Jump to content
Annons

Problem med nybörjar studio ..

Recommended Posts

Guest marcurves
Posted (edited)

Hej första inlägget på forumet! :rolleyes:

Synd bara att de inte kunde vart av en roligare anledning, har precis beställt in en liten hem studio som kändes bra att börja med från thomann.

Innehåller:

ESI u46se (med 48v fanton matning)

t-bone SC600 (kräver fantom)

M-AUDIO Oxygen8 v2

Stativ och pop filter

Behringer HPS500

Tyckte skulle vara okej att börja med och sedan bygga mig uppåt. MEN fick åka och hämta sakerna 1.5 vecka senare p.g.a fel från dhl. Känndes rätt skönt när jag äntligen fick hem allt satte upp allt. Satte upp delarna och koppla in till datorn såg riktigt bra ut. Testade luarrna och de satt fruktansvärt stog ut från öronen och tröck mot tinningen men orkade inte bry mig om det så fortsatte. Startade datorn och installerade diverse drivrutiner jag fick igång ljudet i lurarna och ut genom output till stereon. Men sen så när jag skulle testa spela in ljudet till datorn så ingenting.

Försökte med de mesta men fick inte igång det. Tänkte att den kanske orkade drivas av usb även fast de står det. Så testade en vanlig(dynamisk) mick de funkade perfekt.

Så jag mätte spänningen ock kom upp i 38 volt (känns som de borde ge nånting iaf.) Ska försöka få tag i 9 volts dc.

Men i alla fall någon som skulle kunna hjälpa så skulle jag bli enormt glad över att slippa allt krångel med att skicka tillbaka det till Tyskland 😉

// marcus

Edited by marcurves
Annons
Guest marcurves
Posted
Har du slagit på strömmen till micken?

Det blev lite fel , men det kom en edit lite tydligare men de har jag :rolleyes:

Guest marcurves
Posted (edited)

aa, de tror jag men ska kolla en gång för säkerhets skull 😛

Jupp de är som de ska,

Edited by marcurves
Guest marcurves
Posted (edited)

Inte kommit fram till mycket mer förutom att de kan bero på 3 olika saker,

1. Att micken inte orkar drivas av de 38 volt usb mjäkar fram.

2. sladden är paj.

3.ljudkortet är paj.

Edited by marcurves
Guest marcurves
Posted

Jupp gått igenom allt som finns tror jag, funkar utmärkt att spela in med dynamisk mick då jag använder annan sladd, vilken jag tror kan vara felet. Sladden alltså.

Posted
Jupp gått igenom allt som finns tror jag, funkar utmärkt att spela in med dynamisk mick då jag använder annan sladd, vilken jag tror kan vara felet. Sladden alltså.

Varför använder du inte samma sladd då?

Guest marcurves
Posted

Varför använder du inte samma sladd då?

Hehe, den sladden är inbyggd i micken.. är ju inte den bästa micken de..

Guest marcurves
Posted (edited)
Det finns en hel del micar som kräver att det verkligen är 48V, så det bästa hade nog varit om du testar micen och kabeln med en annan preamp för att kunna vara säker på var det är fel...

Har bara mätt upp i 40 volt med 9 volt transformator, ska dra och testa det imorn på farsans jobb.. om de funkar får de väll bli en separat preamp.

Några förslag på nått hyfsatt billigt ? 🙂

Edited by marcurves
Posted

Klipp av sladden och löd på ny kontakt. Man har sett rätt mycket roliga lödningar mm på lågbudgetprylar i sina dar;)

Guest marcurves
Posted
Klipp av sladden och löd på ny kontakt. Man har sett rätt mycket roliga lödningar mm på lågbudgetprylar i sina dar;)

Har testad de med 😄 men nu blir de väll antingen extern fantomatning, eller en preamp, vad är att föredra?

Tack för alla svar också 😄

Guest marcurves
Posted

Åkte in te stan och köpte extern fantom matning allt lös funkar perfekt :rolleyes:

Posted

Jag har inte läst igenom riktigt allt så någon kanske redan har sagt detta, men om jag fattar det rätt så får du inget ljud i micken, så var det för mig med men vissa mickar behöver mer ström så kolla om d finns någon knapp som heter phantom, den gör så att den får mer ström