Jump to content
Annons

Var kan man köpa musiksågar?


Dingbats

Recommended Posts

Ja, precis. Jag provade häromdan att spela på en vanlig fogsvans jag hittade ute i förrådet, men den var för kort och för svår att böja på. Så, finns det nånstans i Stockholmsområdet man kan få tag på en riktig musiksåg? Jag har kollat på http://www.musical-saw.com, men då ska de ju skickas från USA och det kostar ju pengar och tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo....jag SÅG det! 😛
Vem vet, de kanske har mellandagsrea fortfarande. Skulle kunna bli ett riktigt KAP!

😄

När du har köpt en så lägg gärna upp ett ljudexempel!
Ja, gör det, gör en hel låt vetja. Vi lovar att inte såga dig.
Link to comment
Dela på andra sajter

ngt gammalt antikvariat eller dylikt lär ju ha ngn gammal såg liggandes..

edit: jag köpte en gammal olackad såg till min far för ngra år senför en 50lapp. skitsnyggt rostfritt med trähandtag.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo....jag SÅG det! :rolleyes:
Vem vet, de kanske har mellandagsrea fortfarande. Skulle kunna bli ett riktigt KAP!

🥰

När du har köpt en så lägg gärna upp ett ljudexempel!
Ja, gör det, gör en hel låt vetja. Vi lovar att inte såga dig.

SÅG ett SPÅN som försökte imponera med att lira på en rubank en gång.

Han fick en avhyvling som heter duga av den byxlösa tandfilade publiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo....jag SÅG det! 🥰
Vem vet, de kanske har mellandagsrea fortfarande. Skulle kunna bli ett riktigt KAP!

😄

När du har köpt en så lägg gärna upp ett ljudexempel!
Ja, gör det, gör en hel låt vetja. Vi lovar att inte såga dig.

SÅG ett SPÅN som försökte imponera med att lira på en rubank en gång.

Han fick en avhyvling som heter duga av den byxlösa tandfilade publiken.

:rolleyes: den var halvbra.. bara för det så får du en arg smiley och +1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besök en plåtverkstad! Jag berättade vad jag ville ha och ett par dagar senare hade han gjort två olika modeller åt mig med varierade storlekar och tjocklekar. Han tyckte det var en så rolig idé att jag fick dem gratis. De fungerar klockrent. Att det däremot är ruggigt svårt att spela såg är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

ngt gammalt antikvariat eller dylikt lär ju ha ngn gammal såg liggandes..

Skulle bli mycket förvånad om man hittade en såg just där. 😉

ja, jag vet. 😉

men jag menar en antikhandlare, och det vet du din lilla wisserbesser. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det däremot är ruggigt svårt att spela såg är en annan sak.

Är det det? Jag har hört (eller läst snarare) både folk som säger att det är jättesvårt och folk som säger att man lär sig det i ett nafs...

Det kan såklart vara olika från person till person beroende på talang, erfarenhet av stråkar osv. Tyvärr finns det inga greppbrädor, band eller dylikt på sågen, så det är svårt att veta hur mycket man ska böja om man vill spela riktigt ljust. Spelar man långa toner har man tid att låta de vandra dit man vill. Men spelar man korta är det lätt att böja sågen för mycket.

Därtill upplevde jag det vara äckligt svårt att spela in såg. Men det kan också handla om erfarenhet (eller snarare brist på erfarenhet) vad gäller stråkinstrument. Framförallt hur mycket man ska våga skära i attacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

ngt gammalt antikvariat eller dylikt lär ju ha ngn gammal såg liggandes..

Skulle bli mycket förvånad om man hittade en såg just där. 🙂

ja, jag vet. 🙁

men jag menar en antikhandlare, och det vet du din lilla wisserbesser. 😉

Det heter väl ändå messerschmitt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har en Sandviken Stradivarius, tror de tillverkas fortfarande fast inte av Sandvik utan av Bahco som på 90-talet köpte Sandviks sågverksamhet.

Är det ett särskilt spelinstrument, eller döpte Sandviken det så bara för att vara lustiga. Jag menar, har den ett annat material för längre sustain och högre volym? Det som amerikanerna pratar om i länken.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Sandviken Stradivarius, tror de tillverkas fortfarande fast inte av Sandvik utan av Bahco som på 90-talet köpte Sandviks sågverksamhet.

Är det ett särskilt spelinstrument, eller döpte Sandviken det så bara för att vara lustiga. Jag menar, har den ett annat material för längre sustain och högre volym? Det som amerikanerna pratar om i länken.

😉

:musik

Den ÄR framtagen för att spela på, så namnet är inget skämt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Går det överhuvudtaget att göra en sågklinga så tunn med ohärdat stål utan att den viker eller böjer sig och blir krokig? Vad kan det vara typ 0,8 mm plåt och det har jag jobbat mycket med och det funkar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...