Jump to content
Annons

Hur lång måste en "fullängdare" vara?


maart (oregistrerad)

Recommended Posts

maart (oregistrerad)

Är det någon mer än jag som funderat över hur lång en fullängdsskiva behöver vara? Det är ju inte ofta man hittar en skiva som är totalt fullmatad med musik... men var går gränsen för vad som får kallas fullängdare? Kan det kanske vara så att det inte enbart har med speltid att göra, utan även hur stor del av musikerns/bandets reportoar som finns representerad?

vad tänker ni?

-m

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kanske är ute på hal is nu, men om jag inte minns helt fel så klassas allt under tolv spår inte som album. Över tolv spår så är det album. Många gör dock 12 spår och släpper som album för att få bättre moms. Men som sagt, detta va länge sedan jag fick utbildning i detta och minns inte exakt, men har för mig att det var något sådant,

//Anders

EDIT: sedan hade det något med tiden också att göra tror jag.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är ute på hal is nu, men om jag inte minns helt fel så klassas allt under tolv spår inte som album. Över tolv spår så är det album. Många gör dock 12 spår och släpper som album för att få bättre moms. Men som sagt, detta va länge sedan jag fick utbildning i detta och minns inte exakt, men har för mig att det var något sådant,

//Anders

EDIT: sedan hade det något med tiden också att göra tror jag.

Ja, man kan ju alltid lägga till några helt tysta "låtar" på ca 3min vardera och skylla på konsten, eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kruSHka69 (oregistrerad)

undrar vad t ex Pink Floyds "Wish You Were Here" och David Bowies "Hunky Dory" med sina 5 respektive 11 spår kallas för då om "12 spårsregeln" verkligen existerar?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.

Som jag försöker hela tiden vara tydlig med att skriva så är det något jag bara har i mitt bakhuvud och skall inte tas för något annat. Jag VET INTE alltså, så skitsnack skulle jag inte vilja kalla det då när jag hela tiden varit tydlig med min kunskap kring det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.

Som jag försöker hela tiden vara tydlig med att skriva så är det något jag bara har i mitt bakhuvud och skall inte tas för något annat. Jag VET INTE alltså, så skitsnack skulle jag inte vilja kalla det då när jag hela tiden varit tydlig med min kunskap kring det.

Jo det märkte jag, menade bara att det inte stämmer. Varför skulle det vara mindre moms på ett album än en EP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.

Som jag försöker hela tiden vara tydlig med att skriva så är det något jag bara har i mitt bakhuvud och skall inte tas för något annat. Jag VET INTE alltså, så skitsnack skulle jag inte vilja kalla det då när jag hela tiden varit tydlig med min kunskap kring det.

Jo det märkte jag, menade bara att det inte stämmer. Varför skulle det vara mindre moms på ett album än en EP?

f-n, det är ju det jag inte minns. Va ju så länge sedan. Men det känns verkligen starkt inom mig att det va så, men som sagt, Jag kan verkligen ha helt fel och kan inte styrka något av det jag tror mig minnas. Hoppas jag inte gjort någon upprörd med mina lösa tankar 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vem skulle en 12 spårs regel gynna?

Har svårt att tro att någon sådan existerar.

Om jag inte minns helt fel som jag skrev förut (ta detta med nypa salt då det är nått jag bara har i mitt bakhuvud) så gynnar den artisten eller bolaget då de inte behöver betala lika mycket moms per skiva.

Låter som kvalificerat skitsnack i mina öron.

Som jag försöker hela tiden vara tydlig med att skriva så är det något jag bara har i mitt bakhuvud och skall inte tas för något annat. Jag VET INTE alltså, så skitsnack skulle jag inte vilja kalla det då när jag hela tiden varit tydlig med min kunskap kring det.

Jo det märkte jag, menade bara att det inte stämmer. Varför skulle det vara mindre moms på ett album än en EP?

f-n, det är ju det jag inte minns. Va ju så länge sedan. Men det känns verkligen starkt inom mig att det va så, men som sagt, Jag kan verkligen ha helt fel och kan inte styrka något av det jag tror mig minnas. Hoppas jag inte gjort någon upprörd med mina lösa tankar 😮

Hehehe...

...nej, fakta i målet är följande: 8 eller fler spår räknas som ett fullängdsalbum!!

Är det upp t.o.m. 7 spår så är det ett s.k."mini-album".

🙂

:musik

p.s. momsen är avhängig försäljningspriset d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pink Floyds "Wish You Were Here" är alltså ett mini-album????

vem bryr sig? den är bra.

är det inte huvudsakligen kvalitet istället för kvantitet man ska försöka tänka på. istället för att hålla ett visst antal låtar för att inspelningen ska klassas under ett visst mått kan man inte helt sonika sikta på att göra riktigt bra skit istället!! 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Pink Floyds "Wish You Were Here" är alltså ett mini-album????

vem bryr sig? den är bra.

