Jump to content
Annons

Rengöring/skötsel av hals!


Lithium

Recommended Posts

Ja, hur rengör man och sköter om sin gammla gitarr hals?

Vad skall man ha för rengöringsmedel för att få bort hudavlagringar och annat skit?

Vad skall man ha för olja till halsen, hur gör man och varför?

Kan man slipa bandstavarna själv eller skall man överlåta det åt proffsen?

osv. osv. osv., för jävlar vad halsen såg ut efter 12 års malande. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns olika metoder men såhär brukar jag storstäda gitarrer med rosewoodgreppbräda:

Först tas alla strängar av. Om det sitter mycket avlagringar så ta ett gammalt kreditkort eller liknande plastkort och dra/skrapa det i vinkel ut från banden mot mitten. Då får man loss mycket smuts. Skrapa rakt och FÖRSIKTIGT så att man inte slinter och gör märken i greppbrädan. För att komma åt smutsen längs banden så använd en rakapparatsborste eller liknande. Fukta en mjuk bomullstrasa med lite citronolja och gnugga bort resten av smutsen mellan banden. Om greppbrädan är torr så kan man ha på lite extra olja och sedan torka bort all överflödig olja. Torka av greppbrädan med papper.

Efter denna procedur brukar greppbrädan se riktigt ren ut :rolleyes:

Varje gång jag byter strängar så brukar jag "städa" gitarren lite så att smuts inte hinner byggas upp.

Citronoljan använder jag bara ca 2-4 gånger om året på greppbrädan.

Till resten av gitarren så finns det massor med olika medel och märken för olika metalldelar, lack osv. Själv använder jag tålamodsmetoden och andas/gnuggar med bomullstrasa. Det tar tid, men andedräkten löser effektivt upp smuts mm. Jag är inte så mycket för polish mm så att det det tokglänser.

Att slipa bandstavarna själv går nog bra om man vet man gör och har rätt verktyg.

Inget som jag har gett mig på än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret det gav svar på det mesta, måste citronoljan köpas i en musikaffär eller går det bra med typ ICA?

Så jag bör alltså lämna in halsen för slipning av bandstavarna, dom behövs verkligen slipas då det är rejäla märken från strängarna där.

Inget emot att lämna in den men det vore ju kul att göra det själv! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla musikaffärer har citronolja, om den är likadan som finns på ICA vet jag inte.

Däremot är den säkert mycket billigare på ICA.

Sålänge du inte har problem med att gitarren inte stämmer på vissa band mm så tycker jag inte att man behöver slipa banden trots märken. Låter det bra och fungerar som det ska så vänta med ingreppet.

Ja det är alltid roligast att kunna fixa själv, sök efter bandslipning på nätet så finns det nog många bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

citronolja luktar gott.. ett tag. sen tröttnar man på det. iaf jag!

köp en liten liten burk med linolja istället. det luktar skitgott, och är väldigt bra för lätta träslag som man brukar ha i greppbrädor!

om du inte vill slipa bandstavarna, kasta iväg de på posten då. hit dvs. 😱

att fräscha upp halsen är ganska enkelt och snabbt gjort men kan vara lite pilligt och om man inte gjort det tidigare kan det ta ganska lång tid.

kan se om jag har ngn gura som ska få halsen slipad och uppfräschad, så kan jag kasta upp en tutorial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en gång rådet av en heltidsarbetande gitarrtekniker att använda Zippo-vätska! Inte för att behandla träet i halsen utan för att behålla tonen i strängarna. Som icke-rökare hade jag ingen aning om vad denna magiska brygd är för något så jag gick runt i några affärer och frågade efter "Zippo". I en tobakshandel fick jag napp - det är någon slags besinläsning man laddar cigarettändare med. Som produkt har Zippo funnits sedan 1932 och den har även dokumenterats som användbar för att elda upp giterrer på scenen.

Någon tipsade om isopropanol. Det har jag också använt mycket, men då för rengörning av tonbandhuvuden. Fast sedan det blev enklare att spela in på datorer har jag inte längre isopropanol tillgängligt.

Det kan nog tänkas att lösningsmedel för att ta bort smuts inte är så bra för träet, i det fall greppbrädan är olackad. Jag gillar själv soundet av ljusa greppbrädor (för stratocaster) men ogillar känslan av lacken, så jag brukar ta bort lite lack mellan banden (stålull, sandpapper) för att göra gurorna mer lättspelade. Så då får man ju i praktiken en gitarr med både lackad och olackad hals. Så jag är lite osäker på hur jag bäst ska sköta mina egna instrument, av den typen. Faktum är att jag nästan aldrig rengör greppbrädan på bandade gitarrer. Men däremot strängarna - varje gång jag spelat.

Just nu intresserar jag mig för bästa sättet att göra en greppbräda så hård som möjligt. Anledningen till detta är att jag börjat spela bandlös gitarr och tvingats fixa ett eget instrument genom att ta bort banden på en obehandlad hals. En elbasist med mycket erfarenhet av samarbete med gitarrbyggare rekommenderade gevärskolvsolja! Det menar han ger en bättre ton. Andra rekommenderar tvåkomponents båtlack, som lär ge den hårdaste yta man kan uppnå på trä. Jag är dock inte så säker på att det blir så trevligt att spela på en bandlös hals med båtlack... fast, å andra sidan, Jaco Pastroious använde ju stenhårt lack på sin Fender-bas som han helt brutalt slipade ner banden på, och han tycks ju inte direkt haft några musikaliska problem med det instrumentet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! du måste tala om vad för slags hals du har först! Ljust trä (lönn) eller rosenträ (mörkt)? Metoderna som de andra föreslår med citronolja, kan ju bara tillnärmelsevis gälla när du har en OLACKAD hals. Dvs är det en strata med mapleneck och ljus greppbräda avråder jag ifrån citronolja. Ja det gör jag överhuvudtaget. Är det rosenträ är TEAKOLJA mycket bättre. Nåväl, har du ett TUNT plektrum i plast är det att rekommendera för att ta bort avlagringar. Man kan fukta en duk med isopropanol så att skiten löser upp sig, men då måste du direkt efteråt ta på oljan så inte träet torkar upp. Isopropanol är sånt man använde förr till att ta bort skräp ifrån kassetbandspelares/videobandares huvuden. Kan i princip köpas lite varstans.

Bandstavarna lämnar du till proffsen. Har du en strata eller liknande med välvd hals (s.k. radius) måste du ha slipklossar med exakt radie och fan vet allt. Om du själv inte är expert på det, men då hade nog inte behövt fråga här... 😠

Eller du har malat på så länge, att du på köpet så sakteligen fått en BANDLÖS gitarrhals utan att märka det? Att finger-avlagringarna bildat så mycket lager så att bandstavarna inte höjs ett dugg ovanför greppbrädan ? 🙂

Då har du en tvättning att se fram emot som heter duga.

Jag har en mörk hals så det är förmodligen rosenträ då!

Då bör din rekomendentation vara följande:

1. Plektrum (av plast)

2. fuktad duk med isopropanol (var köper man det?)

3. Teakolja (var köper man det?)

4. Bandstavarna skiter jag i så länge!

Har någon något att invända mot denna metod? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många beprövade regöringsmetoder som fungerar bra, prova dig fram.

Isopropylalkohol (isopropanol) vet jag finns på apoteket för ca 50 kr.

Även utmärkt att fixa sprakande potar och switchar med.

Ja låt banden vara sålänge de inte orsakar intonationsproblem, strängrassel mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag inte förstår när det gäller gitarr halsen är när folk pratar om justering av halsen! Hur går det till, vad innebär det och varför gör man det jag har då aldrig justerat min hals nån gång på flera år! 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore toppen IDF!

har en gammal nylonsträngadd ackegura som behöver fräschas upp.. den är inte rengjord sen 60talet.. 🙁 men det är del av charmen med den. 🙂

tar det med en mustang som kommer in snart för reparation. så om högst två veckor dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Teakolja (var köper man det?)

Större livsmedelsbutiker med välsorterade städavdelningar. Naturligtvis möbelvaruhus, Clas Ohlson m m. Finns ngt som heter MP52 eller MP52 (å inte MP3!) som ger liknande resultat. Det finns massor av alternativ till teakolja. Det behöver ju inte vara teak som din hals är gjord av för att köra med teakolja.

Då borde ju halsen vara av citron om du skulle använda citronolja... 🙁

Jag tror välsorterade musikaffärer har allt ifrån höglansspolish och oljor för underhåll av guror.

om jag får inflika, så såg jag igår på ÖB när jag köpte en hyvel, att dom har kallpressad linolja för 35:- och då är det enlitersflaskor. galant till gitarr/bashalsar och även till skärbrädor som sett bättre dagar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar snart allt putsande och fejande slå över till pridefestival nivå... 😕

🙂

häröver börjar första slipningen lida mot sitt slut på en gammal hals jag bygger om. 🙂

har också börjat limma stavbitar för en ny baskropp. har en riktigt schysst guideline:

http://www.albinhagstrom.se/basses/Hagstro...1967_body_1.jpg

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
Det finns många beprövade regöringsmetoder som fungerar bra, prova dig fram.

Isopropylalkohol (isopropanol) vet jag finns på apoteket för ca 50 kr.

Även utmärkt att fixa sprakande potar och switchar med.

Ja låt banden vara sålänge de inte orsakar intonationsproblem, strängrassel mm.

Se upp med isopropanol till potar!! Som elektronikkonstruktör / tekniker vet jag att många använder detta för att göra rent potar och fixa sprak och brus. Till potar med t.ex kolbana (det vanligaste) så bör man använda något som innehåller olja för att smörja de rörliga delarna, annars kommer poten att slitas ut i förtid. Jag kan rekommendera Caig's produkter Deoxit som visat sig vara helt otroligt bra, har aldrig stött på något bättre. För omkopplare och switchar skulle man kunna använda isopropanol med det finns även en Deoxit variant som är avsedd för just detta. Bara lite tips från en professional elektroniksnubbe! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Plektrum (av plast)

Har någon något att invända mot denna metod? 😉

Har du en olackad mjuk greppbräda så skulle jag avråda från detta. Fick detta tips själv för något år sedan, och efter 2 sekunder hade jag lyckats repa greppbrädan på min Les Paul. Inte mycket men i alla fall irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Teakolja (var köper man det?)

Större livsmedelsbutiker med välsorterade städavdelningar. Naturligtvis möbelvaruhus, Clas Ohlson m m. Finns ngt som heter MP52 eller MP52 (å inte MP3!) som ger liknande resultat. Det finns massor av alternativ till teakolja. Det behöver ju inte vara teak som din hals är gjord av för att köra med teakolja.

Då borde ju halsen vara av citron om du skulle använda citronolja... 😉

Jag tror välsorterade musikaffärer har allt ifrån höglansspolish och oljor för underhåll av guror.

om jag får inflika, så såg jag igår på ÖB när jag köpte en hyvel, att dom har kallpressad linolja för 35:- och då är det enlitersflaskor. galant till gitarr/bashalsar och även till skärbrädor som sett bättre dagar. 🙂

Linolja är definitivt inte att rekomendera för gitarrhalsar. Speciellt inte outspädd. Outspädd linolja (dvs utan lösningsmedel som terpentin) tar MYCKET lång tid på sig att torka. Det kan ta uppemot en vecka, utomhus i väder och vind. Man kan alltså nästintill förstöra sin gitarr i värsta fall.

Till skärbrädor är linolja också värdelöst, det smakar och luktar illa och är inte speciellt bra att få i sig. Till skärbrädor används i vanliga fall en mineralisk olja som parafinolja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur rengör man och sköter om sin gammla gitarr hals?

Vad skall man ha för rengöringsmedel för att få bort hudavlagringar och annat skit?

Vad skall man ha för olja till halsen, hur gör man och varför?

Kan man slipa bandstavarna själv eller skall man överlåta det åt proffsen?

osv. osv. osv., för jävlar vad halsen såg ut efter 12 års malande. 🙂

Tvätta händerna innan du använder guran. Det hjälper mot hudavlagringar mm.

Olja på halsen behövs mest under vinterhalvåret när luften innomhus är extra torr.

Om du har gitarren, gitarrerna uppställda på gitarrställ så brukar jag använda den

klassiska blomsprutan vintertid att spruta fukt mot taket ovanför gitarren, gitarrerna.

Jag använder Fenders instrument care kit:

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0990508000

Kostar ett par hundra, men räcker länge och är väldigt bra. Citronolja är bra, men

bör användas isamband med att man byter strängar så man kommer åt överallt tillsammans

med Fender kittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...