Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat lite på just mastering.

Exakt vad är det jämfört med mixning och hur går man till väga när man mastrar?

Mastrar man i ett vanligt inspelningsprogram (ex. Cubase) eller bör man ha ett

särkilt masteringprogram? Isf, förslag?

Annons
Posted
Jag har funderat lite på just mastering.

Exakt vad är det jämfört med mixning och hur går man till väga när man mastrar?

Mastrar man i ett vanligt inspelningsprogram (ex. Cubase) eller bör man ha ett

särkilt masteringprogram? Isf, förslag?

Hejsan!

Den allra största skillnaden mellan mastring och mixning är att man med mastring "mixar" enbart stererokanalen. Man kan alltså säga att en mastring är en slags mixning av den redan färdigmixade slutprodukten. I mixningen så mixar man ju de enskilda kanalerna/instrumenten. Sedan gör man den sista finjusteringen på den redan mixade helheten. Hänger du med? Ett annat sätt att förklara det på är så här: Ta en CD-skiva med din favoritartist och spela in en låt från skivan till ditt inspelningsprogram, t.ex. Cubase eller annat. När du sedan förändrar CD:ns ljud med hjälp av exempelvis en EQ så kan man säga att du nu har gjort en form av mastring.

Man brukar oftast ha ett separat mastringsprogram när man mastrar, men det går att mastra även i inspelningsprogrammet. Vad man ska komma ihåg är att ju bättre en slutmix är desto mindre åtgärder behöver man ta till vid mastringstillfället. Den ultimata slutmixen är alltså då man inte behöver mastra alls när der gäller t.ex. just den frekvensmässiga delen. Vissa andra åtgärder brukar dock nästan alltid behöva göra, Jag vet inte om mitt svar var pedagogiskt nog, men hoppas att du kanske förstår vad den huvudsakliga skillnaden är. Om inte så är det bara att fråga igen!

Hälsnigar:

Ludgo-Pelle

Posted (edited)

i grova drag:

när du mixar så skapar du balans mellan alla ljud. (jag e skitdålig på svensk audio terminologi) volume, panning, EQ, compression, limiting etc

(vanligtvis) när du mastrar så trycker du ihop allting, sätter master EQ och pumpar volymen. det finns inget standard tyvärr. alla gör på sitt sätt

det finns de som mastrar direkt i sequencern men nästan all mastrar i ett extern program som Soundforge eller Wavelab (eller annat)

eftersom du e nybörjare (antar jag) så rekommenderar jag mastering program som sköter mycket åt dig

en av de absolut mest använda e nog HarBal. det finns en video där i länken

men när du känner att du börjar komma upp dig så ere dags att släppa "barnsköterskan" 🙂

Soundforge eller Wavelab + feta plugs fråm Waves e ett maste o så lite andra oxå

läs så mycket du bara kan o titta på filmer. det finns mycket på YouTube dock på engelska. exempel ---> http://uk.youtube.com/watch?v=Q3Q7I6dw_UY

lycka till 🙂

--[edit]--

Ludgo-Pelle hann före 😄

Edited by knaz
Posted

En annan del i mastring när det gäller mastring av hela album är att få låtarna låta som att dom hör ihop, genom klang, EQ, volym, mm. Fadar och klipp i sluten på ljudfilen gör du i mastringen och i vissa fall bestämms även låtordningen.

Posted

Något jag postade för ett tag sedan...

Pre 1980

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum.

Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet så att det då och då "peakar på det röda", utan att för den skull få med gnisslet från hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att låga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vänster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen.

Pre 1990

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen.

Mastring: Bli förnärmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivåpeakarna till -0,5dB, släng in PQ-koderna och höj priset på dina mastringstjänster.

Pre 2000

Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Använd förinställningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istället all sång genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gått förlorad.

Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin. Anmärk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingår i din egen verksamhet.

