Jump to content
Annons

Någon som vill dela studio i Örebro


saverman

Recommended Posts

Tänkte kolla intresset för att dela en lokal jag har hittat i centrala Örebro. Den är belägen i en källare under Elite Stora hotellet, jag hörde siffran 97kvm men den är jag osäker till, fiberkabel draget och klart, finns goda möjligheter att bygga om. Hyran är riktigt låg och inkluderar el. Det är ett gammalt personalrum till någon bank som låg över tidigare men har stått tom sedan 2002. I behov av renovering men det finns goda potential och hyresvärden är bara glad om den blir uthyrd så man får i stort sett göra vad man vill med den.

Så vill man ha en central studio omringad av 50 cm betong på varje sida för ca 1000kr/mån så är det bara att slänga in ett PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte kolla intresset för att dela en lokal jag har hittat i centrala Örebro. Den är belägen i en källare under Elite Stora hotellet, jag hörde siffran 97kvm men den är jag osäker till, fiberkabel draget och klart, finns goda möjligheter att bygga om. Hyran är riktigt låg och inkluderar el. Det är ett gammalt personalrum till någon bank som låg över tidigare men har stått tom sedan 2002. I behov av renovering men det finns goda potential och hyresvärden är bara glad om den blir uthyrd så man får i stort sett göra vad man vill med den.

Så vill man ha en central studio omringad av 50 cm betong på varje sida för ca 1000kr/mån så är det bara att slänga in ett PM!

Shit. Hade jag fortfarande bott där så hade jag lätt hakat på. Nåja, får väl nöja mig med mitt lilla korridorrum tills vidare. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går i glädjerus för tillfället! Kan iofs betala lokalen själv, inga problem, men utnyttjar man den inte dygnet runt så är jag bara glad att komma ner i utgifter.

Eftersom det har varit ett gammalt personalrum så är det många toaletter men det är fritt fram att slå ut väggar om det är så. Funderar dock på att behålla herrtoan och ta bort urinoarer. Hela rummet är ju kaklat 😊. Får se vart det slutar. Men hade lokalen varit renoverad hade dom utan problem kunnat ta ut det dubbla om inte tre gånger så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hela grejen som sådan verkar ju vara ett kanonläge så jag säger stort grattis till ett ovanligt bra tillfälle som du tycks ha fått! Men om du nu tänker bygga om/isolera/ljudförbättra i lokalen så vill jag bara komma med ett litet tips, för vad händer om det kommer en ny hyresgäst på våningen ovanför? Det kan alltså vara en mycket god idè att kolla med hyresvärden innan en eventuell ombyggnation (och kontraktskrivning) om vilka krav det kan komma att ställas på dig angående ljudstörningar från din lokal upp till våningen ovanför. Om det är en yrkesmässig verksamhet som i framtiden kanske kommer att bedrivas på våningen ovanför dig så får du nog räkna med att den nya hyresgästen inte vill höra ens en antydan från din musikverksamhet. I sådana fall kan du behöva isolera på ett ganska professionellt sätt vilket är ganska så kostsamt eftersom det då kommer att kräva en sk. "flytande" isolering av hela lokalen. Eller att du i bästa fall bara kan spela på kvällar och helger.

Vad jag vill komma till är alltså att det är bäst att kolla med hyresvärden (innan kontraktskrivning) hur senariet kan tänkas att se ut även på ett par års sikt så att du inte lägger så stora pengar på isolering i ett start-skede och som sedan visar sig bara vara bortkastade pengar om den isoleringen inte skulle vara tillräckligt effektiv. Tjocka betongväggar låter kanske bra i en första spontan tanke, men tänk också på att just betong har en mycket bra förmåga att fortplanta ljud till angränsande våning och rum! Ljud kan fortplanta sig tom. i flera våningar när det gäller betong. Det är därför som det kan krävas flytande isolering om man vill vara helt säker på att inte störa andra på våningen ovanför den dagen du eventuellt får en granne. Ventilationstrummor är också ofta ett gissel med samma enormt goda fortplantande egenskaper och som då kan kräva ljudfällor/dämpare inne i ventialtionssystemet. Värt att tänka på detta och ställa den här typen av frågor innan du skriver på ett hyreskontrakt alltså!

