Jump to content
Sign in to follow this  
fender__

Mixa en Låt

Recommended Posts

Håller på att mixa en låt ur mixtidningen och a det går väl inte så fort fram... och nu skulle jag vilja veta hur lång tid detta ska ta ungefär att mixa en låt ex poplåten som jag håller på me nu.

Annons

Guest DieHard
Håller på att mixa en låt ur mixtidningen och a det går väl inte så fort fram... och nu skulle jag vilja veta hur lång tid detta ska ta ungefär att mixa en låt ex poplåten som jag håller på me nu.

Det finns inget enhetligt svar till det. Det beror väl dels på hur kunnig man är. Är man det går det ju fortare. Men om du är ganska så ny är det bättre försöka göra flera olika varianter och jämföra. Men normalt ska det gå ganska fort att mixa en låt. Annars är risken bara att man sitter där och aldrig blir nöjd.

Jag blir aldrig nöjd med baskaggen så jag sittar fast där med eqn och kompressorn och jobbar med den, men om man fastnar på en grej (som jag på baskaggen) ,ska man sitta kvar med den eller ska man hoppa över det så länge och komma tillbaks till det??

nee de går inte.. Det är låten ur tidiningen så jag håller mej till deras...

Ta pauser, lyssna på annat som är bra mixat. EQa kaggen o-solad alt. sola bas och kagge och se vad som händer.

Guest DieHard
Jag blir aldrig nöjd med baskaggen så jag sittar fast där med eqn och kompressorn och jobbar med den, men om man fastnar på en grej (som jag på baskaggen) ,ska man sitta kvar med den eller ska man hoppa över det så länge och komma tillbaks till det??

Lyssna på andras låtar där kaggen tilltalar dig och försök härma den.

ok.. tack för tipsen... men jag fattar inte riktigt när man kommer till "mix" delen så ska man då öppna låten från grunden igen, alltså börja från början... för först kommer eq sen kompressorn sen reverb och delay och sen mix å då ska man börja från början+?? fattar inte varför man ska göra det??

Engång i tiden ( låter som en början på en saga ) så ställde jag och min kompis upp i en tävling på en website,

vi skrev klart låten på drygt en vecka men satt sedan med produktion samt mixning i dryga 1 månad ( dock inte 8 timmar om dagen )...

Vi vann =)... nu förtiden så har man mer vana så det tar inte lika lång tid.

Edited by karlblau

Mitt starkaste tips är att du lutar dig tillbaka. När man har exempelvis en kagge som inte vill smälta in i mixen eleler sticka ut som man vill så gör många oerfarna ett stort misstag. De börjar skruva på allt möjligt i hopp om att hitta rätt och oftast blir det bara sämre. Mitt förslag är att lyssna, lyssna först på grundljudet så du har det i minnet, mixa sedan till ljudet i ditt huvud hur den bör låta. Lyssna på det du mixat och konstatera vad det är i kedjan som gör att det inte blivit så. Planera dina drag för att nå fram dit du vill och utför.

MVH

Anders

Att du måste göra om inställningarna varje gång kanske beror på att du inte sparat låten efter det att du gjort dina ändringar?

Näe du ska börja mixa så spar projektet som tex mix2 (så du har original versionen orörd, mix1) sen när du gör en större förändrig spar du som mix 3 osv. så du alltid kan gå tillbaka om det spårar ur.

jag brukar spara som tex mix 3.1, 3.2 osv om jag gått tillbaka till den 3:e varianten och jobbat vidare med den.

Ett hett tips är att använda drumagog och efterhandstrigga kaggen med hjälp av selektivt lämpliga samplingar. Jag tror Drumagog har en 30 dagars trial, och kanske du hinner klart på 30 dagar och bounca ut mixen?

Mvh Ken

Mitt starkaste tips är att du lutar dig tillbaka.

MVH

Anders

Av någon konstig anledning brukar jag luta mig lite framåt när jag ska höra nåt tydligt, kankse ska pröva ditt tips!

Skämt åsido så lär man sig efter ett tag (förhoppningsvis) att bara lyssna på ett ljud och veta exakt vad man ska göra för att få det som man vill, eftersom man vet vilka verktyg och inställningar som gör vad. Jag har inte hört filerna i fråga, men har svårt att tänka mig att kaggen skulle vara så dålig att man är tvungen att ersätta den med en sampling.

Hur är resten av mixen? Det kanske är något som stör, så du kan ändra på det, som sedan gör det lättare för dig att få kaggen att platsa...

Ju längre man hållit på och mixat (alltså ju mer erfarenhet man har), desto snabbare går det att sätta en bra grundmix. Men det tillkommer också mer pill eftersom man blir kräsnare och hör mer som låter illa/kan förgylla musiken. Tex automationer, placering av detaljer och annat smått som gör att när grundmixen är lagd, är det fortfarande ganska långt kvar till en färdig låt.

Edited by Elof

ok... men jag vet hur jag vill att den ska låta men jag vet inte hur jag ska få den att låta så, alltså vad som behövs eq eller kompressor men d ska jag ta å lära mej nu mha tidningen (hoppas jag)

Men jag fattar inte detta när man kommer till del 6 så ska man börja om allt från början eller vad??

det står så här tex . Har du städat upp allt? har du suttit å lattjat me pluggarna? har du gjort dina screensets? känner du dej redo att börja mixa? Vaddå känner du dej redo att börja mixa de gjorde jag väll redan i del 3,4 och 5?? haha.. e mixa inte å lägga eq reverb å kompressor?? kan någon snälla svara hur dom hade tänkt sej där så jag kan fortsätta med låtarna ☺️ ...

ok... men jag vet hur jag vill att den ska låta men jag vet inte hur jag ska få den att låta så, alltså vad som behövs eq eller kompressor men d ska jag ta å lära mej nu mha tidningen (hoppas jag)

Men jag fattar inte detta när man kommer till del 6 så ska man börja om allt från början eller vad??

det står så här tex . Har du städat upp allt? har du suttit å lattjat me pluggarna? har du gjort dina screensets? känner du dej redo att börja mixa? Vaddå känner du dej redo att börja mixa de gjorde jag väll redan i del 3,4 och 5?? haha.. e mixa inte å lägga eq reverb å kompressor?? kan någon snälla svara hur dom hade tänkt sej där så jag kan fortsätta med låtarna 😲 ...

Betrakta det som övningar bara...det är väl upplagt som en liten skola. Det är klart att en del "mixarbete" kan ske/sker redan vid inspelning (du vet varför, val av effekter på ett syntljud, tänkt placering i ljudbild etc)

Meningen är väl just det..att börja om och då med de övningar du gjort i ryggen. Det betyder ju inte att du MÅSTE börja om - varken i Mixologin eller i verkliga livet, typ 🙂