Jump to content
Annons

Duett med blockflöjt?


Isaz

Recommended Posts

Hej!

Det är så att min flickvän ska få en blockflöjt av mig i julklapp, en Yamaha-historia (sopran med C-stämning.) Hon har spelat lite piano och elbas förut med hon tycker att piano är för svårt och elbas för tråkigt. Jag spelar förvisso gitarr men har i ärlighetens namn ledsnat ganska rejält på det. Det är helt enkelt inte roligt längre. Jag köpte en liten Tinwhistle och förstod då hur kul det är med blåsintrument. Jag kan sitta i timmar tills läpparna värker och man känner sig helt andfådd.

Men åter till saken; eftersom jag har köpt en blockflöjt till min flickvän så undrar jag vad för instrument som skulle passa ihop med det, för en duett? Helst ett instrument stämt i C och helst blås. Är det viktigt att det är ett instrument stämt i basklaven? Tror det vore roligare iallafall, det blir väl lite mer dynamik då kan jag tänka mig?

Jag spånar bara efter ideér. Jag är lite halvsugen på en blockflöjt själv, men finns de större varianterna med c-stämning? Jag har funderat länge på tvärflöjt. Jag tycker att de låter underbart, och verkar till skillnad mot klarinett osv inte helt omöjliga och lära sig att spela. Ett annat plus är ju att de kan användas till precis vad som helst.

Vore tacksam för förslag,

TG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en tenorblockflöjt i C en oktav under sopranen. Kolla upp någon av dem i plast, Thomann har en billig men jag har ingen aning om hur spelbar den är. I trä blir de saftigt dyra.

http://www.thomann.de/se/thomann_trt31b_te...blockfloete.htm

Akustik gitarr är väl en annars en bra kombination, eller varför inte luta. Skall vi bli riktigt historiska kanske cembalo är en idé.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort några låtar med min soprano flöjt och det här är några tips som jag har.

Ocarina:

http://www.borsljudet.com/sv/index.htm

Den här killen gjorde en custom ocarina åt mig i B-Dim skala, och han gör ocarinor i vilken tonart som helst. Ocarina och flöjt passar bra ihop. Han har en soprano ocarina för 600, det är lite dyrt men dom är faktiskt värt priset.

Mandolin.

Man kan nästan alltid hitta en billig mandolin på blocket eller liknande.

Nerstämd gitarr.

Stäm ner en nylon gitarr i C. jag brukar stämma i C-moll. Då ligger flöjten minst 2 oktaver ovanför och du får ett luftigt och vackert ljud.

Flöjt

Det finns väl inget som passar till en flöjt som en till flöjt, att spela två stämmigt kan bli väldigt fint.

Nyckelharpa.

Jag kan inte tänka mig nått som nyckelharpa inte passar till.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

En tvärflöjt rekommenderar jag att du lär dig. Ganska lätt att få ton i, stämd i C och den låter mycket fint. Jag spelade själv tvärflöjt en gång i tiden, innan jag tog mod till mig och gick över till blippande synthar istället 🙂

Vad gäller duetter mellan blockflöjter så kan man ju ta en tenorblockflöjt som duettpartner. För några år sedan gjorde vi på en svensexa "New Kids on the Block-flöjt", där vi framförde Tomas Ledin-låtar, fyrstämmigt, med enbart just blockflöjter. Lät såklart underbart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Altblockflöjt låter suveränt med Sopran och en sådan behöver inte vara så dyr heller.

Alten är visserligen stämd i F men det är tämligen likgiltigt då det är tämligen enkelt att transponera.

Alla blockflöjtister brukar lära sig två fingersättningar som egentligen är en och samma skilnaden är bara att när sopranen spelar sitt C tar alten sitt grepp för G, tar sopranen ett A tar alten sitt E grepp osv.

Detta kanske låter lite invecklat men jag försäkrar att man lär sig detta snabbt.

Det är värt det för Alt och Sopran låter fantastiskt ihop desutom kan man då obehindrat alternera mellan alla medlemmarna i Blockflöjtsfamiljen.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar så hjärtligt för alla svar!

Hmm... det jag kan tänka mig av det ovan nämda är alt/tenor-blockflöjt eller tvärflöjt. Det där med att lära sig flera grepp verkar lite invecklat. Jag vet inte hur mycket min tjej orkar lära sig, förutom en c-skala dvs. Det märks om hon tycker att det är kul att spela eller ej.

Alt-blockflöjt vore ju häftigt. Såg dock att de kostar runt 1000:- och då är man ju nästan uppe i vad en tvärflöjt kostar. Men vad är det man ska tänka på när man köper en tvärflöjt? Duger en ny för 2000 riksdaler från Musikbörsen? Vad det gäller flöjt köper jag helst en ny. Det gäller alla instrument. Köper hellre en billig ny än en begagnad, så byter jag upp mig när jag tycker att jag förtjänar det.

