Jump to content
Annons
  • 0

EZ Drummer: Hur spelar jag in digitaltrumset?


kim87

Fråga

Jag har sen en tid tillbaka spelat in riktiga trummor i min hemstudio, och det har funkat bra förutom att jag tycker att pukorna bråkar lite i mixningen ibland. Jag har sen några månader även införskaffat programmet ez-drummer.

Nu är det så att jag även har tillgång till ett digitaltrumset, ett yamaha dtxplorer. Jag skulle vilja spela in med digitaltrumsettet, fast med ljuden från ez-drummer. Jag vill alltså "trigga" digitalsettet med ljuden från ez-drummer. Hur gör jag? Vilka sladdar behövs? någon typ av midikabel fömodar jag? Min utrustning är en PC med windows xp, samt ett presonus firepod ljudkort. Jag är väldigt tacksam för svar! ha det!/kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Det verkar ju ha midiutgång, så det är bara att koppla in därifrån till en midiingång och spela in på ett midispår.

När du har det inspelat, så kan du ändra vad du vill genom att flytta t ex allt av en ton (varje trumslag kommer att registreras som en ton, precis som när du spelar på ett klaviatur) till ett eget spår - och sedan koppla ez-drummer till det nya spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Burnin Sven (oregistrerad)

Beroende på vad du har för musikprogram så kan det ju vara olika procedurer att få EZ att låta i realtid men dom flesta fixar nog det utan problem. Koppla som Claes säger och lägg EZ på den kanal som du kan göra det på i ditt inspelningsprogram sätt på rec och om du måste ha nån dirketmonotirering på och på med hörlurarna och lyssna. Jag har ett riktigt budget set ett Medeli och kör med Logic och det funkar bra dvs. att trigga ljuden i realtid, setets ljudmodul är däremot lite trög så en del slag registreras aldrig i Logic det blir nån propp i midiöverföringen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tack för svaret!=)

Beroende på vad du har för musikprogram så kan det ju vara olika procedurer att få EZ att låta i realtid men dom flesta fixar nog det utan problem. Koppla som Claes säger och lägg EZ på den kanal som du kan göra det på i ditt inspelningsprogram sätt på rec och om du måste ha nån dirketmonotirering på och på med hörlurarna och lyssna. Jag har ett riktigt budget set ett Medeli och kör med Logic och det funkar bra dvs. att trigga ljuden i realtid, setets ljudmodul är däremot lite trög så en del slag registreras aldrig i Logic det blir nån propp i midiöverföringen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

pröva att blanda digitaltrummor med akustiska.. tex. alla trummor digitala och riktiga cymbaler.. eller kombinera så mkt det går.. :rolleyes:

på så sätt får du ett levande och kontrollerat ljud!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

du tar en midikabel som du sätter på trummornas midi out till ljudkortets midi in,

på midi spåret i cubase så väljer du in. all midi inputs och på out: Ezdrummer så hör du ezdrummer i lurarna/monitorerna när du slår på trummorna. sen är det bara att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
du tar en midikabel som du sätter på trummornas midi out till ljudkortets midi in,

på midi spåret i cubase så väljer du in. all midi inputs och på out: Ezdrummer så hör du ezdrummer i lurarna/monitorerna när du slår på trummorna. sen är det bara att spela in.

Skall prova genast när jag kommer hem i så fall skickar jag en ros.

* Fungerade inte 🙂

Redigerat av cerez
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)

Hej Alla,

Har sökt här nu i 2 timmar med många liknande problem men inget hjälper sist jag spelade in med Cubase var några år sedan så kunskapen är låg.

Koppling: DTX midi ut & midi in in till USB (Med en X midi1x1 E-MU)

Hur kopplar jag nu ett spår till ezdrummer och midisignalerna ev till att börja med att få trummorna i Cubase.

Jag fann Option-->MIDI Setup-->System

Här finns bla MIDI Input= E-MU XMidi1x1 (mitt usb midi interface)

mapped to = E-MU XMidi1x1 (mitt usb midi interface)

MIDI output Microsoft GS Wavable (Är detta en midi uppspelare ?)

