Jump to content
Annons

Hjälp med utrustning till hemmastudio

Guest vezto

Recommended Posts

Hej hej

Är ny här på forumet, hållt på me musik länge, har spelat in lite hemma genom Data-mick och ett E-Jay prog.

Skulle nu vilja ha bättre ljud kvalite på de jag spelar in.

Har sparat ihop lite pengar och vill unna mig lite utrustning med er hjälp då jag är helt lost i de ämnet, men ambitionerna är på topp för att lära :rolleyes:

De som kommer spelas in är Rap, sång, gitarr och sydamerikansk panflöjt och flöjt.

de kommer väl att hända att jag spelar in sång och instrument samtidigt.

De jag har är:

-En sjysst, rätt ny data (Win.Vista)

-En mick "Milab condenser VM-44" + stativ

-En "Ibanez DL10 Delay"

-Data program Hip Hop E-Jay

Micken köptes av min låtsasfarsa och har drygt 10år på nacken, vad är condenser? vilket syfte har just den typen av mick?

Ibanez DL10 Delay köptes i samband med micken minns att han fick eko via den.

Har data programet någon roll i "ljudkvaliten?"

Vad behöver jag mer?

Kan även tilllägga att jag har nära till Musikbörsen, tips på prylar därifrån vore ju hallelulja ;P

Bor i stockholmsområdet, för övrigt.

Tack på förhand.

Edited by vezto

Annons

Hej och välkommen till forumet!

Condenser, eller kondensator ar en elektronisk komponent. Kort och gott i micksammanhang så behöver kondensatormickar några extra volt av strömförsörjning för att fungera. Vanligvis rör det sig om 48v, och det är denna sorts strömförsörjning som matas från en mikrofonpreamp.

Det du egentligen behöver är ett ljudkort, med inbyggd preamp till och börja med. Kolla på forumet, under ljudkort och några av de nitade trådarna för vägledning, eftersom ljudkortsdjungeln är hyffsat stor.

Många ljudkort säljs med program, mjukvarupluggar och mjukvarueffekter, perfekt för att göra en hel platta om man så skulle vilja.

Ett exempel är E-MU 0404 USB som packas med massor av grymma saker i mjukvaruväg.

GoD JuL

Hej hej

Är ny här på forumet, hållt på me musik länge, har spelat in lite hemma genom Data-mick och ett E-Jay prog.

Skulle nu vilja ha bättre ljud kvalite på de jag spelar in.

Har sparat ihop lite pengar och vill unna mig lite utrustning med er hjälp då jag är helt lost i de ämnet, men ambitionerna är på topp för att lära :rolleyes:

De som kommer spelas in är Rap, sång, gitarr och sydamerikansk panflöjt och flöjt.

de kommer väl att hända att jag spelar in sång och instrument samtidigt.

De jag har är:

-En sjysst, rätt ny data (Win.Vista)

-En mick "Milab condenser VM-44" + stativ

-En "Ibanez DL10 Delay"

-Data program Hip Hop E-Jay

Micken köptes av min låtsasfarsa och har drygt 10år på nacken, vad är condenser? vilket syfte har just den typen av mick?

Ibanez DL10 Delay köptes i samband med micken minns att han fick eko via den.

Har data programet någon roll i "ljudkvaliten?"

Vad behöver jag mer?

Kan även tilllägga att jag har nära till Musikbörsen, tips på prylar därifrån vore ju hallelulja ;P

Bor i stockholmsområdet, för övrigt.

Tack på förhand.

Okej ljudkort, hur ligger just dendär ljudkortet i kvalite skalan? dyrast, billigast?

läste att man får med nån mjukvara som tex "Cubase Le", måste jag köpa hela Cubase för att de ska funka?

kommer jag inte behöva någån mixer? vilken skulle du rekomendera om de behövs?

Edited by vezto

Ljudkort i de lägre prisklasserna ämnade för musik skiljer sig inte mycket åt i kvalité osv. Det man kollar först på är A/D-D/A omvandlaren, sedan den inbyggda preampen om man väljer att använda en sådan, och efter det eventuellt ljudkortets övriga in- och utgångar och möjligheter i ljudkortets egna mjukvarumixer.

När det nu gäller ljudkort i de lägre prisklasserna är det inte så mycket som skiljer de olika märkerna, utan det är snarare vad Du behöver: USB eller Firewire anslutning, eller PCI-kort? Två inbyggda mickpreampar? Inbyggda effekter som inte tar på datorns processorkraft?