Jag vet bara att min tinwhistle är oduglig till att spela melodier på. Tonerna i den andra oktaven är öronbedövande och jag vågar knappt ta toner i den tredje oktaven ens med öronproppar. Naj, det var ingenting för mig. Jag plinkar på gitarren tills vidare. Vore kul att ha något slags "solo"-instrument dock, som en flöjt. Roligare att sitta och spela själv på, tycker jag iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar så hjärtligt för alla svar!

Hmm... det jag kan tänka mig av det ovan nämda är alt/tenor-blockflöjt eller tvärflöjt. Det där med att lära sig flera grepp verkar lite invecklat. Jag vet inte hur mycket min tjej orkar lära sig, förutom en c-skala dvs. Det märks om hon tycker att det är kul att spela eller ej.

Alt-blockflöjt vore ju häftigt. Såg dock att de kostar runt 1000:- och då är man ju nästan uppe i vad en tvärflöjt kostar. Men vad är det man ska tänka på när man köper en tvärflöjt? Duger en ny för 2000 riksdaler från Musikbörsen? Vad det gäller flöjt köper jag helst en ny. Det gäller alla instrument. Köper hellre en billig ny än en begagnad, så byter jag upp mig när jag tycker att jag förtjänar det.

Jag vet bara att min tinwhistle är oduglig till att spela melodier på. Tonerna i den andra oktaven är öronbedövande och jag vågar knappt ta toner i den tredje oktaven ens med öronproppar. Naj, det var ingenting för mig. Jag plinkar på gitarren tills vidare. Vore kul att ha något slags "solo"-instrument dock, som en flöjt. Roligare att sitta och spela själv på, tycker jag iallafall.

Hej du!

Jag tycker inte att tvärflöjt är det ultimata instrumentet att kombinera med blockflöjt. Jag hade ABSOLUT rekommenderat dig att köpa en altblockflöjt.

http://www.fredmansmusik.com/ har fina altar i konstmaterial:

YRA-312B Alt, Palisander-finish 310 Kr är en helt ok yamahaflöjt som klingar kanon i förhållande till priset.

alternativt lär du dig att spela gitarr med alternativa stämmningar, riktigt kul samt ett sätt att blåsa liv i gitarrinspirationen om man ledsnat!

lycka till

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar så hjärtligt för alla svar!

Hmm... det jag kan tänka mig av det ovan nämda är alt/tenor-blockflöjt eller tvärflöjt. Det där med att lära sig flera grepp verkar lite invecklat. Jag vet inte hur mycket min tjej orkar lära sig, förutom en c-skala dvs. Det märks om hon tycker att det är kul att spela eller ej.

Alt-blockflöjt vore ju häftigt. Såg dock att de kostar runt 1000:- och då är man ju nästan uppe i vad en tvärflöjt kostar. Men vad är det man ska tänka på när man köper en tvärflöjt? Duger en ny för 2000 riksdaler från Musikbörsen? Vad det gäller flöjt köper jag helst en ny. Det gäller alla instrument. Köper hellre en billig ny än en begagnad, så byter jag upp mig när jag tycker att jag förtjänar det.

Jag vet bara att min tinwhistle är oduglig till att spela melodier på. Tonerna i den andra oktaven är öronbedövande och jag vågar knappt ta toner i den tredje oktaven ens med öronproppar. Naj, det var ingenting för mig. Jag plinkar på gitarren tills vidare. Vore kul att ha något slags "solo"-instrument dock, som en flöjt. Roligare att sitta och spela själv på, tycker jag iallafall.

Hej du!

Jag tycker inte att tvärflöjt är det ultimata instrumentet att kombinera med blockflöjt. Jag hade ABSOLUT rekommenderat dig att köpa en altblockflöjt.

http://www.fredmansmusik.com/ har fina altar i konstmaterial:

YRA-312B Alt, Palisander-finish 310 Kr är en helt ok yamahaflöjt som klingar kanon i förhållande till priset.

alternativt lär du dig att spela gitarr med alternativa stämmningar, riktigt kul samt ett sätt att blåsa liv i gitarrinspirationen om man ledsnat!

lycka till

Svante

Det låter som nåt det! Alten verkar ju vara den största utan klaff och det tackar man för. Det är både fult och något man inte förstår sig på. Plus att det vore kul att kunna sitta och spela utan att få ont i öronen. En Yamaha YRA-312B Alt verkar vara prefekt för ändamålet, dock så lutar det åt en svart. Ska det vara fejk ska det vara fejk på riktigt, om man frågar mig det vill säga.

Vad det gäller gitarren så håller jag mig nog till standardstämning och elgura i mitt band, får man bara igång bandet så borde det bli skoj igen. Om inte annat borde en VOX amPlug kunna lätta upp stämningen. Har önskat mig en sådan i julklapp.

Man tackar för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gläder mig att det lutar åt en alt för den klingar så oerhört mycket bättre än vad en tvärflöjt gör mot en sopran.

Angående det där med alternativa fingersättningar ska du inte oroa dig för. Du får snart kläm på det. Greppen är precis likadana på sopran och alt. Du låter bara greppen ha olika namn som jag sa tidigare.