Om hyresvärden säger att det inte gör någonting (även på sikt) att det låter någonting från dig och upp till angränsande rum och en eventuellt kommande hyresgäst så kan det vara guld värt att få detta löfte inskrivet i hyrseskontraktet även om jag misstänker att det kan vara svårt att lyckas med det. Men det är värt ett försök att få det inskrivet!

Det kan vara bra att göra som du gör nu....att leta efter en samarbetspartner som vill dela lokalen med dig, men leta gärna efter en person som har lite ekonomi och som kan hjälpa till ekonomiskt med en bra och effektiv isolering så att ni kan vara garanterade att kunna spela där även under kontorstid. Om nu gör isoleringen rätt redan från början så kanske du eller ni kan bygga upp en mer långsiktig verksamhet där. Det behöver inte bli alltför dyrt om du/ni försöker tigga ihop lite isoleringsmaterial. Kanske direkt från en byggmästare från ett pågående bygge någonstans i hemtrakten. Misstänker nämligen starkt att den nuvarande hyresvärden gärna ser till att även ovanvåningen blir uthyrd och i så fall får ni nog räkna med att det kan bli ett företag av något slag som du/ni kommer att behöva ta hänsyn till och då kommer nog en effektivt utförd isoleringsteknik att bli nödvändig om du vill kunna spela även under kontorstid. I varje fall om det ska spelas trummor och/eller andra volymkrävande instrument. Sätt upp lappar i de lokala musikaffärerna också så är chansen större att du hittar en bra samarbetspartner som vill dela lokal med dig. Lycka till!!!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen! Det där med att ha med någonting om volym i kontraktet skulle ju kunna vara värt att se över annars är dom helt på det torra med vad det är för sorts verksamhet. Det är ju mestadels som produktionsstudio jag tänkte ha det men det är klart att det kan tänkas förekomma lite gitarrpålägg genom stärkare då och då.

Jag tog fel på kvarter när jag skrev att det är vid Elite, det är rakt över gatan under Tingsrätten. Dom har hela kvarteret i stort sett och det är bara folk i de lokalerna till strax efter 16.30-tiden. Dessutom är det kvällar/nätter som jag jobbar som bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det kvällar/nätter som jag jobbar som bäst.

Gör vi inte alla det? 😄 Ville egentligen bara gratta till något som verkar kunna bli en kanonlokal ju - grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog fel på kvarter när jag skrev att det är vid Elite, det är rakt över gatan under Tingsrätten.

Va f-n... Jag jobbar ju precis på andra sidan Drottninggatan. Sitter två våningar upp, ovanpå O'Learys. Synd att jag inte bor i stan, annars så hade jag ju varit riktigt, riktigt sugen...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog fel på kvarter när jag skrev att det är vid Elite, det är rakt över gatan under Tingsrätten.

Va f-n... Jag jobbar ju precis på andra sidan Drottninggatan. Sitter två våningar upp, ovanpå O'Learys. Synd att jag inte bor i stan, annars så hade jag ju varit riktigt, riktigt sugen...

/H.

Världen är liten! 😎 Ta och titta in när det börjar dra ihop sig.

Du kan få 50 kr i månaden av mitt studiebidrag? Får jag komma dit och rulla ihop kablar då?

Du kan få komma förbi och veva en slägga lite om du vill... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Hej!

Jag är väldigt intresserad om platsen finns kvar! Hör av dig!

Mvh Tomas

Nu efter nyår då jag var sugen att sätta igång så säger dom att huset i sig är så pass gammalt att det ska minnesbevaras eller vad det nu heter så dom måste titta närmre på om det kan renoveras. Kan dra ut på tiden och dom rekomenderade mig att leta vidare, hur man nu ska tolka det...

I vilket fall så ska jag iväg imorgon och titta på några andra lokaler men då det eventuellt dyker upp en flytt inom en snar framtid så blir det nog något mindre i produktionssyfte. Det är ju främst för mitt låtskrivande jag ska ha den men blir det något med lite mer space så säger jag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade till alla jag kunde hitta och fick en hel del svar. En del konstiga men även många intressanta. Vet inte vad det är som gjorde att dom "köpte det" 😉 man jag kanske uttryckte mig väl och lät seriös. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...