Pre 2006

Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svängrum, nivå och tid. Bounca allt utom "thump", gärna till ett monospår, och låt det sedan hänsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det låter mer uttröttande än konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX på hela underlaget tills varje stereokanals vågform (i utzoomat läge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel åtgärdar du detta med att sänka regeln för tröskelvärde till en sisådär -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release på 25 mikrosekunder.

Mastring: Påminn omvärlden om hur extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin ditt yrke är. Be lite vagt, men något stolt, om ursäkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrämmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmässig förändring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingår i hans verksamhet.

Post 2006

Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gå in i menyn "mixningsmallar" och välj en befintlig mall. Lägg ut på nätet.

Mastring: Behövs inte - fixas i mallen.

😎

Voilà!

  • 2 weeks later...
Posted
Man brukar oftast ha ett separat mastringsprogram när man mastrar, men det går att mastra även i inspelningsprogrammet.

Hälsnigar:

Ludgo-Pelle

Nej, det kan man inte alls. Bara för att man kan komprimera, tonjustera osv i masteringsprocessen innebär inte att det nyssnämnda är ekvivalent med mastering.

Hela begreppet mastering handlar primärt om att iordningställa produkten, som fortfarande i majoritet är CD. PQ-koder, ISRC-koder fejds osv är det masteringen egentligen är, skapandet av produkten som glasmastern "byggs av".

Posted
Man brukar oftast ha ett separat mastringsprogram när man mastrar, men det går att mastra även i inspelningsprogrammet.

Hälsnigar:

Ludgo-Pelle

Nej, det kan man inte alls. Bara för att man kan komprimera, tonjustera osv i masteringsprocessen innebär inte att det nyssnämnda är ekvivalent med mastering.

Hela begreppet mastering handlar primärt om att iordningställa produkten, som fortfarande i majoritet är CD. PQ-koder, ISRC-koder fejds osv är det masteringen egentligen är, skapandet av produkten som glasmastern "byggs av".

Visst har du rätt, 50% av mastringen är det du säger och resten av 50% är det jobbet man gör för ljudet. Men nuförtiden kan du ju helt skippa alla PQ-, ISRC-koder etc om man ger ut och distribuerar materialet digitalt. För är det nån som nämnt att det ska vara till CD ;P

Posted
Man brukar oftast ha ett separat mastringsprogram när man mastrar, men det går att mastra även i inspelningsprogrammet.

Hälsnigar:

Ludgo-Pelle

Nej, det kan man inte alls. Bara för att man kan komprimera, tonjustera osv i masteringsprocessen innebär inte att det nyssnämnda är ekvivalent med mastering.

Hela begreppet mastering handlar primärt om att iordningställa produkten, som fortfarande i majoritet är CD. PQ-koder, ISRC-koder fejds osv är det masteringen egentligen är, skapandet av produkten som glasmastern "byggs av".

Visst har du rätt, 50% av mastringen är det du säger och resten av 50% är det jobbet man gör för ljudet. Men nuförtiden kan du ju helt skippa alla PQ-, ISRC-koder etc om man ger ut och distribuerar materialet digitalt. För är det nån som nämnt att det ska vara till CD ;P

Nej, men om du läste hela mitt inlägg så är fortfarande majoriteten av material som mastras ämnat primärt för CD.

Justeringmässigt annars är mix att putsa varje enskilt spår till en optimal helhet i form av låt och mastering putsning av varje enskild låt till optimal helhet i form av slutprodukt... CD, SACD, DVD-Audio, osv.

Posted (edited)

Något som jag tycker går lite förlorad i diksussionen som jag anser är en fördel med att ha mastring och att någon annan sköter den är att du får en till person som sätter en prägel i soundet. Mastringsteknikern skall göra allt som ni säger, men även sätta en personlig prägel på materialet, fast inte mer än att den som mixat och producerat känner igen sin mix/produktion. Det är minst lika viktigt för mig iaf.

MVH

Anders

EDIT: stavfel

Edited by Gizmozis

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.