Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare. Har spelat in lite akustiskgura. Ljudet blev helt okey men tycker det låter mycket när jag slår på strägarna med plektrumet. Har ni nåt tips om hur man ska vinkla micen eller nåt annat knep för att minska det ljudet?

Sen undrar jag också hur ni förvarar t.ex micarna i hemmastudion. Själv så plockar jag aldrig ner den, har den alltid uppe på stativet. Om man läser manualen så står det att de är så väldigt känsliga mot olika saker. Har en SP B1. Sen hade jag tänkt att köpa en ny mikrofon, en dynamisk denna gång. Har läst runt lite på forumet och bestämt mig för en Shure SM57. Men kan jag använda den till mitt nuvarande ljudkort Terratex X24 FW?

Tack på förhand.

Annons
Posted

Rikta inte miken mot plektrumet är en bra start.

Men det handlar nästan alldeles säkert om spelteknik. Spela så du inte får så mycket plektrumljud. Eller byt till ett annat plektrum eller ha inget plektrum...

Mixmässigt kan du prova en multibandskompressor som duckar snabbt på höga frekvenser. Kommer påverka attacken i själva strängljudet också, men kan vara en vettig lösning om du inte kan spela om.

Posted
Sen undrar jag också hur ni förvarar t.ex micarna i hemmastudion. Själv så plockar jag aldrig ner den, har den alltid uppe på stativet. Om man läser manualen så står det att de är så väldigt känsliga mot olika saker. Har en SP B1. Tack på förhand.

En stormembransmikrofon ska du aldrig förvara framme. Membranet påverkas av damm, och andra luftburna partiklar. Om du har den i hemmiljö så är till exempel matos och tobaksrök inte alls någon höjdare, ännu värre alltså. Om du inte har ork att ta ner den så bör du i alla fall täcka över den ordentligt.

Posted

Den mic jag använder mest, sitter i perioder på stativet flera veckor i sträck - men jag sätter alltid tygpåsen som följer med och som sitter ganska tight, över micen som skydd i så fall. Normalt packar jag annars ner micarna i sina lådor - och bandmicar ser jag till att ha stående lodrätt för att inte riskera att banden tänjs ut...

Posted (edited)

Förutom spelsättet och mick-tekniken kan plektrum ha viss betydelse oxå.

Med vilken plektrum-tjocklek kör du med?

tunnt eller tjockt plektrum?

Jag upplever att det blir mer plektrum-ljud med ett tunnare plektrum, antagligen för att man kanske ändrar spelstilen lite. Innan körde jag på rätt tunna plektrum och tyckte de lät för mycket plektrum, sen när jag bytte till tjockare ändrade jag även spelsättet automatiskt på nå sätt tror jag nog... lät inte alls lika mkt sen iaf. Undvik även dom dära "USA Nylon"-plektrumen, de låter mer än andra (iaf när jag använder dom 😕 )

Peace out!

Edited by Limpan
Posted

Okey, tack för alla svar. Då blir det att täcka över B1:an med nåt då.

Förutom spelsättet och mick-tekniken kan plektrum ha viss betydelse oxå.

Med vilken plektrum-tjocklek kör du med?

tunnt eller tjockt plektrum?

Jag upplever att det blir mer plektrum-ljud med ett tunnare plektrum, antagligen för att man kanske ändrar spelstilen lite. Innan körde jag på rätt tunna plektrum och tyckte de lät för mycket plektrum, sen när jag bytte till tjockare ändrade jag även spelsättet automatiskt på nå sätt tror jag nog... lät inte alls lika mkt sen iaf. Undvik även dom dära "USA Nylon"-plektrumen, de låter mer än andra (iaf när jag använder dom :rolleyes: )

Peace out!

Okey, spelade nog in med ett tunt plektrum om jag inte minns fel. Kör mest med röda sharkfins, de är ju rätt tunna. Men har även vita, blå och svarta. Ska kanske testa att spela in med det svarta eller blå då, de är ju väldigt hårda.