är det inte huvudsakligen kvalitet istället för kvantitet man ska försöka tänka på. istället för att hålla ett visst antal låtar för att inspelningen ska klassas under ett visst mått kan man inte helt sonika sikta på att göra riktigt bra skit istället!! 😉

Jag bryr mig. Nu kommer "Wish you were here" aldrig mer att låta lika bra... när jag *hulk* vet att *snyft* det är ett minialbum jag har lyssnat på!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om minuter vore en bättre indikator för ett album, om du frågar mig. Hur är det med Dream Theaters dubbel-CD Six Degrees of Inner Turbulence, sammanlagt 96 minuter, som innehåller sex spår? Deras EP Change of Seasons, som innehåller fem låter och speltid på 56 minuter? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja påstå att det till stor del handlar om lp -kontra cd-eran. Det var inte särskilt vanligt att någon artist överhuvud taget släppte album med tolv spår (eller fler) under tex 60-talet (då man istället spelade in de tidigare släppta singlarna + ett par nyskrivna alster). I stort sett alla vinylplattor jag har från 80-talet innehåller ca tio låtar (dessutom hittar vi ofta en avslutande ballad på varje sida). Med cd:n blev det ju möjligt att pressa i mer material och idag är det som bekant inte ovanligt med 16 låtar, varav hälften är skit.

För att ta del i name-droppargänget skulle jag vilja nämna Godspeed You Black Emperor. Lysande fullängdsalbum med ca fyra låtar per skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

kruSHka69 (oregistrerad)

lite off topic, kanske nåt för en ny tråd, det är nästan lika lätt att svåra på frågan om hur lång en långfilm ska vara....

Link to comment
Dela på andra sajter

kruSHka69 (oregistrerad)
Skulle vilja påstå att det till stor del handlar om lp -kontra cd-eran.

Det är iofs en sanning med modifikation. Napalm Deaths klassiker "From Enslavement to Obliteration" har 27 spår och svenska Filthy Christians landade närmare 20 spår på sin debut "Mean". För övrigt har de flesta plattorna med Ramones nånstans mellan 12-14 låtar. Och då är det vinyl det handlar om i alla tre fallen.

För att också nämna några "nyare" band, än stofilerna jag nämnt tidigare (som iofs sopar mattan med det mesta som släpps idag), som definitivt släpper fullängdare är Electric Wizard, Sleep, Boris, Sunn 0))), Acid Mothers Temple. Vissa av de nämnda banden har släppt plattor med så få som ett par låtar på skivan.

Redigerat av kruSHka69
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
lite off topic, kanske nåt för en ny tråd, det är nästan lika lätt att svåra på frågan om hur lång en långfilm ska vara....

Minst en timme kanske. Även om det verkar som att de flesta såna har en undre gräns på 1 tim 25 min...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag läste nånstans att Meshuggahs skiva "Catch 33" är just 33 minuter lång för att med så liten mariginal som möjligt klassas som en fullängdsskiva - och på så vis uppfylla kravet på en skiva från skivbolaget...

Det finns exempel på grupper som slog ihop kravet på minst 8 låtar, med "kravet" på viss speltid (utan att veta om det).

B-T-O strävade alltid efter att göra 8 låtar på LP, vilket albumet "Four Wheel Drive" innebar t.ex. [Detta var f.ö. ett kanske något framstressat skivbolagskrav-album]. Kravet var där vet jag, minst 8 låtar för att få kallas album. Tror det landade på drygt 33 minuter också, om jag minns rätt.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt "Rules For Chart Eligibility: Albums" av The Official UK Charts Company:

Maximum Playing Time and Content

Over 25 minutes OR more than four songs where the format does not qualify as a "Maxi" single or remix single as defined by singles eligibility rules

Kolla pdf-filen här nedanför för hela paketet. Det jag har citerat kommer från sidan 4.

http://www.theofficialcharts.com/docs/NEW_...ules_2007_2.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skivbranschen har en gräns för att kunna sortera mellan kategorierna för deras topp-20 listor osv tycker jag låter som en rimligare förklaring än nån momsgissning. Däremot är 12 spår helt åt helvete. Det är ju bara på senare tid dom överhuvudtaget haft den dåliga smaken att mata in så mycket fyllnadsspår och bonusskit och därmed förstöra helheltsupplevelsen som ett bra album kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon gammal rekommendation ska en LP ha minst 30 minuters speltid. Konsumentverkets önskemål tror jag. Ta till exempel första Ebba Grön-plattan, den har kort speltid och därför anges den på omslaget.

Fast nuförtiden finns det ju massa "fullängdare" som är betydligt kortare. Hardcore-plattor på 18 minuter är ju ingen ovanlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Jaha. Jag har för mig att det är tidslängd som "avgör" den delen. Avgör för vad varje individ tror och tycker då verkar det som.

Ett album kan bestå av en låt som då till exempel är 30minuter lång, och då är det ett album, medans ett annat utsläpp är på 4 spår och är på 15-20 minuter sammanlagt. Angående gränsen för fullängdare/album då så säger jag vid början av 25 minuter.

En Demo har jag inte tänkt på så mycket då jag sett demos både som EP och Album - längd...och den kanske bara kallas demo överhuvudtaget då det är som ett första utsläpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för många låtar känns det som om man inte blir bekant med musiken. 8-10 låtar tycker jag känns rätt lagom. Hellre att artisten släpper album oftare. Mastodontskivor på 20 låtar kan innehålla för mycket transportsträckor och borde passa bättre på singel-"b-sidor". EPn (typ 4 låtar) är ett bra format, men jag antar att man alltför ofta betraktar allt utom det första spåret som "b-sidor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...