Jump to content
Annons

Charliea

Recommended Posts

Vet någon hur jag ska stämma min nya fiol? När jag rör stämmskruvarna så fjädrar de tillbaka hela tidien. Har stämt gitarr innan och de är helt fasta.

Kan någon hjälpa mig?

Fiolen heter Jazzo. Vet någon om det är en bra fiol?

Tack på förhand....

/Charliea.

Annons
Vet någon hur jag ska stämma min nya fiol? När jag rör stämmskruvarna så fjädrar de tillbaka hela tidien. Har stämt gitarr innan och de är helt fasta.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand....

/Charliea.

Stämskruvarna på en fiol är koniska. Alltså så måste du vrida upp dessa för att sedan trycka dem inåt i skruvlådan för att de skall stanna kvar. På äldre fioler kan stämskruvarna och hålen också vara slitna vilket för att man kan behöva lämna in fiolen på justering/reparation för att de skall gå att stämma upp. Men om fiolen är ny skall ju inte detta behövas.

Jag har aldrig härt talas om märket jazzo förut.

/H.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand..../Charliea.

Hej du!

På min Stradivarius som jag ärvde av min farfars-far men som nu bara ligger i ett hörn och dammar...

så är stämskruvarna vid snäckan någonting som man bara grovstämmer fiolen med.

Själva finstämningen gör man efter det att grovstämningen är gjord med hjälp av finmekanikskruvar

som man kan köpa till som tillbehör och som man då monterar på stallet. Det gör man lätt själv.

För att de vanliga stämskruvarna ska få fäste i snäckan så får man trycka in de i hålet lite så att de "tar"

och biter sig fast där. Jag tror att man kan använda sig av lite talk också men är lite osäker på detta.

Okay....jag är ingen violinist vill jag säga och kan alltså inte det här, men poängen som jag vill få fram

är just det att man dels gör en grovstämning och dels en finstämning. Om du inte redan har

dessa finmekanik-stämskruvarna så är det nog klokt att köpa sådana. De brukar vara av kromad metall

och kostar inte många kronor. Utan dessa så är det nog väldigt svårt att få en smidig stämning för att

inte tala om hur svårt det är att få en exakt stämning! Men jag hoppas att du får fler svar av sådana

som kan instrumentet betydligt bättre än vad jag kan!

Om jag har uppgett felaktiga uppgifter så får du ha lite överseende med det och så får vi hoppas på att någon korrigerar mitt svar i sådana fall.

I annat fall så kanske mitt svar duger, men du får väl vänta en stund för att se vad som gäller.

Men jag tror att jag nog är på rätt spår i alla fall.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Edited by Ludgo-Pelle

Säljes på Netto.

Har spelat in lite med min. Rolig leksak. Roligare än ett samplingsbibliotek men inte lika väl-ljudande.

Jag hade problem med min då jag försökte stämma den efter de rätta tonerna så jag stämde ner min ett helt tonsteg. Mer rock 'n' roll då!

Strängarna skall normalt stämmas (med början av den mörkaste) G, D, A, E.

Lycka till!

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand....

/Charliea.

Stämskruvarna på en fiol är koniska. Alltså så måste du vrida upp dessa för att sedan trycka dem inåt i skruvlådan för att de skall stanna kvar. På äldre fioler kan stämskruvarna och hålen också vara slitna vilket för att man kan behöva lämna in fiolen på justering/reparation för att de skall gå att stämma upp. Men om fiolen är ny skall ju inte detta behövas.

/H.

Fast du svarade aldrig på hur man stämmer en fiol... :rolleyes:

De fyra strängarna stäms i kvinter och har tonerna G, D, A och E. Använd ett piano eller keyboard för att jämföra med. Alltså så är mörkaste strängen ett G, nästa ett D, nästa ett A och den ljusaste ett E.

Lycka till :rolleyes:

EDIT: Någon hann före under tiden jag skrev... damn it! 😄

/Memphis

Edited by Memphis

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand....

/Charliea.

/H.

Tack!!!!

Vet du hur ofta man ska hertsa ståken? Jag är helt nybörjare.... Går håren av ofta?

/Charliea.

• 1 month later...