Mapped Microsoft GS Wavable

Tack!!!!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

du vill använda något utanför datorn för att skapa ett midi spår i cubase? som sedan ezdrummer ska spela upp?

när du markerat midi spåret som du ska spela in på så kan du till vänster välja på in. all midi inputs så hamnar signaler från en midikeyboard eller digital trummor osv. där.

under på out: väljer du ezdrummer, men först måste du i övre raden näst lägst åt höger*( Kommer inte ighåg var det står) gå ner på vst instrument och välj ezdrummer på första tomma rutan.

när du öppnat ezdrummer klicka på open grooves välj vilken du vill använda, dra ned på cubase med musen, höger klicka på midi filen väl j repeat ca 100-150 ggr så räcker det till en hel låt.

du får återkomma om du behöver mer hjälp. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har också funderat på samma sak. Jag äger samma digitalset som du, Cerez men jag har ingen midi-ingång på mitt ljudkort. Skulle det fungera att spela in och trigga i Cubase med en sån här:

http://fr.audiofanzine.com/img/news/images...me_usb_midi.jpg

mellan trummorna och usbn i datorn?

Redigerat av EkL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
Jag har också funderat på samma sak. Jag äger samma digitalset som du, Cerez men jag har ingen midi-ingång på mitt ljudkort. Skulle det fungera att spela in och trigga i Cubase med en sån här:

http://fr.audiofanzine.com/img/news/images...me_usb_midi.jpg

mellan trummorna och usbn i datorn?

Jupp det skall det göra. 4 sound finns i hela sverige där köpte jag min. Vet dock inte riktigt hur man kommer igång men vi kan kanske hjälpas åt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tack för alla svar! nu har jag kopplat in digitaltrummorna till ljudkortet (presonus firepod) via midi. Jag aktiverade all midi inputs samt valde ez drummer på "out". Men när jag spelar på settet så ligger crashen på baskaggen, hihaten på virveln, men pukorna och ride ligger rätt. Har kollat så att alla sladdar är korrekt anslutna, men ändå så ligger några av ljuden fel! baskaggen till exempel finns inte ens med? där ligger i stället nån typ av crash=/ hur kan det komma sig??

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men när jag spelar på settet så ligger crashen på baskaggen, hihaten på virveln, men pukorna och ride ligger rätt. Har kollat så att alla sladdar är korrekt anslutna, men ändå så ligger några av ljuden fel! baskaggen till exempel finns inte ens med? där ligger i stället nån typ av crash=/ hur kan det komma sig??

En variant är att ställa om digitaltrumsetet så att den skickar ut andra MIDI-notvärden än de som (felaktigt) går ut nu. Men DTXplorer har fasta notvärden ut (kolla manualen så ser du en förteckning över dem). Därför skall du använda Cubases "Drum Map"-funktion, och där sätta "I-notes" till de som du hittar i DTXplorerns manual och "O-notes" till de som passar för EZdrummer. Allt detta står i Cubase-manualen så det är bara att börja läsa 🙁

edit: Toontrack bör ha redan färdiga drummaps till Cubase. Isåfall, ta en sådan och ändra alla I-notes så är det klart.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
tack för alla svar! nu har jag kopplat in digitaltrummorna till ljudkortet (presonus firepod) via midi. Jag aktiverade all midi inputs samt valde ez drummer på "out". Men när jag spelar på settet så ligger crashen på baskaggen, hihaten på virveln, men pukorna och ride ligger rätt. Har kollat så att alla sladdar är korrekt anslutna, men ändå så ligger några av ljuden fel! baskaggen till exempel finns inte ens med? där ligger i stället nån typ av crash=/ hur kan det komma sig??

Blev ingen MIDI till USB då ? Vilken ver av CUbase kör du ? Yamaha har detta problemet med sitt midi interface firmware skall komma fick jag höra. ANnars får man lägga om ljuden.

/Cerez

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

ja alltså det verkar skitskumt=/ allt funkar ju o låter skitbra, "bara" det att baskaggen inte finns, samt att vissa ljud hamnar lite fel. När jag spelar på midikeyboardet så ligger baskaggen på C1. Skulle ju vara skitenkelt att bara ställa om i trummodulen till settet så att baskaggen är C1 även där, men det går inte=/ Är modulen för gammal? det är en yamaha DTexplorer. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
ja alltså det verkar skitskumt=/ allt funkar ju o låter skitbra, "bara" det att baskaggen inte finns, samt att vissa ljud hamnar lite fel. När jag spelar på midikeyboardet så ligger baskaggen på C1. Skulle ju vara skitenkelt att bara ställa om i trummodulen till settet så att baskaggen är C1 även där, men det går inte=/ Är modulen för gammal? det är en yamaha DTexplorer. =/

Läste du inte mitt svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
ah! sorry missade det=/ var så upptagen med att vara irriterad på att det inte funkade=) ska testa det där! tack så mycket!!

Vilken version hade du på Cubase ? Har du lust att ta en bild på din MIDI configuration ?

Mvh Cerez

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vilken version hade du på Cubase ? Har du lust att ta en bild på din MIDI configuration ?

