Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är i processen att spela in låtar till min kompis reggaeskiva och och har lite funderingar.

Alla instrument ska spelas in och mixas hos mig, sen ska låten skickas till en annan studio där sången ska spelas in och mixas. Och sen ska skivan skickas iväg till mastring. Det är en man som sjunger, typ halvtoastar med rätt bra tryck. Så min första frågan e helt enkelt:

1. Hur mkt headroom ska jag lämna på masterregeln för att sången ska få plats? Det blit nog leadsång+dubbad+sporadisk kör. Tre-fyra sångspår alltså.

Och sen en annan grej:

2. Jag har spelat in hi-haten med ezdrummer för att det är den pluggen som jag har som har mest äkta hi-hat ljud. Men den låter ändå lite som en halv öppen hi-hat när den e som mest stängd. Så frågan är, hur får jag fram krispigheten och "pss" så att säga i hi-haten. Har provat att eq:a men blir ändå inte nöjd. Nån som har erfarenhet av att mixa reggae hi-hat i allmänhet och i ezdrummer i synnerhet?

Använder logic om det e till nån hjälp.

Alltid tacksam för svar mina forumbröder och systrar. Trevlig helg!

/ Nille

Annons
Posted
Personligen tycker jag kanske om det är lättare om dom skickar de inspelade sångspåren till dig. Det kan bli lättare att få det att "limma" då du kanske måste kasta om lite i mixen när sångspåren kommer på. Sen har ju du alla delay o reverb klara i din mix...

bara några tankar...

Tja! Så du menar att jag ska skicka låten dit, dom spelar in sången och sen skickar dom tillbax sångspåren separat till mig? Det är en bra ide. Men grejen e att det finns massa låtar som e gjorda från scratch i den studion och jag antar att de vill ha samma ljudkänsla över alla låtar. Men jag spekulerar för jag har inte pratat me dom om det... 😛 Ska kanske göra det ikväll då..eller det kanske inte ens e nåt problem...om dom mixar sången som på dom andra sångspåren och sen skickar till mig. Hmm...e rätt ny på det här med mix så förvirring råder. Nåt hi-hat tips då?

Tack för svaret.

Har förresten lyssnat på dina grejer och det e jävligt bra faktiskt.....bara så du vet 😄

Posted

Tjena!

Grejjar mest med Death/Black metal iofs 😉 , men exprimentera lite med distorsion och kompressor på Hi-Haten och se om det är det du söker, det finns ju lite pluggar som kan funka till det, vilket inspelningsprogram är det du använder?

MVH/Blodis

Posted
Tjena!

Grejjar mest med Death/Black metal iofs ☺️ , men exprimentera lite med distorsion och kompressor på Hi-Haten och se om det är det du söker, det finns ju lite pluggar som kan funka till det, vilket inspelningsprogram är det du använder?

MVH/Blodis

Kompressor och dist säger du. Jag har hört att man ska undvika kompressor på hi-hat för att det blir otydligt och lyfter fram jobbiga frekvenser. Bullshit? Ska prova och se om det passar i mixen. Jag använder logic förresten.