Du hertsar stråken när du tycker att du behöver ☺️ Med en ohertsad stråke får du sämre grepp mot strängen och det låter svagare. Det kan hända att något tagelstrå går av ibland men det är bara att rycka loss. Om du dock skruvar ner stråken för mycket kommer taglet ramla ur (och om du skrivar upp den för hårt går träet på stråken av). Du behöver nog inte oroa dig iaf, det måste vara ganska extremt innan de två sistnämnda inträffar 😛

Jag har spelat fiol i sex år men det är väl 14-15 år sen jag slutade. Som sagts ovan så är stämskruvarna för grovstämning och sen använder du skruvarna vid stallet för att finjustera. G, D, A, E. Du kan hertsa rätt ofta, inget som det förstörs av.

Hej!

Hertsa före varje gång du ska spela!

Hetsa under varje gång du spelar!

😉

:musik

Det beror på hur ofta och länge man spelar, ang hur ofta man "ska" hArtsa stråken. Hartsa på, och när det känns som "bakhalt" (att stråken bara glider över strängen utan riktigt fäste) så äre dax att hArtsa igen. Hartsar man för mycket, så kommer det inte heller att låta bra...

• 2 weeks later...
Jag har spelat fiol i sex år men det är väl 14-15 år sen jag slutade. Som sagts ovan så är stämskruvarna för grovstämning och sen använder du skruvarna vid stallet för att finjustera. G, D, A, E. Du kan hertsa rätt ofta, inget som det förstörs av.

Tack för ditt svar! Det är precis som om skruvarna ger sig... vi har stämt fiolen och sedan släpper de ien..

Men ja har sett på min fiol att träbiten som strängarna vilar på lutar... Ja måste no ta den till försäljaren och se om den verklien ska se ut så eller om den är isönder...

/Charliea...

Du hertsar stråken när du tycker att du behöver 😲 Med en ohertsad stråke får du sämre grepp mot strängen och det låter svagare. Det kan hända att något tagelstrå går av ibland men det är bara att rycka loss. Om du dock skruvar ner stråken för mycket kommer taglet ramla ur (och om du skrivar upp den för hårt går träet på stråken av). Du behöver nog inte oroa dig iaf, det måste vara ganska extremt innan de två sistnämnda inträffar 😆

Ok...

Jag har sett att nåra hår har slääppt... Men ja tycker att (håren) ligger väldit när träet... Ska se om jag kan fixa det...

Tack !!!

/Charliea...

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand..../Charliea.

Hej du!

På min Stradivarius som jag ärvde av min farfars-far men som nu bara ligger i ett hörn och dammar...

så är stämskruvarna vid snäckan någonting som man bara grovstämmer fiolen med.

Själva finstämningen gör man efter det att grovstämningen är gjord med hjälp av finmekanikskruvar

som man kan köpa till som tillbehör och som man då monterar på stallet. Det gör man lätt själv.

För att de vanliga stämskruvarna ska få fäste i snäckan så får man trycka in de i hålet lite så att de "tar"

och biter sig fast där. Jag tror att man kan använda sig av lite talk också men är lite osäker på detta.

Okay....jag är ingen violinist vill jag säga och kan alltså inte det här, men poängen som jag vill få fram

är just det att man dels gör en grovstämning och dels en finstämning. Om du inte redan har

dessa finmekanik-stämskruvarna så är det nog klokt att köpa sådana. De brukar vara av kromad metall

och kostar inte många kronor. Utan dessa så är det nog väldigt svårt att få en smidig stämning för att

inte tala om hur svårt det är att få en exakt stämning! Men jag hoppas att du får fler svar av sådana

som kan instrumentet betydligt bättre än vad jag kan!

Om jag har uppgett felaktiga uppgifter så får du ha lite överseende med det och så får vi hoppas på att någon korrigerar mitt svar i sådana fall.

I annat fall så kanske mitt svar duger, men du får väl vänta en stund för att se vad som gäller.

Men jag tror att jag nog är på rätt spår i alla fall.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ok, tack!

Det ska jag testa!!

/Charliea

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand....

/Charliea.

Detta är vanligt problem med nya fioler o cellon!

Du måste försöka ta loss skruvarna, gnugga sedan skruvarna, första med vanlig hård tvål och sedan med gammal tavelkrita!

Då fungerar det! Är det sedan som det verkar en helt nyköpt fiol så rekommenderar jag att du också kollar så stallet står stadigt. (Ofta är det för mycket lack mellan stall och träet vilket kan innebära att stallet kan glida!

Jag gör så här med mina elevers instrument och det fungerar alltid!

hälsn Jonny