Sen kan det ju även vara bra att veta det grepp som du kallar F också är ett noterat C . Har du koll på det kan du även lätt lära dig greppen på en klarinett där det låga registret ger samma tänk som på en alt medan de högre är som på en sopran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbas kan väl aldrig bli tråkigt...? 😄 Det är ju ryggraden i all musik, men det vill ju till att man inte bara spelar grundtonen med åttondelar genom alla låtar - för då blir det väldigt tråkigt...

En gång i tiden när jag gick iskolan, så började jag - som alla andra - med blockflöjt. Sedan gick jag över till Alt-blockflöjt, men fortsatte spela tillsammans med samma grupp med blockflöjt - och det lät faktiskt mycket bra ihop, så det kan jag verkligen rekommendera. Senare gick jag vidare till klarinett, som kändes som en naturlig fortsättning - och till sist elbas, som liksom blev slutmålet för en nådåtgående trend... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbas kan väl aldrig bli tråkigt...? 🙂 Det är ju ryggraden i all musik, men det vill ju till att man inte bara spelar grundtonen med åttondelar genom alla låtar - för då blir det väldigt tråkigt...

En gång i tiden när jag gick iskolan, så började jag - som alla andra - med blockflöjt. Sedan gick jag över till Alt-blockflöjt, men fortsatte spela tillsammans med samma grupp med blockflöjt - och det lät faktiskt mycket bra ihop, så det kan jag verkligen rekommendera. Senare gick jag vidare till klarinett, som kändes som en naturlig fortsättning - och till sist elbas, som liksom blev slutmålet för en nådåtgående trend... 🙂

Elbas är ju väldigt tråkigt om man inte utmanar sig själv att spela mer än åttondelar på en not och det gjorde tyvärr inte hon. 😛

Men hur som helst, jag har hittat jättemycket pianonoter och undrar vilket instrument som motsvarar vänsterhanden på pianot, om sopranon spelar högerhandens slätstrukna C? Jag vet inte om jag är ute och cyklar helt, men vad för intrument passar för det om vi låtsas att sopranoblockflöjten är högerhanden på pianot i t.ex denna sång och min framtida flöjt vänsterhanden:

http://www.gmajormusictheory.org/Freebies/...cs/8BachMin.pdf

Det är ju en oktav lägre, så jag gissar att det går med en alt-blockflöjt. Men om man vill kunna spela ytterligare en oktav lägre, men även den som syns ovan? Exempel på ytterligare en oktav lägre skulle väl vara denna sång:

http://tommygustafsson.se/Windhurst1.gif

Jag är ett ägg på att förklara, men det jag vill ha fram är att min flöjt ska motsvara de två lägsta oktaverna på mitt 61-tangenters piano, om min flickväns flöjt börjar vid slätstrukna C? Är det möjligt att kunna spela båda ovanstående sånger utan att transponera, med två olika stämda blockflöjter, om den ena är en Soprano stämd i C?

Hehe, jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag vill bara inte gå miste om en massa sånger för att jag valt fel flöjt. Vill ju kunna spela så många som möjligt utan att byta flöjt. Tilläggas bör även att jag inte är så hemma på notskrift och vilka oktaver som heter vad, så ovanstående information är säkerligen felaktig här och där... 🙂

Vore väldigt tacksam för svar,

TG

Edit: Felaktig länk.

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

piccolo ?

Tänkte mig nåt mer åt bashållet 😛

Jag hittade denna bild som visar blockflöjtarnas tonomfrång när jag letade på internet:

http://members.iinet.net.au/~mtattersall/A...orderRanges.jpg

Enligt den så motsvarar ju basens högsta ton sopranons lägsta ton (c²). Vore det då inte den optimala kombinationen, för att få så stort omfång som möjligt? Eller är det svårt att få till de högsta tonerna? Det kan ju inte vara så lätt som det verkar. Det är det ju sällan inom musik känns det som... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Hittade en gammal tråd här efter ett sök, jag testar att återuppliva den.

Har snöat in lite på visor/vismusik. Flöjterna man hör i klippet nedan, kan man få någorlunda lik ton med (block)flöjter för femhundringen, för det är inte tvärflöjt dom spelar eller (och trä blir det inte tal om)? Sen om nån vet, kan man spela båda stämmorna med samma flöjt eller är en ljus och en mörkare tro. jag vet inte ens hur många toner en vanlig flöjt har men misstänker att den har mindre än två oktaver.

Hur lång tid kan det ta att öva upp sig så man fixar att spela någorlunda som i klippet (om man har det lätt för sig), oxch tränar lite var dag, 6 månader, nån som vågar gissa?

Låter ju förbaskat snyggt med flöjter i stämmor.

http://www.youtube.com/watch?v=jzr10c7Z3bg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att det är blockflöjter. Det hittar jag nya både sopran och alt för ca 350 kr styck som säkert kunde vara bra för mitt ändamål.

Min keyboard har rätt snygga flöjter, ocarina och allt vad det heter, dock blir ju resultatet därefter när man inte behöver anstränga sig. Det håller sig inom gråskalan. Men det kanske är betydligt svårare än vad jag tror att lära sig spel enkla melodier dugligt till amatörinspelning. Jag har ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...