Jump to content
Annons

Öm på vänster sida i halsen


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har sedan snart två veckor varit öm på vänster sida i halsen. Det började med att jag använde en enda slemlösande tablett och fick genom många många harklingar upp slem, mycket mer än jag trodde jag hade, så därefter kändes lungorna som en luftballong. Men det onda har inte gått över, efter som sagt två veckor, så min fråga är:

vad kan det vara, hur yttrar sig en knut på stämbanden? Kan det vara en inflammation? Jag är inte ett dugg hes.

Jag har problem med att sjunga och särskilt ljusa toner (alltså spända stämband) och delvis att prata och lite grann att svälja.

Ska jag vila rösten? Jag pratar dessutom mycket i telefon, i och med arbetet.

Brukar man vara hes om man har en knut på stämbanden? Jag är inte ett dugg hes, bara att det gör ont, ömt helt enkelt. När jag trycker på utsidan av halsen gör det ont, har svårt att ligga på ena sidan på natten. Kan det vara en senknut? Jag har lätt att få sådan (handled, vrist etc).

Det onda sitter lite lätt vänster på struphuvudet och diagonalt uppåt längs vad som känns som en sena på utsidan av halsen.

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har sedan snart två veckor varit öm på vänster sida i halsen. Det började med att jag använde en enda slemlösande tablett och fick genom många många harklingar upp slem, mycket mer än jag trodde jag hade, så därefter kändes lungorna som en luftballong. Men det onda har inte gått över, efter som sagt två veckor, så min fråga är:

vad kan det vara, hur yttrar sig en knut på stämbanden? Kan det vara en inflammation? Jag är inte ett dugg hes.

Jag har problem med att sjunga och särskilt ljusa toner (alltså spända stämband) och delvis att prata och lite grann att svälja.

Ska jag vila rösten? Jag pratar dessutom mycket i telefon, i och med arbetet.

Brukar man vara hes om man har en knut på stämbanden? Jag är inte ett dugg hes, bara att det gör ont, ömt helt enkelt. När jag trycker på utsidan av halsen gör det ont, har svårt att ligga på ena sidan på natten. Kan det vara en senknut? Jag har lätt att få sådan (handled, vrist etc).

Det onda sitter lite lätt vänster på struphuvudet och diagonalt uppåt längs vad som känns som en sena på utsidan av halsen.

☺️

:musik

Hej Musik!

Om du haft känningar i halsen i 2 veckor och inte blivit bättre, så skulle jag boka en tid med min familjeläkare // Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata i telefon ska tydligen inte vara bra vid stämbandsproblem eftersom man då ofta pratar på ett mer "forserat" sätt och anstränger berörda delar på ett onaturligt sätt.

Men uppsök läkare nu, innan du skadar dig permanent.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...