Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har Imac 2,4, PT 7,3, Digi003 Factory. Och känner mig lätt hysterisk, Pro Tools startar inte, i går funkade det klockrent, jag har stängt av, startat om både dator och ljudkort flera gånger, avinstallerat och installerat Pro Tools ett flertal ggr, men programmet vill helt enkelt inte starta, det händer absolut ingenting när jag dubbelklickar på programikonen eller en session file.

Jag börjar få panik, vad är det som har hänt ?? Jag har inte uppdaterat Mac OS 10.4.10, det enda jag gjorde i går var att uppdatera iTune och iPhoto, men det ska väl knappast spela någon roll.

Jag har inte någon extern audio disc än, det kan väl inte heller spela någon roll i uppstarten, jag fattar ingenting, hjälp mig någon jag bara MÅSTE ha igång grejerna i helgen.......

Väntar lätt panikslagen på svar från er intelligenta studiotekninker........

Annons
Posted

Mitt förslag är att ta kontakt med Digideigns support. De har ofta mycket bra koll på dessa saker. Får du hjälp där men inte här, återkom gärna i denna tråden med hur det gick och vad som var problem.

Håller tummarna för att det finns en enkel lösning!

Posted

Jo, Itunes kan ställa till det. gjorde det för mig en gång så jag uppdaterar inte den längre. Sen är ju inte PT officiellt godkänt med OSX 10.4.10. Men jag vet att det stod på deras hemsida att man kan råka på just startproblem med OSX 10.4.10. Det fanns ett tips på deras sida man kunde testa.

Här är länken till deras sida:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=22904

MVH

Anders

Posted (edited)

Tack för snabba svar, jag kollar era tips.......Anders!! Tror du att det funkar att avinstallera iTunes ??

eller är det bättre att uppdatera till 10.4.11 ? eller eller eller ????

Edited by Burnie
Posted (edited)

Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 😄

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Edited by Gizmozis
Posted
Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 🙂

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Den levererades med 10.4.10 ursäkta, men jag har ingen aning om vad ICS är.....nu känner jag mig oerhört korkad 😄

Posted
Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 🙂

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Den levererades med 10.4.10 ursäkta, men jag har ingen aning om vad ICS är.....nu känner jag mig oerhört korkad 😄

*ler* behöver du inte göra. Det är helt enkelt uppdateringar för Pro Tools. Här är länken för dessa. Det räcker med att ta hem senaste då den innehåller även alla de andra. Så ta hem Ics5 för din dator.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23300

MVH

Anders

Posted
Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 🙂

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Den levererades med 10.4.10 ursäkta, men jag har ingen aning om vad ICS är.....nu känner jag mig oerhört korkad 😄

*ler* behöver du inte göra. Det är helt enkelt uppdateringar för Pro Tools. Här är länken för dessa. Det räcker med att ta hem senaste då den innehåller även alla de andra. Så ta hem Ics5 för din dator.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23300

MVH

Anders

Tack, jag hämtar uppdateringen på en gång.

Posted
Berätta gärna sedan om det fungerade. Håller tummarna 🙂

MVH

Anders

Jag meddelar hur det har gått, men jag måste ställa en idiotfråga till 😄

Inte nog med att jag är vilse i pannkakan när det gäller Pro Tools, jag är även nybörjare i Mac världen.

Du får skratta om du vill, men hur avinstallerar man iTunes 100% från hårddisken, Windows var lite enklare att förstå !!

Posted
Berätta gärna sedan om det fungerade. Håller tummarna 🙂

MVH

Anders

Jag meddelar hur det har gått, men jag måste ställa en idiotfråga till 😄

Inte nog med att jag är vilse i pannkakan när det gäller Pro Tools, jag är även nybörjare i Mac världen.

Du får skratta om du vill, men hur avinstallerar man iTunes 100% från hårddisken, Windows var lite enklare att förstå !!

Vanligtvis så ligger programen i en egen mapp och inte som i windows där filerna sprider sig. Just Itunes är jag osäker på men tror att om du tar bort startfilen i mappen program, och alla filerna i mappen musik/Itunes så tror jag nog det ska vara borta, (glöm inte spara dina mp3-filer från Itunes i separat mapp) men är rätt ny i macvärlden själv och just den frågan du ställer var även en jag funderade mycket på i början. Har för mig att det skall finnas något verktyg för att ta bort program också, men vet inte vart det ligger i så fall.

MVH

Anders

Posted
Berätta gärna sedan om det fungerade. Håller tummarna 🙂

MVH

Anders

Jag meddelar hur det har gått, men jag måste ställa en idiotfråga till 😄

Inte nog med att jag är vilse i pannkakan när det gäller Pro Tools, jag är även nybörjare i Mac världen.

Du får skratta om du vill, men hur avinstallerar man iTunes 100% från hårddisken, Windows var lite enklare att förstå !!

Vanligtvis så ligger programen i en egen mapp och inte som i windows där filerna sprider sig. Just Itunes är jag osäker på men tror att om du tar bort startfilen i mappen program, och alla filerna i mappen musik/Itunes så tror jag nog det ska vara borta, (glöm inte spara dina mp3-filer från Itunes i separat mapp) men är rätt ny i macvärlden själv och just den frågan du ställer var även en jag funderade mycket på i början. Har för mig att det skall finnas något verktyg för att ta bort program också, men vet inte vart det ligger i så fall.

MVH

Anders

Tack jag provar......

Posted

Glöm inte att testa pre-binding scriptet som digidesign rekommenderar ifall pro tools inte startar på osx 10.4.10. Va i den första länken jag skrev.

Håller tummarna extra hårt nu 😄

MVH

Anders

Posted
Glöm inte att testa pre-binding scriptet som digidesign rekommenderar ifall pro tools inte startar på osx 10.4.10. Va i den första länken jag skrev.

Håller tummarna extra hårt nu 🙂

MVH

Anders

Anders du är en hjälte, jag undrar hur många gånger du har hjälpt mig med mina problem sen jag köpte grejerna, jag har tappat räkningen.

Hur som helst så behövde jag inte avinstallera iTunes, det räckte med pre-binding scriptet. Pro Tools vaknade till

liv direkt efter det.

SUPERTACK IGEN !!!!!!! 🙂😉😛

Posted
Glöm inte att testa pre-binding scriptet som digidesign rekommenderar ifall pro tools inte startar på osx 10.4.10. Va i den första länken jag skrev.

Håller tummarna extra hårt nu 🙂

MVH

Anders

Anders du är en hjälte, jag undrar hur många gånger du har hjälpt mig med mina problem sen jag köpte grejerna, jag har tappat räkningen.

Hur som helst så behövde jag inte avinstallera iTunes, det räckte med pre-binding scriptet. Pro Tools vaknade till

liv direkt efter det.

SUPERTACK IGEN !!!!!!! 🙂😉😛

Bara glad att det funkar för dig igen och att man kunde hjälpa till 🙂

MVH

Anders

  • 6 months later...
Posted

Råkade ut för samma grej. Skriver för en skiva som snart ska bli klar. Fick PANIK! Men det fixade sig tack vare era kompetenta tips. TACK! 🙂

Blir inga mer uppdateringar av iTunes eller Quicktime mer... Tror inte jag ska peta i vare sig OS X eller PT förrän skivan är inspelad och klar... Huga, man får ju hjärtsnörp för mindre.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.