Jump to content
Annons

Laptop för livespelningar?

Recommended Posts

Posted

Hej,

jag gör all musik på en MacBookPro. Men när vi spelar live och använder laptop för backing tracks, vill jag undvika att släpa med mig en så dyr och livsviktig dator. Alltså tänkte vi köpa en billigare laptop, dvs en PC, för en enda sak egentligen, nämligen att ha med på livespelningar - utan att behöva ta med och koppla in det externa ljudkortet.

Det krävs i princip ingen prestanda alls, våra backing tracks är helt enkelt stereo-ljudspår som vi spelar upp i iTunes, och det kan ju ingen dator misslyckas med. Min fråga är om det är någon som vet om ljudkortet i en billig laptop duger för att köra ut musiken i ett PA på en klubb? till exempel en sådan här svinbillig sak, duger det? http://www.itservice.se/dialectit/site_its...Article=1429439

Vore hemskt tacksam för input!

vänliga hälsningar

Jakob

Annons
Guest Glaskatten
Posted (edited)
Hej,

jag gör all musik på en MacBookPro. Men när vi spelar live och använder laptop för backing tracks, vill jag undvika att släpa med mig en så dyr och livsviktig dator. Alltså tänkte vi köpa en billigare laptop, dvs en PC, för en enda sak egentligen, nämligen att ha med på livespelningar - utan att behöva ta med och koppla in det externa ljudkortet.

Det krävs i princip ingen prestanda alls, våra backing tracks är helt enkelt stereo-ljudspår som vi spelar upp i iTunes, och det kan ju ingen dator misslyckas med. Min fråga är om det är någon som vet om ljudkortet i en billig laptop duger för att köra ut musiken i ett PA på en klubb? till exempel en sådan här svinbillig sak, duger det? http://www.itservice.se/dialectit/site_its...Article=1429439

Vore hemskt tacksam för input!

vänliga hälsningar

Jakob

Den funkar säkert men varför inte använda en ipod istället?

Edited by Glaskatten
Posted

Varför använda just Ipod? 😏 Finns ju många betydligt billigare mp3-spelare som säkert är lika bra!

Ljudkvalitén behöver ni nog inte bekymra er om oavsett vad det gäller. Däremot kan det ju vara en bra idé att se vilka filformat spelaren stöder, så att man t ex kan spela upp wave-filer (bättre kvalitet än mp3!).

Guest Glaskatten
Posted
Varför använda just Ipod? 🙂 Finns ju många betydligt billigare mp3-spelare som säkert är lika bra!

Har man en Macbook så kankse man även har en ipod, sen så finns det ju inte så många mp3 spelare med hårddisk kvar på marknaden och iPod är bland de billigaste och bästa.