Jump to content
Annons

Problem med Firestudio

Recommended Posts

Guest svannte
Posted

Är det någon annan än jag som har problem med Firestudio och iMac Intel 2 Core Duo. Av någon anledning så "snackar" inte ljudkort och datorn med varandra.

Annons
Guest svannte
Posted
Låter som Firewire-problemet med nya iMac:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...l=imac+Firewire

Nej, det är nog något annat. Troligen är det ljudkortet som strular. Hittade ett inlägg angående kanaler som inte funkar, brusig hörlursutgång. Men man vet ju inte alltid om det är det som är problemet.

Mina Firewireportar funkar i övrigt hur bra som helst.

/svannte

Posted (edited)

Är det en ny iMac är risken stor att det beror på FW-kretsarna. Vilken iMac är det? Har du provat lösningarna som anges i RME-tråden?

Oj, vad hände här?

Edited by Gilbert
Guest svannte
Posted (edited)

Jo då strömmen är inkopplad och macen är alldeles ny alu.

Problemet är att jag får ljud ut från kortet in i ex. Logic, men det är bara kanal 1 som funkar. Testar jag med kanal 2-8 så är det knäpptyst. Det borde höras från kortets hörlursutgång, men det är helt tyst (inte med kanal 1).

En annan sak; borde det inte höras i båda hörlurskanalerna från ex. kanal 1. Nu hör jag bara ljud från höger "öra".

När det gäller Firewireportarna kör jag med en FW800 disk och en FW400 och det fungerar utmärkt. Inga problem med att få kontakt. Jag har däremot inte testat med något annat ljudkort med FW.

/svannte

Edited by svannte
Guest svannte
Posted

Ja, det finns en defaultinställning där kanal 1-instr/mik1 osv. Allt enligt instruktionsboken.

/svannte

Guest svannte
Posted

Ja, måste säga att ditt tålamod med mig är enastående!!!

För att kolla att du har fel, vilket du INTE har/hade, så installerade jag och testade på min gamla eMac G4. Och exakt samma fel uppstod. Bra, tänkte jag. Den där Gilbert har fel och jag har alltså fel på ljudkortet. Men en liten aning om handhavandefel gnagde och tänkte att kanske det är något med DSP'n i alla fall. Sagt och gjort så läste jag instruktionsboken och testade olika inställning, och, JAAA, ljudkortet funkade helt plötsligt.

Tack för att du har haft tålamod och stöttat mig i denna eländiga situation. Nu ska jag försöka att använda kortet tillsammans med Logic och förhoppningsvis får jag det att fungera. Tack än en gång.

MVH

/svannte

PS. Sitter du oavbrutet vid datorn och hjälper alla? DS

Guest svannte
Posted

När jag ändå har dig på tråden; vet du varför man får upp " Enheten saknar reglage för ljud in" under systeminställningarn. I Ljud/Midi så går det inte att ställa in så att ljud in går via Firestudio. Däremot så går ljud in till ex. Logic. Mycket konstigt!

/svannte

Posted

Kul att du fick det att funka, Presonus grejer brukar hålla hög kvalité (för pengarna).

Ibland fastnar man i forumet och försöker att vara till nytta, kan dock inte hjälpa dig med Mac-relaterade problem då jag är PC till tusen (även om man håller sig lite informerad om Mac-världen).

Någon annan kan säkert svara på dessa frågor.

/Gilbert

Posted

När jag tänker efter så borde du inte vilja ändra volymen i systemet för ljud som går ut via FS. Det vill du ju helst göra på ljudkortet... eller?

Guest svannte
Posted
När jag tänker efter så borde du inte vilja ändra volymen i systemet för ljud som går ut via FS. Det vill du ju helst göra på ljudkortet... eller?

Nu är jag nog inte riktigt med!?

Som du kanske vet så har Apples övergång till "mac-vista"/Leopard orsakat bekymmer. Bl.a. så funkar inte drivrutinerna för Firestudio med Leopard. Nu har jag i och för sig inte testat att köra ut ljudet ut via ljudkortet, utan jag har fått lyssna via Macens hörlursutgång i "efterhand". En fråga; borde det inte gå att köra ut ljudet från datorn till ljudkortets hörlursutgång? På något sätt vore det rimligt att det skulle fungera, men jag vet inte hur man löser det.

/svannte

Guest svannte
Posted

Vill bara tillägga att jag läste på Presonus forum att drivrutinerna för att få in ljud till ex. Logic fungerar. Däremot att få ljudet ut till ljudkortet funkar inte. Men det ska tydligen komma en uppdatering i slutet av NOVEMBER. Men tydligen så lär vi mac-nördar få vänta på det.

Konstigt att inte Presonus lyckats med uppdateringen när ex. Motu har kommit med en uppdatering.

/svannte