Jump to content
Annons

Vilken akustisk stålsträngad gitarr rekommenderar du?


PETERucci

Recommended Posts

hejsan, eftersom min ibanez ael55 i ceder numera är kasserad (halspuckel) så fick jag igen alla pengar o är nu på jakt efter något nytt. Jag är alltså ute efter en akustisk stålsträngad, gärna mickad gitarr. Prisklass 5000-10000 SEK, dock kanske än dyrare, men isf får jag se till att jag hittar ngt begagnat.

har ni några bra förslag? är just nu inne på en begagnad Taylor, eller kanske en Furch?

Vad har ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Prisklass 5000-10000 SEK, dock kanske än dyrare, men isf får jag se till att jag hittar ngt begagnat.

Vad gör du om du hittar en asbra gitarr för 12000 som är ny och alltså INTE begagnad? Går den bort?

☺️

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Simon & Patrick har extremt prisvärda som låg på 12000 SEK senast jag kollade på MUG.

Gibson Hummingbird kan du kanske inte få begagnad för max 10000 SEK tyvärr, men annars är det en favorit helt klart.

I undre prisskiktet, runt 5000 SEK är Yamaha FG750S den absoluta vinnaren. Beställer du från England kommer du undan med lite drygt 3000 SEK dessutom - Dolphin Music. Hos MB just nu annars 4600 SEK.

☺️

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren grabbar!

tyvärr så tror jag inte så mkt på yamaha, alla yamaha jag spelat på har inte gjort mig särskilt imponerad.

tycker det är extremt svårt att bestämma sig, för det första har jag total abstinens nu då jag bara har elguran hemma, så jag vill få tag på en så snart som möjligt. Å andra sidan kanske det är värt att vänta för att hinna orientera sig mer över alla modeller o märken att välja bland, dessutom ju längre jag väntar desto mer pengar kan jag spara o desto bättre gitarr kan jag unna mig 😆

tror helt enkelt jag får fortsätta leta på musikaffärer, för det är ju omöjligt att veta utan att provspelat.

Men ingen som har något att säga om Furch?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren grabbar!

tyvärr så tror jag inte så mkt på yamaha, alla yamaha jag spelat på har inte gjort mig särskilt imponerad.

Hade samma uppfattning som du 😛 Den här och deras CPX har imponerat på mig iallafall. 900 modellerna med deras 3-vägspreamp är nice. Kostar ca 9 000 beroende på var du köper dom.

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...X900/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Seagull gör jätte bra gitarrer i den prisklassen. En ny martin 000-15 kan du få strax under 10 000. Den är riktigt skön, lagom stor och har riktigt bra ljud. Den är inte lackad och har ingen bindning så den kommer att nötas snabbare, men det påverkar ju inte ljudet. Köp INTE någon plywood martin bara!

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min Tanglewood TW1000SRCEH Heritage Super Dreadnought Cutaway med Bband A2, den fungerar klockrent och är väldigt lättspelad förvisso ligger en på nästan 12 000 men det går säkert att hitta en beggad. Tycker att det även har angetts mångra bra alternativ längre upp i tråden.

/Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har hört att Simon & Patrick och t ex Garrisson inte pallar skandinaviskt vinterklimat. Det blir för torrt på vintern. Känner polare som haft dem och de börjar så smått spricka efter något år. Men men, eftersom klimatet tycks bli allt varmare och varmare här uppe så... 😛

Ja, fast tvärtom när det gäller Simon&Patrick. De är tillverkade för att palla med vargavinter. Men som sagt, just eftersom det blir mildare vintrar i Skandinavien, så kan det vara så att de möjligtvis inte trivs så bra hos oss längre eller inom kort om detta klimat fortsätter. Det där med torrheten får man försöka laborera med luftfuktare för att klara av och aldrig missa det egentligen.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att Simon & Patrick och t ex Garrisson inte pallar skandinaviskt vinterklimat. Det blir för torrt på vintern. Känner polare som haft dem och de börjar så smått spricka efter något år. Men men, eftersom klimatet tycks bli allt varmare och varmare här uppe så... 😎

Så inte Taylor eller Martins budgetguror. Martins allra billigaste är väl inte ngt att rekommendera, som det sades tidigare. Håller med. Tycker de bara lever på namnet idag. Ovation och liknande, håller för vårt klimat men känns och låter lite speciellt.

Jag tycker Taylors s.k. "entry-level" modeller som också kan fås begagnade är faktiskt en av de bästa som finns idag, betr kvalitet och ljud. Det finns så mycket dussintillverkare av guror, den ene bättre än den andra, men det är i stort sett bara märken de försöker kränga. Furch har jag hört precis lika mycket ont som gott om. De är rätt så mediokra och man måste upp till de dyraste innan det blir någorlunda bra.

Babicz har jag bara hört gott om, även om deras SPIDER modeller med strängarna fästa som ett spindelnät ser lite väl flippat ut. Dock har de TRIBECA serien som har samma funktion men inte de utspridda strängfästena.

