Jump to content
Annons

Flerkanalig inspelning med Lexicon Omega?

pehea

Recommended Posts

Lexicon Omega har, om jag förstår det tekniska rätt, möjlighet att spela in 4 spår samtidigt. "Proffsen" i min närhet är delade i två läger där ena lägret säger att det bara fungerar i teorin, ett så enkelt usbkort kommer bara att klara ett spår i taget. Det andra lägret tycker att det kommer att funka skitbra. Jag skulle uppskatta möjligheten att ibland nyttja min laptop som "porta" vid liveupptagningar. Jag kommer inte att behöva latencyfri lyssning eller max kvalitet vid dessa sessions. Är det någon härpå forumet som har egen erfarenhet/kvalificerad åsikt? Jag har suttit och sökt och skummat i två timmar men hittar inget tidigare postat svar eller fråga om detta.

Ps: Datorn har CentrinoDuo och ca 2 g ram.

Annons

De som säger att man bara kan spela in en kanal åt gången via USB vet verkligen inte vad de pratar om.

Just ditt klarar av att spela in 4 kanaler samtidigt utan problem. Varför skulle man se till att det fanns 4 linjeingångar på kortet?

Jag har själv spelat in 6 kanaler samtidigt med två olika USB-ljudkort som jag sedan kopplade ihop till ett i Mac OS X. Det ena var mitt gamla U2A plus en kompis M-Audio Quad-kort.

Så varför har du inte redan testat?

De som säger att man bara kan spela in en kanal åt gången via USB vet verkligen inte vad de pratar om.

Just ditt klarar av att spela in 4 kanaler samtidigt utan problem. Varför skulle man se till att det fanns 4 linjeingångar på kortet?

Jag har själv spelat in 6 kanaler samtidigt med två olika USB-ljudkort som jag sedan kopplade ihop till ett i Mac OS X. Det ena var mitt gamla U2A plus en kompis M-Audio Quad-kort.

Så varför har du inte redan testat?

Jag försökte göra lite research innan köp nyss men min lokale handlare styrde in mig på Edirol ua25 istället. Men jag kan inte släppa tanken på att mitt ursprungliga val ändå varit bäst för mig. Nu grunnar jag på att nyttja öppet köp i morgon.

Jag försökte göra lite research innan köp nyss men min lokale handlare styrde in mig på Edirol ua25 istället. Men jag kan inte släppa tanken på att mitt ursprungliga val ändå varit bäst för mig. Nu grunnar jag på att nyttja öppet köp i morgon.

Låt mig gissa.

Du gick till Börsen? Dom brukar gilla att rekommendera Edirol.

UA-25 är säkert ett helt ok ljudkort. Om du frågar mig så tror jag inte det är så stor skillnad i ljudkvalitet på denna prisnivå. Här handlar det snarare om funktioner, ingångar, hur bra drivrutinerna passar med din dator osv.

Du får ju tänka ut vilka egenskaper som är värda något för dig.

Glöm inte sedan bort att det finns en rätt bra begagnat marknad. Jag ville själv ha ett kort som hade bra preamps för mickar och instrument för en låg summa pengar. Därför köpte jag en begagnad M-box (finns för mellan 1500-2000). Går fint att köra även i andra program än Pro Tools, plus att jag kan köra Pro Tools om jag skulle behöva.

Vad är viktigt för dig?

Jo visst var det Musikbörsen....jättetrevliga och säkert kunniga, även om dom har bättre provision på vissa märken än på andra så känns dom alltför reko för att luras. Dom vill nog bara väl. Men jag kände att jag rekat innan och bestämt mig. Det jag vill göra är att:

Prio 1 fästa låtideer och arr ideer snabbt, strulfritt och utan jättekrav på kvalitet

Prio 2 kunna göra liveinspelningar med ett av banden jag är med i, där bygger musiken på improvisation och därför funkar det inte att spela in med ett pålägg i taget förståss. Och även om man använder "enmikrofons" varianten som bas kan det vara trevligt att kunna kompensera för akustik eller andra fenomen genom att ha flera ljudspår, t. ex rumsmik plus line fr elbas plus mikadbastrumma. Dessutom tror jag att en spännande framtid för dennaorkester kan vara att vi ta improviserade grunder, berbetar/spelar till/brytersönder och i nästa steg kanske återigen låter bandet spela till fast kanske live inför publik som en interaktiv ljudinstallation typ.

Samt att när tid och lust sammanfaller ta nån av låtideerna och leka lite produktion och se hur långt jag kan ta det på denna nivån.

Så jag har lämnat tillbaka ua25 och fått ett omega beställt. Visst har jag kollat begmarknaden men där känns det ännu svårare när man inte kan så mycket. Dessutom verkar många säljare relatera sitt begärda pris till nåt gammalt katalogpris, och vill ha mer än för ett nytt. Exempelvishittade jag ett kort beg för 1500 som kostade 1495 nytt.

Nu får jag vänta ljudkortet ett bra tag pga helgerna så, lite frustrerande är det, jag vill ju komma igång nu!