Jump to content
Annons

"Lärare" för pianist med "absolut" gehör


DanceMannen

Recommended Posts

Hej!

Söker för en bekants räkning lite hjälp/tips.

Är det någon som vet om det finns någon duktig pianist/lärare som kan hjälpa en mycket musikalisk tjej med pianolektioner. Nu menar jag inte "traditionellt" med noter, utan mer "fritt spelande"om ni fattar vad jag menar. Hon hade absolut gehör som liten, och "härmade" reklamfilmerna på pianot efter att hört dem en gång, dvs hon har aldrig behövt spela efter noter.

Problemet är att hon inte läser noter i traditionell mening, utan behöver någon som kan inspirerar henne att utveckla sin medfödda talang i det "fria spelandet".

Någon som har tips på någon i Göteborgstrakten som skulle kunna hjälpa till?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är likadan, när jag var 3 år så plankade jag allt vad musik var.

Jag tror att hon skall satsa på att spela jazz, det är mycket utvecklande, det gör jag nu och genom att lära sig fraser och olika sätt att ta ackord mm så breddar man även sitt fria spelande. Oftast är det så att om man har ett bra gehör så ligger man efter med noterna, det är bättre att försöka väga upp det för att bli mer bred och så får man lättare att ta jobb med kort varsel etc.

Jag hade aldrig bytt ut mitt gehör mot en bra notläsning, men det kan vara bra att ha både och.

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag tror att hon skall satsa på att spela jazz, det är mycket utvecklande, det gör jag nu och genom att lära sig fraser och olika sätt att ta ackord mm så breddar man även sitt fria spelande....

/Robin

Hej och tack för din input.

Jodå, hon lyssnar mycket på jazz och sould (John Legend, Katie Melua, m fl) och kan spela det mesta utan några som helst problem. Tanken är väl att hon vill ha någon att bolla idéer med, som även inspirerar henne och utmanar henne i sitt spelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om hon går hos en pianolärare eller inte så är det ju väldigt bra att spela med ett band. Det är oerhört utvecklande på alla sätt och vis. Om hon dessutom hittar en pianolärare så kan hon sedan praktisera det hon lär sig av läraren i "verkligheten" då hon spelar med gruppen. Att ha både lärare och ett band är alltså oftast det allra bästa ur många synvinklar.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ronny Johansson eller Carl Axel Hall på musikhögskolan tror jag skulle passa om de har tid.

Hej

Tack för ditt inlägg. Vet du om de tar emot "privata" studenter, eller måste man gå på musikhögskolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ronny Johansson eller Carl Axel Hall på musikhögskolan tror jag skulle passa om de har tid.

Hej

Tack för ditt inlägg. Vet du om de tar emot "privata" studenter, eller måste man gå på musikhögskolan?

Jag tror dom tar emot av mån av tid. Man kan alltid fråga. Annars kanske dom i sin tur vet någon annars.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...