Jump to content
Annons

Golden Age FC1 Mk2 och ADK A51e , skillnad?

Recommended Posts

Alexander J.D (oregistrerad)
Postat

Tjo!

Har redan en ADK A51e och ska nu köpa en "gästmic" då jag sänder nätradio . Såg att Musikbörsen säljer en mic som verkar likna A51e i ljudegenskaperna , den heter Golden Age FC1 Mk2 . Vet nån hur denna e som mic???

//Alexander

Annons
Postat
Tjo!

Har redan en ADK A51e och ska nu köpa en "gästmic" då jag sänder nätradio . Såg att Musikbörsen säljer en mic som verkar likna A51e i ljudegenskaperna , den heter Golden Age FC1 Mk2 . Vet nån hur denna e som mic???

//Alexander

Du kan lyssna på exempel om du kvistar över till min testsite. :rolleyes: Visserligen på FC3 - men det är samma mic som FC1 med skillnaden att FC1 bara har cardioid-karakteristik.

Postat

Tack så mycket Claes, har kollat in siten nu :rolleyes: den kommer jag definitivt besöka fler gånger när jag ska köpa ny mic!

Tackar

Ljudet i FC1:an låter ungefär dessamma som ADK A51:e . Men när det gäller komponenter osv vad skiljer då och när det gäller kvalitet i övrigt??

hejhej38 (oregistrerad)
Postat
Du kan lyssna på exempel om du kvistar över till min testsite.

Kan du inte skaffa ljudexempel med trombon också?🙁

Postat

Tja igen

fick precis svar från Musikbörsen om att Golden Age Fc1 Mk2 är en "budgetversion" av ADK A51e , men kan det verkligen vara så stor skillnad?

Nån som har Golden Age och som kan säga vad de tycker???

Postat
Tja igen

fick precis svar från Musikbörsen om att Golden Age Fc1 Mk2 är en "budgetversion" av ADK A51e , men kan det verkligen vara så stor skillnad?

Nån som har Golden Age och som kan säga vad de tycker???

Det stämmer inte riktigt. MB kanske ser dem som en budgetversion av ADK-micen, men eftersom det inte ens är säkert att de tillverkas på samma fabrik (det finns ganska många mikrofonfabriker i Kina...), kan man inte se det riktigt på det sättet...

GA Projects är, i likhet med många andra märken, som TSM, JJLabs, t.bone, Generis (eller som de kallar det numera, Project G, som verkligen ÄR ADK's budgetmärke) etc, OEM-mikrofoner, medan ADK - i likhet med MXL, Studio Projects, Sontronics etc - också är tillverkade i kinesiska fabriker, men där har man modifierat fabrikens originalkonstruktion för att få det resultat beställaren är ute efter, med hårt specificerat vilka komponenter som ska användas, hårdare kvalitetskontroll etc.

Kvaliteten på komponenterna och likheten mellan individuella micar av samma modell är alltså bättre i ADK - men man får förstås också betala för den högre kvaliteten.

Hur stor skillnaden sedan är i slutänden och om det är värt de extra pengarna, är en fråga för dig, eftersom bara du kan avgöra det... 😕

Postat

Jag har en Golden Age FC1. Ingen avsevärd skillnad mot A51 eller (duckar för protester) SP B1:an.

Ingen kanonmikrofon men ändå en god arbetshäst för enklare inspelningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.