Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

OBS! Kan hända att jag postat denna på fel ställe..

Hej, jag skulle behöva få lite tips om hur man ska få till bra ljud när man filmar. Jag har spelat in en gång med manuellt ljud på en föreställning och då distade det extremt. Ska man köra med någon slags kompressor och auto gain då, för det måste väl gå att få till fint ljud. Kör jag autogain så vill jag ju heller inte att det ska märkas när den "jobbar" med ljudet, dvs att man hör när den höjer och sänker.

Räcker det kanske med en kompressor för att undvika för högt ljud med distproblem.

//Anders

Edited by musiccreator
Annons
Posted (edited)

Om det är så att den slår över och det inte hjälper bara med att sänka ingångsvolymen så kanske en limiter kommer hjälpa.

MVH

Anders

(Sjyst namn du har)

EDIT: om du vill ha max kontroll över ljudet och har en mixer som fixar liveljudet, så är det alltid bra att ha direct out från alla kanaler och göra en inspelning samtidigt. Glöm inte att även ha ett stereopar som tar upp ljudet i lokalen på inspelningen. Då får du kontroll över ljudet vid efterbearbetningen. Men om det inte rör sig om det så är det bara att bortse från detta inlägg.

Edited by Gizmozis
Posted

stäng av allt som har med automatik ; kompr/limiter

använd hörlurar för att kolla ljudet.

använd helst externa mickar.

använd helst en extern ljudinspelnings modul/bandare/

Guest Luddmann
Posted (edited)

Vad är det för kamera du/ni spelat in med ?, Har den balanserade ingångar ? , 4 kanaler ?, finns det + 4 på den, vad är det för vu-mätare ?,

När jag spelade in video med liveljud så behövdes oftast endast två mikrofoner, en riktmikrofon och en njure...och alltid så långt ifrån kameran att den inte tog upp kameras ljud. Ibland när vi spelade in live konserter så körde vi ett stereopar ( line out) från bandets/teaterns mixer in i kameran och dessutom tog vi upp atmosfärljudet med mikrofon, alltid njure....

Ibland hade jag en 4 kanalig mixer med limiter på, men jag tyckte det var ganska onödigt, mest i vägen så att säga

Edited by Luddmann
Posted (edited)
Vad är det för kamera du/ni spelat in med ?, Har den balanserade ingångar ? , 4 kanaler ?, finns det + 4 på den, vad är det för vu-mätare ?,

När jag spelade in video med liveljud så behövdes oftast endast två mikrofoner, en riktmikrofon och en njure...och alltid så långt ifrån kameran att den inte tog upp kameras ljud. Ibland när vi spelade in live konserter så körde vi ett stereopar ( line out) från bandets/teaterns mixer in i kameran och dessutom tog vi upp atmosfärljudet med mikrofon, alltid njure....

Ibland hade jag en 4 kanalig mixer med limiter på, men jag tyckte det var ganska onödigt, mest i vägen så att säga

Tack för alla svar Luddmann, Gizmois och Chris B, och du har ett trevligt namn du med Gizmois!

Hej, det är tre stora Sony kameror som går till en bildmixer för vi klippte live på plats under föreställningen. (Talangjakt). Det är digitala mätare på dom och så är det XLR utgångar. Mikrofonerna vi hade var två stormembrans mikar som vi hade framför två JBL högtalare så dom tog upp både musik och publikljud. De kopplade vi till våran mixer. Sen provade vi även med lineljud från mixern som ljudteknikerna hade. Men på något märkligt sätt distade det.

Om jag stänger av all auto kontroll av ljudet enligt ChrisB, hur styr jag då så att den inte slår över eller hur gör jag för att undvika överslag utan limiter?

MVH Anders

Edited by musiccreator
Guest Luddmann
Posted (edited)

Hej igen...

Det skall inte behövas någon ljudprocessor, mikrofonplacering är vad man behöver tänka på, absolut inte för nära ljudkällan !!, proximity effekten ( om man nu inte vill ha den alltså ).... Ni körde ett trekamerakör med separat bildmixer och separat bandare ( Beta Sp, Dv, DVCPRO, HD eller annat ?), helst skall man ju ha någon som kan lyssna ( hörlurar ) på ljudet under inspelningens gång och justera om det behövs. Om ni ändå har gjort allt rätt, så finns det en stor felkälla om man kopplar ihop utrustningen (Strömkällor med olika jordpotential), Ibland behöver man en tång med sig för att klippa av den störande jorden ( Den kan störa bild och ljud ), eller så får man koppla om helt enkelt..

Men om det körs en balanserad +4 signal ( stereo) från en ljudmixer in till en kamera/Bandare som är ställd på +4 in, och all jord är som den skall vara, då skall det helt enkelt funka

Edited by Luddmann