Jump to content
Annons

Guitar Rig med Cubase

jamo05

Recommended Posts

Tjena, Jag har en lexicon Alpha och hade tänkt att börja spela in lite. Men det har uppstått ett problem. Jag har både cubase Le och Guitar rig 3. Men om jag hittar gitarren i Cubase så hittar inte Guitar Rig den och vise versa. Det verkar som om det har något med drivers att göra tänkte jag och installerade Asio4all men inte heller detta hjälpte. Nån som vet vad felet kan vara?

Annons
Tjena, Jag har en lexicon Alpha och hade tänkt att börja spela in lite. Men det har uppstått ett problem. Jag har både cubase Le och Guitar rig 3. Men om jag hittar gitarren i Cubase så hittar inte Guitar Rig den och vise versa. Det verkar som om det har något med drivers att göra tänkte jag och installerade Asio4all men inte heller detta hjälpte. Nån som vet vad felet kan vara?

Har bara en sak att säga: har du ett Lexicon Alpha så rekommenderar jag dig att använda drivrutinerna som följde med ljudkortet, inte Asio4all.

Japp det kan nog vara problemet, jag är inte hemma nu men jag ska prova med lexicon drivers när jag kommer hem, men när jag använde lexicon drivers hittade ju inte guitar rig gitarren ? Hur ska jag lösa detta ? Och hur får man guitar rig som en plug in i cubase ?

Japp det kan nog vara problemet, jag är inte hemma nu men jag ska prova med lexicon drivers när jag kommer hem, men när jag använde lexicon drivers hittade ju inte guitar rig gitarren ? Hur ska jag lösa detta ? Och hur får man guitar rig som en plug in i cubase ?

Du lägger Guitar Rig som en inserteffekt på en kanal. Sen är det bara att rocka!

Gitarren har du väl i ditt knä, så det behöver man väl inte leta efter? 😆

Nä, men bara du väljer rätt ingång på kanalen i Cubase så går ju gitarren igenom alla effekter som du har som inserts på den kanalen. Glöm inte att klicka i den lilla högtalarsymbolen för monitor så att du kan lyssna på gitarren genom Guitar Rig i realtid innan och och under tiden du spelar in...

nu har jag fått till det 😉 tack för hjälpen, men det är fördröjning när jag spelar? hur fixar man det nu då?..

Läs Micke H's inlägg här ovan samt manualen och säkert hundratalet inlägg på detta forum som behandlar ämnet "latency".