Jump to content
Annons

Hur lång måste en "fullängdare" vara?


maart (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

"Allt över tre låtar kan vara ett album" har jag för mig att vår skivbolagsboss sa (när jag undrade vad vi skulle släppa vårt senaste 6-spårsalbum som). 🙂

Så jag tror att det beror på vem du frågar, och vilka kriterier de utgår ifrån. I vårt fall var det nog itunes/spotify/klicktrack som bestämde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Den här tråden är ett ganska bra bevis på att det inte går att komma överens om vad som utgör en singel/EP/fullängdare etc, utan var och en får helt enkelt själv välja benämning på sin release. Försöker man sätta upp kriterier kommer det alltid ofelbart någon och ska tänja på de kriterierna och sen är diskussionen tillbaka på ruta 1 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ganska många korta låtar Är vÄl det bra Även om det bara Är totalt 40 minuter? Många gillar korta poplåtar.

Edit: Varför blev alla små Ä stora Ä?

Extra edit: Nu skriver jag ett litet Ä. NÄr jag sen postar förvandlas det till ett stort Ä!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den magiska längden för en platta är 42 minuter. Låtantalet bör vara runt 10 (beroende på låtlängd) om man vill hålla sig till den gyllene regeln att låta lyssnaren sukta efter mer, istället för som vad är normen nu, att trötta ut dom med fillers till öronen trillar av. Många av dom klassiska albumen håller sig runt 40 minuter och hade oftare färre låtar, och ytterst sällan mer än 12. EP brukade väl ligga på 5-7 låtar och LP på 8-12 lite sådär ungefärligt. Undantag (som Pink Floyd) finns ju naturligtvis, och det har ju med låtlängden att göra. En platta med 5st 3-min låtar kommer nog dock aldrig att räknas som en fullängdare.

Sedan CD-skivans intåg (intrång?) så säljs ju musik på det horribla sättet att kvantitet sätts före kvalitet. "inklusive 2 bonusspår" etc, det är exakt samma tänk som en snickers med 15% mer nötter. Köp en BigMac Meny och få en extra stor läsk på köpet. Megapack 3 liter cocacola samma pris som 2 liter... men aldrig någon som säljer extra god läsk? Man trycker ner produkten i halsen på folk med hjälp av mängd vara per krona och skiter i kvaliteten. Vem fan bryr sig om man får massa bonuslåtar om ingen av dom är bra? Det ställer bara till det när man ska köra random.

Redigerat av Strange Leaf
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite statistik på några av världens mest sålda album:

Eagles Hotel California 43:28 9 låtar

AC/DC Back in Black 42:11 10 låtar

Led Zeppelin IV 42:25 8 låtar

Michael Jackson Thriller 42:19 9 låtar

Pink Floyd Dark side of the moon 42:59 10 låtar

Så runt 42 min är vad folk är vana med om det ska börja likna ett mästerverk...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

håller för närvarande på med ett album med mitt band A Hole Inside, just nu har vi va 18 skrivna låtar, vet inte vad klockan hamnar på men jag ska minsann använda 42 minuter som argument för mästervärk när vi ska välja låtarna! haha ska f.ö spela in på nacksving studios i göteborg, blir en dyr affär... men bra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag lyssnade igenom hon Idol-vinnarens (Amanda?) album här om dagen. 10 coverlåtar och den är knappt 27 minuter lång!! Ska vi gissa att de tar 179kr för den på Åhlens?

Att jämföras med en dubbel CD från 2006 jag gjorde i mitt tidigare band; 28 låtar, 2+ h, 100:- 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...