Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

Har formaterat om datorn, och har därför installerat drivrutinerna för mitt M-Audio Audiophile 2496 igen. Problemet är bara det att jag får inte någon som helst kontakt med min keyboard längre. Har testat att ändra default midienhet till "Dela AP midi", men får inget ljud i keyboarden när jag spelar upp en MIDI-fil i media player.

När jag installerade det förra gången har jag för mig att jag inte behövde göra några inställningar alls. Det vara bara att plugga in kablarna så funkade det.

Missminner jag mig? Vad är det som är fel?

Mvh

Annons
Posted
Har du kollat i kontrollpanelen? kontollpanelen->ljud, tal och ljudenheter -> ljud och ljudenheter-> ljudenheter så hittar du ditt kort där.

Ja, det var där jag ställde in kortet som defaultenhet för MIDI.

Posted

Är keyboarden extern midisynth? Om inte så får du välja "Microsoft GS Wavetable synth" i kontrollpanelen för uppspelning av MIDI för att kunna spela midi-filer i mediaspelaren. Orsaken är att Audiophile 2496 inte har något inbyggt instrument, dvs genererar inga egna ljud baserat på MIDI-info.

Posted

Keyboarden kan spela upp MIDI och är inkopplad i ljudkortet, men av någon anledning tar den inte emot eller ger ingen signal. Som sagt så har det fungerat som det ska förut, men nu när jag installerat om allting gör det inte det längre.

Jag misstänker att det är någon inställning eller något i ljudkortets kontrollpanel? Finns den någon inställning för att aktivera MIDI-portarna eller liknande som jag kanske har missat?

Posted
Keyboarden kan spela upp MIDI och är inkopplad i ljudkortet, men av någon anledning tar den inte emot eller ger ingen signal. Som sagt så har det fungerat som det ska förut, men nu när jag installerat om allting gör det inte det längre.

Jag misstänker att det är någon inställning eller något i ljudkortets kontrollpanel? Finns den någon inställning för att aktivera MIDI-portarna eller liknande som jag kanske har missat?

antagligen som du säger, kotrollpanelen eller ljudkortet. Kolla www.m-audio.com efter manual eller FAQ.

Posted

Och du är helt säker på att du kopplat midi in / midi ut rätt? Alltså midi in på kortet till midi ut på synthen och vice versa.

Posted

Kollade som Led sa på M-Audios webbsida och hittade programmet Midi-Ox som man kunde testa om man fick signal med. Först fick jag ingen signal, men sen vet jag inte vad jag gjorde för plötsligt började den indikera att jag tryckte ner tangenter på keyboarden.

Så nu fungerar det till slut. Dock oklart var det var som löste det 🙂

Tack för all hjälp!