Om du vill ha akke-guror som verkligen HÅLLER för alla klimat, turnéer, och kan ligga i bagageluckan i bilen på vintern utan att slå sig, och som dessutom LÅTER skitbra, är det bara två märken som gäller:

1. RAINSONG guitars www.rainsong.com - gör bl a världens mest högljudda akustiska gitarr (utan förstärkning)

2. COMPOSITE ACOUSTICS www.compositeacoustics.com

Om du vill vara framåt i ditt musikskapande, och inte bry dig om du råkar slå gitarren i ngt. Är du ute och paddlar kanot på sommaren och tappar ådran men råkar ha lägereldsgitarren till hands, är det bara att ta fram en Rain Song, för att använda den som paddel. Och jorå, namnet kom till för att den tål att spelas i när det regnar, utomhus, som gatumusikanter gör! 😉

Ove, vilka bra länkar du gav där.

Wow, det skulle vara spännande att jämföra dessa tre märken med en vanlig träbyggd favorit.

Har du provat någon av dessa Ove? Tyvärr hittar jag ingen tonlänk till dessa gitarrer. Det jag skulle sakna mest är trälukten... Visst, det finns billiga fejkmaterial för instrument men dessa verkar var utanför den billiga kategorien.

Skönt med ett instrument som håller i alla väder och som endast behöver ett strängbyte för att kännas som nytt igen. Ultimata campguran, måste prova.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min Tanglewood TW1000SRCEH Heritage Super Dreadnought Cutaway med Bband A2, den fungerar klockrent och är väldigt lättspelad förvisso ligger en på nästan 12 000 men det går säkert att hitta en beggad. Tycker att det även har angetts mångra bra alternativ längre upp i tråden.

/Pelle

Jag har nyligen köpt Tanglewood TW15 NSB för 6000 och är riktig nöjd..Var ganska sugen på en Tanglewood TW1000SRCEH..

Riktigt fina gitarrer för schyst peng..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
tack för svaren grabbar!

tyvärr så tror jag inte så mkt på yamaha, alla yamaha jag spelat på har inte gjort mig särskilt imponerad.

Det var inte jag heller - tills jag provade just den modellen.

Värt att kolla upp i alla fall, tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall dissa mig själv, eller tillverkarens slogan, betr namnet. En gatumusikant som har råd att skaffa en sådan gitarr är för det första inte gatumusikant alls, och har han råd att köpa en sån så spelar han definitivt inte ute när de regnar...! ☺️ 24 papp som Jam tar för de dyraste...

Men det går... 😄

Kan varmt rekommendera Breedlove. Kan kanske vara i överkant i din prisklass, men dom är grymma enligt min mening.

http://www.breedloveguitars.com/

Har själv sett att Dave(snuben som kör covers på Drottninggatan) kör Rainsong!

Har läst i metro en gång för inte länge sedan att hans timpeng som gatumusikant ligger på 150 spänn..Då har han väl råd med den gitarren..

Håller med ang. Breedlove..Schysta gitarrer..När jag skulle inhandla min senaste ak. så var vallet mellan Breedlove och Tanglewood..Det blev den senaste pga. den var lite billigare och dålig sortiment av Breedlove just i Sthlm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle tveklöst rekommendera Takamine EF341SC (ca 12.000) eller Takamine EF341SCB (ca 9.000), etui ingår inte i de priserna. Har spelat oändligt mycket gitarr i närmare 40 år i alla möjliga sammanhang, band, duo, solo, även som som gitarrpedagog. Har nött ut ett antal stålsträngade gitarrer genom åren. Innan Takaminen använde jag en Seagull som också var mycket bra och som fortfarande finns kvar. Men efter att ha provspelat minst 100 olika stålsträngade i prisklasser från 9.000 och uppåt på musikaffärer runt om i Stockholm i höstas, valde jag Takamine.

Den låter minst lika bra om inte bättre än en Martin eller Taylor för 25.000. Den har inte så mycket lull-lull och ser kanske inte lika "dyr" ut. Men ljudet är helt makalöst, och dessutom är den oerhört lättspelad, dvs för att vara stålsträngad. Extra bonus för en mycket bra inbyggd mikrofon med aktiv elektronik + inbyggd stämapparat. Obs att det ska vara den Japan-tillverkade sorten. Samma modeller görs även i Korea men de är inte av samma klass och kostar också mindre.

http://www.takamine.com/ den hör till deras modellserie "Keystone".

Lycka till!

/Slowhand

Redigerat av Slowhand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
deserter (oregistrerad)
hejsan, eftersom min ibanez ael55 i ceder numera är kasserad (halspuckel) så fick jag igen alla pengar o är nu på jakt efter något nytt. Jag är alltså ute efter en akustisk stålsträngad, gärna mickad gitarr. Prisklass 5000-10000 SEK, dock kanske än dyrare, men isf får jag se till att jag hittar ngt begagnat.

har ni några bra förslag? är just nu inne på en begagnad Taylor, eller kanske en Furch?

Vad har ni?

Tjenare,jag har en Blueridge,inköpt för ca 2 år sedan hos Mats på Guitar People. Den har inbyggd Martinmick och låter mkt bra. Pärlemor inlägg runt om. Nypris ca 10000 Säljer den för 5500. Priset är ej förhandlinsbart. Den är i nyskick. Om du är intresserad ring 073-637 6989 Mvh-Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...