Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ingen som vet nån bra sida där man kan höra skillnader på olika gitarrer, modeller som märken som kopior som varianter.

Vill gärna höra skillnaden på hur olika gitarrer låter utan att behöva åka runt och testa alla. Man får ju aldrig "känna" skillnaden men höra duger.

Nån som vet nån bra sida för det?

Annons
Posted

Hur en gitarr låter har lika mycket att göra med den som spelar , Föstärkaren , Strängarna , m.m m.m så sådana test vore i min mening meningslösa.Framför allt för att bilda sig en uppfattning av vilken man vill köpa där komforten är viktigare än ljudet.

Posted

Som Piccazzo säger är det nästan omöjligt att jämföra på det viset. Möjligtvis om samma person lirar samma låt på samma sätt med exakt samma utrustning förutom gitarren men även då blir det svårt att lyssna på en mp3-fil...

Vissa mic-tillverkare kan ha ljudklipp på sin sida för att man ska få en uppfattning om hur det kan låta men även då är det svårt. Kolla ex. EMG's sida, dom har en del ljudklipp (http://www.emginc.com/index.asp).

Mickarna gör som sagt väldigt mycket för ljudet så du ska vara noga med vad det är för mickar du väljer, sen när du köper gura så måste du verkligen känna på den först så du tycker den är skön att spela på, det är nog viktigast.

Guest DieHard
Posted
Som Piccazzo säger är det nästan omöjligt att jämföra på det viset. Möjligtvis om samma person lirar samma låt på samma sätt med exakt samma utrustning förutom gitarren men även då blir det svårt att lyssna på en mp3-fil...

Vissa mic-tillverkare kan ha ljudklipp på sin sida för att man ska få en uppfattning om hur det kan låta men även då är det svårt. Kolla ex. EMG's sida, dom har en del ljudklipp (http://www.emginc.com/index.asp).

Mickarna gör som sagt väldigt mycket för ljudet så du ska vara noga med vad det är för mickar du väljer, sen när du köper gura så måste du verkligen känna på den först så du tycker den är skön att spela på, det är nog viktigast.

Ja mickarna är väl det som mest avgör ljudet i en gitarr men allt beror på vad för träslag för att det ska låta bra i en gitarr. en billig Cortgitarr är knappast någon idé att slänga in exempelvis en emg-81 på. bra länk för info om träslag finns här: www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html

Posted (edited)

Ja mickarna är väl det som mest avgör ljudet i en gitarr men allt beror på vad för träslag för att det ska låta bra i en gitarr. en billig Cortgitarr är knappast någon idé att slänga in exempelvis en emg-81 på. bra länk för info om träslag finns här: www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html

Det är med gitarr som med allt annat som har med musik att göra.

Min drömgura är en PRS. Lättspelat och gott. Har en Cort som är lättspelad. Skillnaden ljudmässigt är försumbar för gemene man.

Spelbarheten är key, liksom att du trivs med dina övriga utrustning.

Men jag är ingen instrumentallist så jag borde inte uttala mig. Men jag har varit med om en drös inspelningar med high end och low end utrustning. Allt har sin plats om man gillar ljudet.

En bra ackgura och en dålig hör jag tydlig skillnad på, men en gitarr som körts via hårddist vem hör skillnad på träslaget på plattan?

Det skall kännas kräm. (För att citera Collberg som för övrigt är seglare)

Edited by drloop
Posted

Tvärtom, en EMG låter nästan alltid som en EMG oavsett vad den sitter i. Den påverkas väldigt lite av träslaget.

Sen en personlig åsikt: När det gäller elgitarr är det förstärkare och lådan som gör ljudet. Med dagens "modern higain" (läs ENGL/MESA) så kan du i princip koppla in vilken gitarr som helst och få ett ungefär liknande ljud.

Ett av de bästa exempel är dom gamla Kramer gitarrerna med aluminium hals, du får 500 spänn om du hör skillnaden på den och en PRS i ett blindtest. 🙁

Sen ska man alltid komma ihåg att man kan kompensera för mycket av ljudet med en EQ i efterhand. Och slutligen, dom små skillnaderna som mickar/träslag/strängar utgör kommer ändå inte att höras i mixen. Speciellt inte när cymbalerna kommer in 😳