusk" att sjunga i falsett/huvudklang, precis lika lite som det är fusk för en operasopran att gå över i bröströsten när huvudklangsregistret inte räcker till nedåt. Att det däremot inte låter likadant som om man håller bröströsten är ju en annan sak, och har man vant sina lyssnare vid en speciell röstklang på sina skivor blir det förstås konstigt om man sedan låter helt annorlunda på scen. En parallell är kontrabas som kan spelas med stråke eller knäppas med fingrarna. Båda sätten är lika "rätta" men lika uppenbart ger det olika resultat och används för olika stilar.

Här finns kanske lite mer att läsa om saken.

hade för mig huvudklang var ungefär det läge som jon anderson i yes ägnar sig åt - väldigt ljus röst men betydligt mer kraft än en falsett klarar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Register_%28s%C3%A5ng%29

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

falsett är ett sångsät och ingen hipp innegrej.. att det är någon hipp innegrejj var det dummaste jag hört på länge..

det är exakt samma sak som folk sagt om nya musikgenrer eller olika instrument. "synthar?! näe, det kommer inte vara modernt om tio år, då kommer folk förstå att det inte är riktiga instrument!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...