Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hello.

Jag har ett litet problem.. eller mer en fundering kanske.

Det är såhär att jag kör dem mesta av mina trummor via digitala trummor.

En enklare variant med 7-8 pads o två pedaler bara.

Nu är det så att ljudet i denna är gudomligt enligt mig, men jag skulle hellre vilja lägga trummorna med

midiklaviaturen eftersom det är väldigt lätt att få dubbeltramp på fel ställen o sånt med trumsetet. Och ibland slår exempelvis hi-haten ut baskaggen om man lägger ett komp. Så jag undrar väl egentligen om det går att spara/spela in ljuden från trumsetet till cubase o sen lägga trumkompet med klaviaturen istället?

Eller har ni någon annan idé på smidig lösning?

Skulle bli grymt tacksam!

/Emil

Annons
Posted

Titta på baksidan av trumsetets ljudmodul.

Har du även MIDI in där? Eller finns det bara MIDI out?

Posted

Om modulen saknar midi in får du gå en lite längre väg:

Spela in varje trumma enskilt med olika styrka på anslagen. Klipp upp varje slag och lägg upp i en sample-player typ Halion (Cubase) eller EXSP (Logic).

Posted

okej.. men om jag gör de enkelt då

o säger att det finns både in/out på midi fronten =)

??

Posted
Då kopplar du in klaviaturen där...

ofan inte svårare alltså?

tack för hjälpen=)

Posted

Fast riktigt så enkelt är det kanske inte om du spelar in midit i datan och vill få modulen att låta

Där överlämnar jag till en mer midikunnig person... 😄😛

Posted

Jag gissar att du anslutit din midiklaviatur till datorn. Koppla då midi ut från dator/interface till trummodulens midi in.

När du vill använda trummodulens ljud på ett midispår väljer du midi ut som output för det spåret.

Posted
Jag gissar att du anslutit din midiklaviatur till datorn. Koppla då midi ut från dator/interface till trummodulens midi in.

När du vill använda trummodulens ljud på ett midispår väljer du midi ut som output för det spåret.

midiklaviaturet är inkopplat med USB.

ska jag använda midi måste jag vända på ljudkortet (ESI juli@) o jag använder nästan alltid

"analog" portarna som är rättvända just nu.

trumsetet är kopplat till datorn med TELE kabel.

det funkar inte att köra "midiklaviatur(midi/out) --->trumset(mini/in)--->trumset(TELE/out)---dator(TELE/in)

??

Posted

midiklaviaturet är inkopplat med USB.

ska jag använda midi måste jag vända på ljudkortet (ESI juli@) o jag använder nästan alltid

"analog" portarna som är rättvända just nu.

trumsetet är kopplat till datorn med TELE kabel.

det funkar inte att köra "midiklaviatur(midi/out) --->trumset(mini/in)--->trumset(TELE/out)---dator(TELE/in)

??

Det gör det absolut, men då kan du naturligtvis inte redigera MIDI-datan i efterhand om du skulle vilja det.