Det har inget att göra med felaktig firmware, med MIDI configuration eller version på Cubase. Både DTXplorer och EZdrummer har statiska MIDI-mappningar. Drum Maps med I-note/O-note har funnits i Cubase i minst 10 år...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
Vilken version hade du på Cubase ? Har du lust att ta en bild på din MIDI configuration ?

Det har inget att göra med felaktig firmware, med MIDI configuration eller version på Cubase. Både DTXplorer och EZdrummer har statiska MIDI-mappningar. Drum Maps med I-note/O-note har funnits i Cubase i minst 10 år...

Inte det jag syftade på men du får gärna förklara hur jag skall göra på denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45091&hl=

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har just inhandlat ett digitaltrumset (Yamaha DTXplorer)

och ska köra det genom EZdrummer i Cubase SE3.

Problemet är att padsen tar upp fel ljud, tex kicken har

ett virvel ljud etc etc. Jag har hört att det finns nåt som heter

Drum map men jag har ingen aning om hur det fungerar.

Kan någon hjälpa till?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena!

Jag använder Cubase sx3 och har precis köpt ezdrummer.

Jag har kopplat in mitt digitala drumset och allting verkar gå bra förutom att ljuden ligger fel.

t.ex: När jag slår på virveln så är det crashljud, baskaggen spelar virvelljud osv...

Hur ändrar jag detta?

tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har varken digitaltrumset eller cubase men har du testat att gå in i ezdrummers mixer och ändra på output? Alltså där det står trk 1 (tex). Där kan du välja vilken kanal du vill ha de olika trummickarna på. Och så e det bara att testa sig fram tills det blir rätt. Eller?

Peace out.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har varken digitaltrumset eller cubase men har du testat att gå in i ezdrummers mixer och ändra på output? Alltså där det står trk 1 (tex). Där kan du välja vilken kanal du vill ha de olika trummickarna på. Och så e det bara att testa sig fram tills det blir rätt. Eller?

Peace out.

Då ändrar man bara outputen ifrån ezdrummer. I detta fall låter det som han inte får rätt midi kanal på rätt "tangent" till ezdrummer.

Har du kollat vad som händer om du pillar med din 'drum map' i cubase..?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
Vilken version hade du på Cubase ? Har du lust att ta en bild på din MIDI configuration ?

Det har inget att göra med felaktig firmware, med MIDI configuration eller version på Cubase. Både DTXplorer och EZdrummer har statiska MIDI-mappningar. Drum Maps med I-note/O-note har funnits i Cubase i minst 10 år...

Inte det jag syftade på men du får gärna förklara hur jag skall göra på denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45091&hl=

Allt fungerar fint nu men varför laggar ljudet efter någon milli sekund ??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)

Problemet är yamaha och dom har ännu inte åtgärdat det. Det jag har gjort är att du väljer ett nytt kitt på din trum maskin som du använder till ez. Tryck Voice slå på den som är fel page ner 5 gånger och välj rätt ljud med + och minus spara och gör samma på nästa pad som är fel. Laggar ditt ljud ? För mitt gör det någon mili sekund stöööörigt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Allt fungerar fint nu men varför laggar ljudet efter någon milli sekund ??

"Någon" millisekund? Under 10? Hör du det så är det nog mer. Standardsvaret: Fixa ASIO-drivare om du inte redan har, ställ sedan ner latencyn (bufferstorleken) tills du är nöjd (och det inte börjar knastra pga för hög CPU-last).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
cerez (oregistrerad)
Allt fungerar fint nu men varför laggar ljudet efter någon milli sekund ??

"Någon" millisekund? Under 10? Hör du det så är det nog mer. Standardsvaret: Fixa ASIO-drivare om du inte redan har, ställ sedan ner latencyn (bufferstorleken) tills du är nöjd (och det inte börjar knastra pga för hög CPU-last).

Ok tack googlade lite, har du någon bra länk tråd ang ASIO och Vista ? Var laddar man ner ? Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Allt fungerar fint nu men varför laggar ljudet efter någon milli sekund ??

"Någon" millisekund? Under 10? Hör du det så är det nog mer. Standardsvaret: Fixa ASIO-drivare om du inte redan har, ställ sedan ner latencyn (bufferstorleken) tills du är nöjd (och det inte börjar knastra pga för hög CPU-last).

Ok tack googlade lite, har du någon bra länk tråd ang ASIO och Vista ? Var laddar man ner ? Tack!

kolla din ljudkortstillverkares hemsida för asio-drivisar för vista. generellt är det svårt att få låg latency stabilt i vista, xp funkar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...