Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har Sonar 6, windows vista och Creative X-fi..

Problemet är att jag inte kan lyssna på t ex en mp3 i winamp (eller liknande) samtidigt som jag har Sonar igång.

Rätt irriterande då jag vill lyssna på en en bastrumma eller loop..

Jag har letat runt i inställningar i Sonar o Winamp utan framgång. 🙂

Jag har provat att gå in i Sonar >Options >Audio>Drivers>Output drivers och valt bara en av fyra rutor.. men det gick inte ändå.

Om jag har igång en mp3 samtidigt som jag sätter i gång en låt i Sonar så kommer denna ruta upp:

"Unable to open audio playback device. Device may not support the current projects audio format or may be in use."

Det kanske inte går att göra så här?

Fast det borde väl gå! Det är ju 2008 nu!

Hjälp mig! 🙂

MVH Daniel

Annons
Posted

Det där spökar lite för mig också till och från. Ibland går det att spela saker i andra program samtidigt som Sonar är igång och andra gånger inte.

Jag vet att det beror på att Sonar helst vill ha ljudkortet för sig självt, och inte dela det med andra program. Och att man kan försöka laborera med inställningarna i Sonar, t.ex. är det lite olika beroende på om man använder ASIO eller WDM/KS, och så finns det en kryssruta i Sonars globala inställningar som gör så att Sonars ljud stängs av om man växlar över till ett annat program. Den rutan gör alltså så att man kan spela upp saker i t.ex. Winamp med Sonar igång, men å andra sidan går det då inte att t.ex. kolla på en websida samtidigt som man lyssnar på nåt man gjort i Sonar.

Så, summa summarum, det finns inställningar som borde göra så att detta funkar som man vill, men jag har inte 100 koll på hur det skall vara. Och dessutom kanske jag borde tillägga att jag kör WinXP, Sonar 5 och har ett ESI Juli@-ljudkort, så det är ju inte omöjligt att saker och ting är lite annorlunda för dig.

Posted

Tjolahopp !

Har du testat options-audio-advanced ( flik 2 iaf ) "share drivers with other apps" ( eller liknande ) ?

Annars kan jag tänka mig att det har att göra med samma "problem" som windows-ljuden - de körs i 11*** Hz & 16bitar.

Jag brukar iaf kunna lyssna i wmp med Sonar öppet.

Per

Posted
Tjolahopp !

Har du testat options-audio-advanced ( flik 2 iaf ) "share drivers with other apps" ( eller liknande ) ?

Annars kan jag tänka mig att det har att göra med samma "problem" som windows-ljuden - de körs i 11*** Hz & 16bitar.

Jag brukar iaf kunna lyssna i wmp med Sonar öppet.

Per

Det har jag inte provat.. Kanske hade funkat.

Men:

Nu har det blivit på det viset att jag har installerat Windows XP igen..

Tråkigt då jag trivdes i vista (om man räknar bort vissa problem)

Men nu funkar allt precis så som jag vill.

Tack för era svar! 😊

//dizlo.se