Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena folk!

Jo det är så att jag har hållit på och spelat in lite nu i nått år å sådär. mest suttit i audacity och velat med en skitkass typ så kallad "counterstrike" mic. Som ni kanske förstår så låter det inte särskillt bra...

Spelar även in en del Elgitarr med min Podxt kopplat via USBn till datorn och sen inspelat med typ audacity.

Jag är rätt nöjd med resultatet på Gitarrinspelningarna med Poden som jag gjort iaf.. Nu vill jag gå steget längre och fixa en mic som är bra för att framförallt spela in röst men också akustisk gura och sådär..Skitviktigt är att den inte brusar och sådär och framförallt inte när man spelar högt skriker osv ..

Har iaf sveriges sämsta ljudkort på min dator och känner väll inte direkt för att skaffa ett nytt just nu.. så jag är lite inne på att skaffa mig en bra mic och köra in den i poden och spela in via den direkt till datorn... Ett annat alternativ är typ en portastudio m2 eller något..

Vad tror ni kan man få till en hyffsad inspelning med hjälp utav en typ sångmic in i poden eller ska man satsa på en porta? Eller någon som kan komma med några andra förslag så upskattas det som fan...

Det ska helst inte gå på mycket mer än 2 tusen men kan kosta upp imot 3 tusen om det är så..

Tack på förhand, Väldigt tacksam för svar ! 😏

/MJ

Annons
Posted

Jag skulle skaffat en extern liten mixer som du sedan kopplar till ljudkortet, samt två mickar, en sångmick och en kondensatormick till den akustiska gitarren.

Ett prisförslag:

Mixer (med fantommatning) - 410 kr: http://www.thomann.de/se/behringer_ub802_eurorack.htm

Sångmick - 550 kr: http://www.thomann.de/se/shure_pg58xlr_performance_gear.htm

Kondensatormick - 660 kr: http://www.thomann.de/se/m_audio_pulsar_retoure.htm

Drygt 1600 spänn då totalt. Sen kan man ju lägga mer pengar på mickarna men dessa ska funka helt OK.

Posted
Ok tack för svaren 😛

Ingen som vet om det funkar med en hyffsad micc och in med den i poden?

Jag köpte faktiskt en XLR-Banan-sladd för ett par veckor sedan just för att testa detta men jag har inte hunnit med det ännu. 🙂 Kanske hinner nu när julledigheten tar vid...

Posted
Man behöver väl knappast en mixer i dagens "Dator musikstudio"?

en vanlig trendig missuppfattning

hänger på om du pratar "hemstudio för inspelning av dig själv instrument för instrument" eller om du ska ha en riktig studio där du kan spela in ett helt band på en gång, kunna ställa olika lyssningar routa smidigt I/O till ljudkort å externa effekter

Posted
Man behöver väl knappast en mixer i dagens "Dator musikstudio"?

en vanlig trendig missuppfattning

hänger på om du pratar "hemstudio för inspelning av dig själv instrument för instrument" eller om du ska ha en riktig studio där du kan spela in ett helt band på en gång, kunna ställa olika lyssningar routa smidigt I/O till ljudkort å externa effekter

Menar en sk "Hemstudio"!

Då behövs ingen mixer om man lägger på ett instrument åt gången!

Posted

Jag hade ändå satsat på ett ljudkort. Typ m-audio 2496 eller Esi Julia + preamp och mic. Du kommer att tjäna på det. Dina inspelningar blir bättre, förmodligen lägre latency och du kommer att höra frekvenserna bättre när du mixar.

Posted
Ok tack för svaren 🙂

Ingen som vet om det funkar med en hyffsad micc och in med den i poden?

Jag köpte faktiskt en XLR-Banan-sladd för ett par veckor sedan just för att testa detta men jag har inte hunnit med det ännu. :rolleyes: Kanske hinner nu när julledigheten tar vid...

okej 🙂 Skriv gärna lite hur det funkade sen

Poden kan inte leverera ström till kondensatormickar.

Ok, hur är det med dynamisk micc då..? Går det tillsammans med poden tro?

återigen tack för alla fina tips!