Jump to content
Annons

Använda en Playstation 2 som DVD-spelare...

JJRockford

Recommended Posts

Försöker använda ett Playstation 2 som DVD-spelare. Det går sådär, hittar inget bra sätt att få den att funka tillsammans med digitalbox, video och TV. Problemet verkar lika i att den inte skickar ut någon "start-signal" som andra apparater anslutna via scart. Vet inte hur jag ska förklara bättre, men för att ta ett exempel: Videon funkar ju t ex, att har man den kopplad direkt till TV:n, men avstängd så märker inte TV:n den. Sätter man igång videon så slår TV:n automatiskt över till scart-kanalen. Men PS2:an gör inte så, vilket ställer till det när jag försöker koppla ihop allt (vill helst slipp scart-växlar, sladd-ryckande och liknande 😲).

Annons
Försöker använda ett Playstation 2 som DVD-spelare. Det går sådär, hittar inget bra sätt att få den att funka tillsammans med digitalbox, video och TV. Problemet verkar lika i att den inte skickar ut någon "start-signal" som andra apparater anslutna via scart. Vet inte hur jag ska förklara bättre, men för att ta ett exempel: Videon funkar ju t ex, att har man den kopplad direkt till TV:n, men avstängd så märker inte TV:n den. Sätter man igång videon så slår TV:n automatiskt över till scart-kanalen. Men PS2:an gör inte så, vilket ställer till det när jag försöker koppla ihop allt (vill helst slipp scart-växlar, sladd-ryckande och liknande 😲).

Koppla den via scart, sen får du välja kanal på din TV.. vanligtvis heter den väl AV.. Har TV'n fler scart-ingångar så finns det ofta fler AV-kanaler.

Jo, det är inga problem om man kopplar den direkt till TV:n. Men jag skulle ju vilja ha allting (PS2, digitalbox, video och TV) kopplat ihop alltid, så att man slipper byta sladdar när man ska använda PS2:an.

Har en koppling som funkar med vanlig DVD-spelare. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men de ligger liksom i en slags prioritetslista: 1. DVD-spelare 2. Video 3. Digitalbox. Innebär i praktiken att om jag har DVD:n och videon avstängd så visar TV:n det som sänds från digitalboxen. Sätter jag på videon så visas det videon visar, och slår jag sen igång DVD-spelaren så visas det som den visar på TV:n. MEN. Om jag byter ut DVD-spelaren mot PS2:an så funkar inte detta längre av någon anledning.

Du behöver isf en fullmatad scartkontakt till ditt playstation. Kallas ibland för RGB-scart hos tv-spelsbutikerna.

En scart-kontakt har upp till 20 stift, men ofta färre då alla inte behövs. Orginalsladden till din PS2 har endast 10 om jag minns rätt.

ps2scartaudiogunconlead.gif

Därför får inte din TV samma information som den får från exempelvis DVD´n. Med en fullmatad scart borde det fungera, åtminstone i teorin.

scart.jpg

Hm, sladden från PS2:an är Sonys special-kontakt i ena ändan och tre rca-kontakter (hanar) i andra, en vit, en röd och en gul. Dessa har jag tryckt in i en scart-kontakt, som bara är en plugg med tre rca-honor med motsvarande färger på baksidan. Menar du att den ändå kanske inte sänder alla signaler som finns på något sätt?

Hm, sladden från PS2:an är Sonys special-kontakt i ena ändan och tre rca-kontakter (hanar) i andra, en vit, en röd och en gul. Dessa har jag tryckt in i en scart-kontakt, som bara är en plugg med tre rca-honor med motsvarande färger på baksidan. Menar du att den ändå kanske inte sänder alla signaler som finns på något sätt?

Nej, det finns nämligen fler typer av signal än video och ljud.

SCART.gif