Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan

När jag skapar en mapp i VSTplugins mappen för att hålla lite bättre ordning på pluggarna, så försvinner första bokstaven på mappen när jag väljer från listan i Cubase. Tex blir mappen Synth1 - ynth1. Har lärt mig leva med det här men det kan va rätt så irriterande ibland. Är detta en känd bugg? Någon som upplevt liknande sak?

Kör på Cubase SL3 för PC.

Ha de!

// Klas

Annons
Posted

Jag hade samma problem i SX3 förut, och jag hittade aldrig någon lösning på det. Men sedan så installerade jag om Windows och allt är som normalt nu.

Jag fick dock en lite snilleblixt alldeles nyss om hur man kan få tillbaka bokstaven i början. Det är ingen vidare praktisk lösning direkt, och den innebär bara att man lägger till en bokstav innan den första egentliga bokstaven i mapp-namnet man vill ha.

Dvs, om vi tar ditt exempel: Synth 1 = ynth 1.

Lägg till en bokstav innan: xSynth1 = Synth 1.

Som sagt, detta blir nog inte så praktiskt i längden om man vill organisera om eller installera nya pluggar. Men det borde göra så att man får se den första bokstaven i Cubase.

Posted
Jag hade samma problem i SX3 förut, och jag hittade aldrig någon lösning på det. Men sedan så installerade jag om Windows och allt är som normalt nu.

Jag fick dock en lite snilleblixt alldeles nyss om hur man kan få tillbaka bokstaven i början. Det är ingen vidare praktisk lösning direkt, och den innebär bara att man lägger till en bokstav innan den första egentliga bokstaven i mapp-namnet man vill ha.

Dvs, om vi tar ditt exempel: Synth 1 = ynth 1.

Lägg till en bokstav innan: xSynth1 = Synth 1.

Som sagt, detta blir nog inte så praktiskt i längden om man vill organisera om eller installera nya pluggar. Men det borde göra så att man får se den första bokstaven i Cubase.

Skönt att höra att man inte är ensam... 😉😛

Tack för tipset! Blir nog till att lägga till ett litet "x" på alla mappar som krånglar.

// Klas

Guest Penta_P
Posted
Hejsan

När jag skapar en mapp i VSTplugins mappen för att hålla lite bättre ordning på pluggarna, så försvinner första bokstaven på mappen när jag väljer från listan i Cubase. Tex blir mappen Synth1 - ynth1. Har lärt mig leva med det här men det kan va rätt så irriterande ibland. Är detta en känd bugg? Någon som upplevt liknande sak?

Ha de!

// Klas

Jag har inte hört talas om detta tidigare! Sjukt irriterande, typiskt en sådan grej jag själv hade lackat ur totalt på. Det funkar inte att bara skriva SSynth1 då? 😛

Posted (edited)
Hejsan

Ha de!

// Klas

Jag har inte hört talas om detta tidigare! Sjukt irriterande, typiskt en sådan grej jag själv hade lackat ur totalt på. Det funkar inte att bara skriva SSynth1 då? 😉

Lackade ur :rolleyes: Blev så där vid en uppdatering tidigare.

Lösning:Det rekommenderas att ha externa Vst/Vsti i en egen vstpluginmapp (utanför den redan av Cubase skapade) I mappträdet så hamnar den då - och vilket fungerat fint tidigare - separat direkt under Programmappen.

Gör så här: Döp om mappen för Cubase "egna" till t ex Vstplugins 1 och flytta hela den "externa" mappen upp ett hack i hierarkin så den alltså istället ligger i programmappen (samma som den numera omdöpta Vstplugins 1:) Hoppas att förklaringen går fram och att det fungerar för er också.

Edited by Gain
Posted
Hejsan

Ha de!

// Klas

Jag har inte hört talas om detta tidigare! Sjukt irriterande, typiskt en sådan grej jag själv hade lackat ur totalt på. Det funkar inte att bara skriva SSynth1 då? 🙂

Lackade ur 😉 Blev så där vid en uppdatering tidigare.

Lösning:Det rekommenderas att ha externa Vst/Vsti i en egen vstpluginmapp (utanför den redan av Cubase skapade) I mappträdet så hamnar den då - och vilket fungerat fint tidigare - separat direkt under Programmappen.

Gör så här: Döp om mappen för Cubase "egna" till t ex Vstplugins 1 och flytta hela den "externa" mappen upp ett hack i hierarkin så den alltså istället ligger i programmappen (samma som den numera omdöpta Vstplugins 1:) Hoppas att förklaringen går fram och att det fungerar för er också.

Tjena

Tack för alla tipsen! Problemet uppstod också för mig efter en uppdatering.

Försökte döpa om Vstplugin mappen till Vstplugin 1 men då hittades den inte alls. Lyckades lösa problemet med att flytta över alla pluggar från Vstpluginmappen direkt under programmappen på hårddisken till Cubase egna Vstplugin mapp i Cubase SL3 mappen.

Mycket mappande här 🙂🙂

Ha det bra!

// Klas