Angående Cubase LE och övriga -LE produkter så behöver man inte köpa storebrorn för att dessa ska fungera. LE-versionerna innebär mindre antal audio-spår, mindre medföljande effekter och sådant. Eftersom utbudet av t.ex gratis effekter och mjukvaruinstrument på nätet är enormnt så spelar det nästan ingen roll.

Kort och gott kan du göra en hel platta om du så skulle vilja med de medföljande LE-programmen.

Angående mixer så tycker jag inte att det behövs. Ett ljudkort med inbyggd preamp, hörlursförstärkare, line-in/line-ut och medföljande mjukvarumixer/kontrollpanel, är i stort sett samma sak som ett mixerbord. Lägg hellre mixerbordspengarna på något annat, t.ex midi-keyboard om du vill göra egna låtar. Här finns det också keyboards som packas med t.ex Reason Adapted.

Nåväl.. Lycka till och God Jul!

Okej ljudkort, hur ligger just dendär ljudkortet i kvalite skalan? dyrast, billigast?

läste att man får med nån mjukvara som tex "Cubase Le", måste jag köpa hela Cubase för att de ska funka?

kommer jag inte behöva någån mixer? vilken skulle du rekomendera om de behövs?

Hej!

Du säger ingenting om budget, så det är lite svårt att veta hur mycket det får kosta.

Men...jag tycker att du ska satsa på en system från Protools som heter M-Box 2.

M-Box 2 kostar visserligen ca. 5000 kr men då får du med både ljudkortet (hårdvaran) och mjukvaran

som innebär att du får med ett otroligt kompetent inspelningsprogram plus en massa effekter.

Här kan du läsa mer om den: http://www.musikcentralen.se/

(Klicka på MUSIKDATA-LJUDKORT USB i listan till vänster så hittar du den.)

Ljudkortet innehåller preamp`s som gör att du kan koppla in mikrofoner, synthar, el-gitarrer,

och/eller el-basar. Den har även in/urkopplingsbar fantommatning som ju behövs för kondensatormickar.

Inspelningsprogrammet som alltså ingår i priset heter Protools LE. Det är ett vansinnigt bra program

som sedan många år anses vara sk. studiostandard. Dvs. det är det programmet som

i huvudsak används i de professionella skivstudior världen över. Protools LE används mao. allt från

Nisse Nisseson till Elton John men med den skillnaden att LE-versionen är en något förenklad version,

jämfört med Protools HD som är den version som superproffsen använder.

Men skillnaden mellan dessa version är inte alls så stor. Grunden är exakt densamma och ljudkvaliteten

påverkas inte av programversionerna. Det som är en del av det roliga när det gäller just Protools är att

programmet är enkelt att lära sig och att hantera trots att den är enormt kompetent!

I Protools LE har du allt du behöver plus rätt mycket till. Det ingår 32 kanaler, det finns EQ,

kompressorer, limiter, chorus, delay, reverb, MIDI.....you name it.

Det ingår även sk. "pluggar" i priset. Alltså diverse ljudeffekter och synthar och sampler av olika slag.

Kort sagt så får du i stort sett allt vad du behöver med en M-Box 2. Du behöver inte komplettera

med någon preamp eftersom den ingår, så har du bara instrument och ett par mickar

så är det bara att köra igång. Om jag då förutsätter att du har ett par hörlurar eller högtalare förståss.

Helst både och.

Din Milab VM-44 är en förbaskat bra mick! Den används i fullt professionella sammanhang.

Framför allt som overhead-mickar till trumset och slagverk, men även till akustiska gitarrer,

violiner, flöjter, sångkörer mm. Visst fungerar den micken även till lead-song också,

men just till detta så är den inte den ultimata lösningen. Om du har råd så är mitt tips

att du kompletterar denna mick med en stormembran-mick just för leadsong.

En sådan får du från 1.000 kr och då får du en rätt hyfsad kvalitet.

För typ 1.800 kr får du en riktigt bra, men din VM-44 duger ju tills vidare om

du inte kan köpa allt på en gång. Ett puff-skydd bör du däremot skaffa dig oavsett

vilken mikrofon du än har. Den behöver man vid leadsång-inspelning för att undvika

blåsljud/puffljud och kostar ca. 300 kr.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle