Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag köpte för en vecka sedan en liten setup för att spela in elgitarr från förstärkare. Setupen är följande: EMU 0404, SM 57, Behringer xenyx 502 mixer. Nu har jag installerat allt och det fungerar att spela in på datorn. Efter lite utklurning om hur jag skulle koppla till mixer så visade det sig att jag behövde lite mer kablar för att få medhörning på ett riktigt sätt.

Detta löste jag med att koppla in hörlur till vänstra kanalen ut på ljudkortet och det får vara så tills jag skaffar kablar nu i veckan.

Nu till frågan, är det någon som vet om mixern har preamp på line in kanalen

(alltså den som ligger precis under xlr mick ingången)?

för jag hade nämligen inte en xlr-xlr kabel utan bara en xlr-tele och kopplade in den i line in. Jag måste dra upp "Trim" ratten till max för att micken ska börja reagera och så ska det väl inte vara?

Det brusar också lite men vet ej om det är för att det är lågprisvariant. mvh/norsander

Annons
Posted

Varför använder du inte phones jacket till dina hörlurar?

Posted

oj, tänkte inte efter riktigt. kopplade ur allt sådant eftersom jag kopplade fel förut och fick dubbelsignal in i ljudkortet. Men det är ju inte det som jag undrade utan om det är nån skillnad på line in och mickingången på kanal 1. Kanske finns nån som har en likadan mixer som jag.

Posted

Kan du beskriva exakt hur du kopplat grejerna.

Posted
Kan du beskriva exakt hur du kopplat grejerna.

Nu är det kopplat så här:

Mick --> line in kanal 1 (samma kanal som xlr-mickingången)

main out --> analog in på ljudkortet

analog ut på ljudkortet --> hörlurar

kom på idag att jag hade rätt från början, jag kan inte använda phones genom mixern än pga av brist på rätt kablar.

Posted

Har du dragit upp volymen på kanalen 1 och main out tillräckligt?

Att bara gaina kan innebära distorsion.

Dessutom blir det väl så där bra ljud ut från ljudkortet till hörlurarna.

Du kan ju alltid lyssna i hörlurarna så att det är tryck i mixern istället för att lyssna via ljudkortet.

Låter det bra i mixern via hörlursutgången så har du inget problem där.

Testa när du har köpt kablar. Ingen idé att felsöka när du ändå skall koppla om.

Ett tips är att skaffa en tele - rca extra för du kommer troligen behöva det när du skall spela in micken.

Tag och använd fx send från kanal 1 och koppla en tele-rca kabel från fx out till en ingång på ljudkortet. På detta sätt så slipper du spela musik när du spelar in från micken. Då kan du också ställa lyssning från micken och ställa inspelningsvolymen från FX send. Ganska praktiskt.

Posted

tyvärr finns ingen fx send på det mixerbordet. Ska fixa alla kablar idag iaf och sem blir det till att försöka få så bra ljud som möjligt utan brus.

Posted (edited)
main out --> analog in på ljudkortet

analog ut på ljudkortet --> hörlurar

du har en sån här va?

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/...2+MIXER+USB.JPG

du ska koppla main out till din lyssning (monitorer eller förstärkare+högtalare

till ljudkortet ska du koppla från dom fyra rca märkta CD/TAPE in & out - out till ljudkortets in, in till ljudkortets out

sen använder du knappen nedanför för att välja vad/hur du vill lyssna i lurar resp högtalare

i hörlursuttaget sätter du hörlurar - inget annat

Edited by Demonproducenten
Posted (edited)

om jag kopplar följande:

rca out --> ljudkortets ingång

rca in --> ljudkortets utgång

så får jag ingen signal från micken in till datorn men däremot i phones och main out.

ska jag ändra nåt i nuendo eller själva mjukvara-mixern som finns installerad?

Edited by Norsander
Posted

Jag har en fråga om samma mixer, köpte en adk-a51 och en XENYX 502 .. men när jag kopplar allt och vill spela in får jag inget ljud ? vad kan detta bero på?

Posted
Jag har en fråga om samma mixer, köpte en adk-a51 och en XENYX 502 .. men när jag kopplar allt och vill spela in får jag inget ljud ? vad kan detta bero på?

Din mixer har ingen 48volts matning som krävs för din mick.

Köp separat fantommatning eller en billig preamp typ Art TubeMP eller Studio Projects VTB-1 eller nåt annat ...

Posted

Köp separat fantommatning eller en billig preamp typ Art TubeMP eller Studio Projects VTB-1 eller nåt annat ...

vad är det billigaste sättet att få det att funka?

tack för svar

Posted

tack för svar

En separat fantommatning.

Men det fina i kråksången är om du köper en Art TubeMP så får du instrumentingång på köpet. Dvs din gitarr eller bas kommer att låta bättre via Art prylen (Om du nu har någon gura förstås).

Posted

tack för svar

En separat fantommatning.

Men det fina i kråksången är om du köper en Art TubeMP så får du instrumentingång på köpet. Dvs din gitarr eller bas kommer att låta bättre via Art prylen (Om du nu har någon gura förstås).

aså jag täkte rappa i micken 😕 , men vad kan en sån billig gå på?

Posted

Vet inte vad separat fantommatning kan gå på. 200-300 spänn kanske.

En Art TubeMP går på 650:-

Posted

vart kan man hitta sånna för 200?

jag köpte min på "hifi kit" och dom sa att den hade gantommatning, men när jag läste igenom

manueln stog det att den inte hade det,jag testade och det funkade inte.

tror du jag får lämmna tillbaka den?

den kostade 500 , och det finns en som heter Behringer XENYX 802

och den har fantommattning.

för ca 700kr , tror du jag får pengarna tillbaka?

för isåfall lägger jag på 200kr och köper den andra mixern ..

tack för svar / sajjk

Posted

jag köpte min på "hifi kit" och dom sa att den hade gantommatning, men när jag läste igenom

tack för svar / sajjk

och jag har kvitto och allt !

Posted

tack för svar / sajjk

Om dom sa att den har det och det inte stämmer så kan du självfallet få pengarna tillbaka.

Posted

tack för svar / sajjk

Om dom sa att den har det och det inte stämmer så kan du självfallet få pengarna tillbaka.

tack, men hur tycker du jag ska göra?

köpa en annan mixer? eller?

några rekomendationer för bästa hemmastudio?

jag har jävligt dåligt med stålar ,

har köpt mick (ADK-A51) och mixern

har ett keyboard "UF6" , riktigt nöjd med det .

vet du nått riktigt billigt ljudkort eller nått?